• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
סקירה

נזלת אלרגית: מה אפשר לעשות לנוכח תגובה תת-מיטבית לאנטי-היסטמינים ולסטרואידים?

התרופה "טסלין" Tesalin, מיצוי של שורש Petasites hybridus (פטסיטס), פועלת במנגנון ייחודי ומאפשרת הקלה בגודש האפי ובתסמיני האלרגיה – גם בשלב המוקדם וגם בשלב המאוחר. סקירה על אופציה טיפולית נוספת ושונה ממה שאנחנו מכירים

נזלת אלרגית (צילום: אילוסטרציה)
נזלת אלרגית (צילום: אילוסטרציה)

מאת ד"ר יורם פייטלסון, מומחה באלרגיה ואימונולוגיה קלינית, מומחה ברפואת ילדים

נזלת אלרגית (Allergic Rhinitis) היא בעיה שכיחה ביותר, המוערכת בספרות בשיעור של 10%-30% במדינות מתועשות. שכיחותה של הבעיה נמצאת בעלייה בשנים האחרונות, בייחוד באזורים עירוניים.

נתונים אמריקאיים מעריכים את מספר ימי הלימוד האבודים בבתי הספר בארה"ב בעקבות נזלת אלרגית בכ-2 מיליון לשנה; ובכ-6 מיליון את מספר ימי העבודה שהלכו לאיבוד. לנזלת האלרגית יש לא רק אפקט כלכלי (ההוצאות על טיפול בנזלת אלרגית בארה"ב הכפילו את עצמן) – אלא גם השפעה בריאותית ישירה, לאור הקשר שלה לאסתמה וסינוסיטיס.

הימנעות מהטריגר האלרגני ושטיפות של מי מלח הן אסטרטגיות מקובלות ומומלצות – אולם כדי להשיג שליטה טובה בתסמינים, רוב המטופלים עם נזלת אלרגית זקוקים לטיפול תרופתי. התרופות המקובלות בתחום כוללות אנטי-היסטמינים, סטרואידים אפיים, שילוב של סטרואידים ואנטי-היסטמינים, מעכבי לויקוטריאנים ובמקרים נבחרים אימונותרפיה.

בשנת 2020 הושקה בישראל התרופה "טסלין" (Tesalin) – שאיננה אנטי-היסטמין וגם אינה סטרואיד – ולמרות זאת היא מצליחה להפחית תגובה דלקתית (נזלת אלרגית). טסלין שייכת לקבוצת טיפול חדשה בתחום – תרופת מרשם ממקור צמחי (דבר העשוי למצוא חן בעיני מטופלים ללא היענות לתרופות סטנדרטיות") לטיפול בתסמיני קדחת השחת.

כיצד היא פועלת?

החומר הפעיל בטסלין הוא Petasites hybridus (פטסיטס), המוכר גם בשם Ze339. טיפול זה מאושר מגיל 12 ומעלה, לסובלים מנזלת אלרגית ומהתסמינים הקשורים אליה בעיניים, באף ובגרון.

טסלין אינו אנטיהיסטמין ולכן תכונותיו מאפשרות את הפחתת התסמינים בצורה שונה מאנטיהיסטמינים. מנגנון הפעולה שלו מבוסס בעיקר על הפחתת מתווכים דלקתיים של נוזל האף, ובעקבות כך הפחתת תגובה אלרגית מוקדמת ומאוחרת (נזלת אלרגית), במיוחד את הגודש באף.

בשלב המוקדם של נזלת אלרגית, טסלין חוסם את הפרעתם של תאי מאסט וכך מונע את שחרור מתווכים דלקתיים כגון היסטמינים. כתוצאה מכך ישנה הפחתה בנזלת אלרגית, התעטשויות וגרד.

בשלב המאוחר של הנזלת האלרגית טסלין חוסם את הסינתזה של לויקוטריאנים (המשתחררים על ידי תאי המאסט) ומעודד ייצור פרוסטגלנדינים המפחיתים את הדלקת. בעקבות כך מופחת הגודש באף.

ניתן לטפל בטסלין כמונותרפיה או בשילוב עם טיפול בסטרואידים ו/או באנטי-היסטמינים.

מחקר שווייצרי על יעילות הטיפול

במחקר שנערך בשווייץ והתפרסם ב-2021 ב-Pharmaceuticals (Basel), נבדקה השפעת Ze339 על 226 מטופלים עם אלרגיה. נתונים דווחו בקו האפס, בביקור נוסף במרפאה כעבור 2-4 שבועות ובביקור שלישי כעבור 2-4 חודשים (זמן מעקב ממוצע: 63 ימים; 75% טופלו במשך לפחות 4 שבועות).

