• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
מחקרים

מחלות נלוות באטופיק דרמטיטיס בילדות: מחקר מבוסס אוכלוסייה

תוצאות המחקר הדגימו כי קיים קשר בין אטופיק דרמטיטיס (AD) לבין סיכון מוגבר לסבול מתחלואה נלווית

28.02.2024, 12:13
דלקת עור אטופית (צילום: שאטרסטוק)

מחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology, החוקרים ביקשו להשוות את הסיכון לפתח מחלות אלרגיות ולא אלרגיות שונות בקרב ילדים עם AD לזה של קבוצת התייחסות תואמת ללא AD בשוודיה.

החוקרים ערכו מחקר עוקבה ארצי המבוסס על אוכלוסיה תוך שימוש בנתונים ארכיים מרפואת הקהילה ורישומי רפואים מומחים. חולים עם AD זוהו על ידי אבחנה מאושרת מרפואת הקהילה או מרופאים מומחים. קבוצת הביקורת ללא AD נלקחה באופן אקראי מהאוכלוסייה הכללית והותאמה 1:1 עם חולי AD. החוקרים העריכו את הסיכון לפתח את המצבים הבאים: רגישות יתר והפרעות אלרגיות, הפרעות נוירולוגיות, הפרעות פסיכיאטריות, זיהומים, הפרעות אימונולוגיות ודלקתיות, סוכרת מסוג 1 (TD1), הפרעות אנדוקריניות ומטבוליות, הפרעות בשלד, הפרעות עיניים וממאירות.

במחקר נכללו 165,145 חולים עם AD (קל עד בינוני [n = 126,681] וקשה ([n = 38,464] וקבוצת ייחוס בגודל שווה. תוצאות המחקר הדגימו כי חולים עם AD היו בעל סיכון גבוה יותר לפתח מצבים נלווים עבור כל הקטגוריות שנחקרו, למעט T1D והפרעות שלד, בהשוואה לקבוצת הביקורת. הסיכון הגבוה ביותר בהשוואה לביקורת נצפה עבור רגישות יתר והפרעות אלרגיות (יחס סיכון: 3.87( ואחריו ממאירות (יחס סיכון: 2.53) והפרעות אימונולוגיות ודלקתיות (יחס סיכון: 2.36) לחולים עם AD היה גם סיכון גבוה יותר לפתח מחלות נלוות מרובות (≥2). בנוסף, החוקרים ראו כי הסיכון להופעת תחלואה נלווית עלה לצד חומרת ה-AD וחולים עם AD פעיל היו קשורים בסיכון מוגבר להופעת תחלואה נלווית בהשוואה לחולים בהפוגה.

Staquis
Pfizer
RX
Not covered by the Health basket
Staquis

OINT.: 2.5, 30, 60, 100 g. Should be applied twice dly. to affected areas. The drug is for topical use only and not for ophthalm., oral, or intravag. use. Topical tmt. of mild- moder. atopic dermatit. in pts. 2 yrs. of age and older. C/I: Hypersens.

לסיכום, הנטל הקליני של AD הוא משמעותי עבור ילדים עם AD וחולים נמצאים בסיכון מוגבר לפתח מספר מצבים נלווים שלא רק אטופיים. בנוסף, החוקרים ראו שקיים קשר חיובי בין החמרת חומרת אטופיק דרמטיטיס (AD) לבין סיכון מוגבר להופעת תחלואה נלווית.

מקור:

von Kobyletzki L, Henrohn D, Ballardini N, Neary MP, Ortsäter G, Rieem Dun A, et al. Comorbidities in childhood atopic dermatitis: A population-based study. J Eur Acad Dermatol Venereol. 2024; 38: 354–364. https://doi.org/10.1111/jdv.19569

נושאים קשורים:  מחקרים,  אטופיק דרמטיטיס,  אלרגיות,  תחלואה נלווית,  ממאירות,  מחלות אימונולוגיות
תגובות