• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

מחסור ברופאים ובחדרים אקוטיים לבדיקת ילדים נפגעי פגיעה מינית

בישראל עובדים כיום רק 15 רופאים שהוכשרו לבצע בדיקות משפטיות בילדים נפגעי תקיפה מינית | חדר אקוטי לטיפול בילדים קיים רק בבית החולים הלל יפה בחדרה

אם אין רופא ילדים זמין, ילד שנפגע מינית ייבדק על ידי גינקולוג או כירורג שעבר הכשרה לביצוע בדיקות משפטיות ולא על ידי רופא ילדים. צילום: אילוסטרציה

מחסור חמור בתקנים לרופאים מומחים לביצוע בדיקות משפטיות בילדים שנפגעו מינית - כך עולה מתחקיר של אפרת פורשר שפורסם אמש (שבת) בישראל היום.

על פי הדיווח, רק כ-15 מתוך כ-40 רופאים, רובם מומחים ברפואת ילדים, שעברו תכנית הכשרה ייעודית לביצוע בדיקות משפטיות בילדים נפגעי תקיפה מינית, עובדים במרכזים רפואיים, ורק ארבעה מתוכם עברו הכשרה עדכנית. כן, כשילד נפגע פגיעה מינית מגיע לבית חולים, אם אין רופא ילדים זמין הוא ייבדק על ידי גינקולוג או כירורג שעבר הכשרה לביצוע בדיקות משפטיות ולא על ידי רופא ילדים. בנוסף, על פי הכתבה, בכל הארץ קיים רק חדר אקוטי אחד לטיפול בילדים שנפגעו מינית.

פרופ' אשר בן אריה, דיקן ביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית ומנכ"ל מכון חרוב, הגוף שעורך את ההכשרות הייעודיות לטיפול בנפגעים קטינים שהתראיין לכתבה, המליץ למשרד הבריאות למנות בכל אזור רופא ילדים מומחה אחד לפחות, שירכז את המענה בבתי החולים באזורו. עלות שנתית של מינוי כזה מוערכת בכ-1.5 מיליון שקל. "יותר חשוב לי שמי שמטפל בילד בבית החולים יעשה זאת בצורה רגישה שתפחית את הטראומה, ושלא יהיה ילד אחד שיחווה בבית החולים אונס נוסף", אמר פרופ' בן אריה.

בארץ ישנם תשעה מרכזי הגנה לילדים, שבהם ניתן מענה משולב של רופא, עובדת סוציאלית, חוקר משטרה וכו', אך שעות הפתיחה של מרכזים אלה מוגבלות וברובם לא ניתן לבצע בדיקות אקוטיות. בשל כך, ילד שנפגע מינית ושיגיע למרכז ההגנה יישלח לבית החולים לבדיקה אקוטית. על פי התחקיר, רוב החדרים האקוטיים לא מותאמים לטיפול לילדים. חדר ייעודי לטיפול בילדים קיים רק בבית החולים הלל יפה בחדרה. עד לפני שבועיים וחצי  פעל חדר כזה גם ב"סורוקה" בבאר שבע, שנתן מענה לכל אזור הדרום, אך הרופאה שניהלה אותו התפטרה.

תגובת משרד הבריאות: משרד הבריאות בוחן דרכי פעולה שונות בכדי להתמודד עם בעיית המחסור ברופאים המוסמכים לבצע בדיקות משפטיות לילדים בכלל ובדרום הארץ בפרט. בית חולים סורוקה נותן נכון לעכשיו מענה לקטינים מגיל 14 ומעלה והמשרד פועל מול 'סורוקה' על מנת למצוא פתרון חלופי עבור ילדים מתחת לגיל 14. קיים מרכז הגנה באשקלון שיכול לקבל מטופלים בגיל זה ולתת עבורם מענה.

עוד צוין בתגובה כי 15 רופאים בבתי החולים ברחבי הארץ מוסמכים לבצע בדיקה רפואית משפטית בקטינים במקרה של פגיעה מינית והמענה ניתן גם על ידי רופאי נשים וכירורגיים במרכזים האקוטיים, כאשר כל מקרה נבחן לגופו. קטינים שעברו פגיעה מינית יכולים להיבדק באחד מעשרה בתי חולים בהם יש מרכז אקוטי או באחד משמונת מרכזי ההגנה.

נושאים קשורים:  פגיעה מינית,  ילדים,  חדר אקוטי,  רופא ילדים,  משרד הבריאות
תגובות