רוב המטופלים (58.5%) קיבלו את התרופה כמונותרפיה (היתר – בשילוב תכשירים אנטי-אלרגניים או סימפטומטיים). בשתי הקבוצות נרשמה ירידה משמעותית ומובהקת סטטיסטית (p < 0.001) בשיעורי התסמינים האלרגניים ובשיעור המדדים הדלקתיים (כפי שניתן לראות בגרפים המצורפים). כצפוי, עלייה מקבילה התרחשה בדירוגי איכות החיים QoL.

שביעות הרצון מהטיפול – הן של המטופלים והן של הקלינאים – הייתה גבוהה, גם כטיפול עונתי וגם כטיפול קבוע ממושך. בנוסף, הסבילות של הטיפול הייתה טובה: דווחו 3 מקרים בלבד של תופעות לוואי קלות במערכת העיכול.

בפרק המסקנות, קובעים החוקרים השווייצרים כי המחקר ביסס את היעילות של תמצית עלי P. hybridus Ze339 לטיפול בתסמינים אלרגיים מוקדמים ומאוחרים של נזלת אלרגית.

מחקר: שיפור מובהק בכל התסמינים

מחקר מוקדם יותר, הראה שטסלין Tesalin משפר תסמיני נזלת אלרגית. במחקר פתוח, Post marketing, שנערך בקרב 927 מטופלים, נמצא שיפור ברור של כל תסמין לאחר טיפול בטסלין:

3 ממצאים בולטים שעולים מהמחקר:

  • טסלין דורג על ידי רופאים כיעיל ב-94.7% מהמטופלים.
  • 90% מהרופאים דיווחו על סבילות טובה / מאוד טובה.
  • וכך גם 94.4% מהמטופלים.

עוד כלי בארגז הטיפולים בנזלת אלרגית

טסלין הוא כלי טיפולי המתווסף לארגז הטיפולים בנזלת אלרגית כרונית ויכול לסייע משמעותית בשיפור איכות החיים של המטופלים הסובלים מהבעיה.

  • טסלין יכול להתאים במיוחד למטופלים עם תגובה לא מספקת לסטרואידים או לאנטי היסטמינים.
  • הוא יכול להתאים גם למטופלים עם היענות נמוכה לטיפול התרופתי, משום שלמרות שהוא תרופת מרשם – הוא מופק מתמצית צמחית.
  • העובדה שניתן ליטול אותו כמונותרפיה או בשילוב סטרואידים או בשילוב אנטיהיסטימינים או בשילוב של שלושתם מאפשרת לרופא גמישות בטיפול והתאמה שלו אל המטופל והתסמינים הייחודיים שלו.

טסלין מאושר לטיפול מגיל 12 ומעלה. יש ליטול 2-3 טבליות ביום, בהתאם לחומרת התסמינים. הוא כלול בביטוחים המשלימים (שב"נים) של כל קופות החולים. ניתן להשיג בבתי המרקחת של הקופות, ברשתות הפארם ובבתי המרקחת הפרטיים.

References:

1. Blosa M, Uricher J, Nebel S, Zahner C, Butterweck V, Drewe J. Treatment of Early Allergic and Late Inflammatory Symptoms of Allergic Rhinitis with Petasites hybridus Leaf Extract (Ze 339): Results of a Noninterventional Observational Study in Switzerland. Pharmaceuticals (Basel). 2021 Feb 24;14(3):180. doi: 10.3390/ph14030180. PMID: 33668395; PMCID: PMC7996175.

2. S Nebel, C Kobi, C Zahner Effective treatment of early allergic and late inflammatory symptoms of allergic rhinitis with Ze 339 (Tesalin® n): Results of a non-interventional observational study, Planta Med 2014; 80 - P1C24. DOI: 10.1055/s-0034-1394649.

3. Rodríguez de Marquis; M. González Yibirín. Effectiveness of standardised extract of Petasites Hybridus leaf extract (Tesalin®) in the treatment of allergic rhinitis. Submitted: 28.11.2011. Approved: 26.01.2012. POST MARKETING REOPORT.

4. Thomet, Olivier & Schapowal, Andreas & Heinisch, Isabelle & Wiesmann, Ulrich & Simon, Hans-Uwe. (2002). Anti-inflammatory activity of an extract of Petasites hybridus in allergic rhinitis. International immunopharmacology. 2. 997-1006. 10.1016/S1567-5769(02)00046-2.

5. Epidemiology. Richard D deShazo, MD, Stephen F Kemp, MD. Allergic rhinitis: Clinical manifestations, epidemiology, and diagnosis. Apr 26, 2022 UpToDate

נושאים קשורים:  סקירה,  טסלין,  נזלת אלרגית,  קדחת השחת