• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

הליך פורץ דרך: פיסת לב שהושתלה בתינוק המשיכה לצמוח ולתפקד

השתלת הלב החלקית הראשונה ביילוד עם מום לב נדיר הוכיחה את עצמה: האיבר עובד והמסתמים והכלים המושתלים התפתחו יחד עם הילד

אוון מונרו לאחר השתלת לב חלקית בבית החולים של אוניברסיטת דיוק, צפון קרוליינה, ארה"ב. צילום: אוניברסיטת דיוק

רקמה המשמשת לקיבוע לב של תינוק, שעבר לפני יותר משנה וחצי השתלת לב חלקית, המשיכה לגדול. כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת JAMA.

אוון מונרו היה בן 18 ימים בשנת 2022, כשהפך לאדם הראשון בעולם שקיבל השתלת לב חלקית. במחקר "השתלת לב חלקית ביילוד עם אי תפקוד שסתום טרונקלי בלתי הפיך", כתבו רופאיו כי שנה וחצי לאחר ההשתלה חלה צמיחה של המסתם המושתל לצד תפקוד המודינמי מצוין.

בזמן הניתוח הראשון היה ליבו של אוון בגודל של תות שדה, נכתב בכתבה שסקרה את המקרה ב-CNN. היום, בגיל 20 חודשים, ליבו גדל מעט והשסתומים וכלי הדם החדשים עומדים בקצב הגדילה שלו, מה שאומר שבניגוד לרוב הילדים שנולדו עם אותו פגם, ייתכן שלא יהיה לו צורך בניתוחים לאורך חייו.

החוקרים ביקשו לבדוק היא האם השתלות חלקיות של הלב מאפשרות צמיחה של שתלי מסתמים ביילודים. לאחר מעקב של 20 חודשים הם מצאו כי ההשתלה החלקית הראשונה של רקמת לב בבני אדם הדגימה צמיחה של המסתם. המשמעות היא שהשיטה יכולה לשמש כגישה חדשה לטיפול ביילודים עם דיספונקציה בלתי ניתנת לתיקון של מסתמי הלב.

החוקרים כתבו כי חשיבות הטיפול ביילודים עם תפקוד לקוי ובלתי ניתן לתיקון של מסתמי הלב נותרה בעיה בלתי פתורה, כיוון שאין שתלי מסתמים הגדלים עם הילד. לכן, ילודים עם שתל מסתם תלויים בהחלפות חוזרות של השתל עד שניתן להתאים לילד שתל של מבוגר.

המחקר נערך על ילוד עם טרונקוס ארטריוסוס עקשני ודיספונקציה בלתי ניתנת לתיקון של מסתם הטרונקוס. התרומה התקבלה מיילוד עם פגיעה מוחית היפוקסית-איסכמית.

בשלב הראשון נעשתה השתלה ראשונה מסוגה של חלק הלב המכיל את מסתמי האאורטה והריאה. על מנת לשמור על גידול מסתמי הלב, השתמשו החוקרים בהנדסת רקמות והנביטו אותם מתאי מעבדה בשיטה שבעבר שימשה רק בבעלי חיים. תוצאות אקוקרדיוגרפיה הדגימו צמיחה אדפטיבית ותפקוד המודינמי מצוין של מסתמי הלב המושתלים.

ד"ר קתלין פנטון, ראש ענף טכנולוגיות מתקדמות וכירורגיה של מכון הלב, הריאות והדם הלאומי, שלא היתה מעורבת במחקר, כתבה לאחרונה מאמר מערכת על הפוטנציאל של השתלות לב חלקיות. לדבריה, למרות שמדובר במקרה בודד ויש צורך במחקר רחב יותר על מנת לגזור מסקנות, יש סיבות רבות לקוות שזו תהיה התקדמות פורצת דרך עבור תת קבוצה של ילדים שעבורם אין אופציות טובות אחרות.

ואכן, מאז הניתוח הראשון בוצעו 12 השתלות לב חלקיות נוספות בילדים, תשע מהן במרכז הרפואי של אוניברסיטת דיוק בארה"ב (Duke Health), בית החולים שפיתח את הניתוח. הטכניקה אפשרה גם "השתלות דומינו" והשתלות מפוצלות שורש, המאפשרות ללב תורם יחיד להציל את חייהם של שני תינוקות עם פגם בלב.

בהשתלת דומינו, הילד הראשון, שנולד עם שריר לב חלש שאינו יכול לשאוב דם בצורה מספקת, מקבל לב שלם שנתרם, בעוד התינוק השני מקבל את כלי הדם והמסתמים הבריאים מהתינוק הראשון. בהשתלת שורש מפוצלת, החלקים המתפקדים של הלב נתרמים לשני תינוקות. "הקפיצה הגדולה היא השימוש בחלקים מתרומה שאחרת לא ניתן היה להשתמש בהם", הסבירה ד"ר פנטון.

ד"ר ג'וזף טורק, ראש מחלקת ניתוחי לב ילדים ב-Duke Health והמנתח בהשתלת הלב החלקית, אמר שהוא מאמין שהשיטה יכולה לעזור למאות ילדים מדי שנה בארה"ב. "יש 500 השתלות לב ילדים שאנחנו עושים השנה במדינה הזו, ולכן נוכל להשתמש בשסתומים של ילדים שמקבלים לב וכך נוכל בעצם לעזור ליותר מאלף ילדים", אמר.

מום מולד נדיר: טרונקוס ארטריוזוס

בדיקת אולטרסאונד שנערכה לאוון בשבוע ה-20 להתפתחות גילתה כי הוא סובל ממום מולד נדיר בשם טרונקוס ארטריוזוס (Truncus Arteriosus). בטרונקוס ארטריוזוס, המשפיעה על כ-250 תינוקות שנולדים בארה"ב מדי שנה, העורק הריאתי ואבי העורקים מתמזגים ומאפשרים לדם מחומצן ודם חסר חמצן להתערבב. השסתום הדרוש כדי למנוע מהדם לזרום לאחור חסר, ורבים עם מצב זה נולדים עם חור בין שני חדרי השאיבה התחתונים של ליבם.

תינוקות עם טרונקוס ארטריוזוס נכנסים לרוב למצוקה זמן קצר לאחר הלידה. דם רב מדי זורם לריאותיהם ומאמץ את שקי האוויר הזעירים. כיוון שהדם אינו מחומצן היטב, התינוקות נראים כחולים ומתאמצים על מנת לנשום.

בדרך כלל, כשילד סובל מטרונקוס ארטריוזוס המנתחים מחליפים את מסתם הלב הריאתי ולעתים קרובות הם מסוגלים להשתמש במסתם יחיד המשמש כשסתום אבי העורקים. במקרה של אוון, גם השסתום היחיד שהיה לו לא עבד כהלכה. רופא שראה את האולטרסאונד הראשון שלו לאחר הלידה חשב שאוון יזדקק להשתלת לב מלאה.

אולם, ד"ר טורק פנה להוריו של אוון והציג בפניהם את האפשרות להחליף את החלקים הפגומים בליבו של התינוק בכלים חיים ושסתומים מתורם שנפטר לאחרונה. הרופא ציין כי אם הכל ילך כשורה, אוון לא יזדקק לעוד ניתוחי לב פתוחים. אם ליבו של אוון היה מתוקן באמצעות שסתומים קפואים שנלקחו מתינוקות מתים, היה לו סיכוי של 50% בלבד לשרוד.

בית החולים מצא לב תורם בתוך שבועיים. שריר הלב של התורם לא התאים להשתלה, אבל השסתומים וכלי הדם עשויים היו לעזור וב-22 באפריל 2022 בוצע הניתוח.

מינון התרופות שניתנו למניעת דחיית השתל היה נמוך מהרגיל. כשהמערכת החיסונית דוחה לב תורם כזר, היא דוחה את שריר הלב. במקרה של רקמה המרכיבה את כלי הדם והמסתמים, המצב שונה. בדיווח מצוין כי אחד הילדים שעבר השתלת לב חלקית לא נזקק כלל לתרופה נגד דחיית שתל וההערכה היא שהיתה התאמה עם התורם.

החוקרים מסכמים כי השתלות חלקיות של הלב עשויות לשפר את הטיפול ביילודים עם חוסר תפקוד בלתי ניתן לתיקון של מסתמי הלב.

נושאים קשורים:  השתלת רקמת לב,  מומי לב מולדים,  השתלות איברים,  חדשות,  מסתם לב
תגובות