• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

ארה"ב: עלייה חדה במרשמי תרופות פסיכיאטריות לפעוטות מתחת לגיל שנתיים

כתבה ב"ניו יורק טיימס" חשפה כי יותר מ-20,000 מרשמים לתרופות ריספרדל וסרוקל נרשמו ב-2014 לילדים מתחת לגיל שנתיים בארה"ב; מדובר בזינוק של 50% לעומת המספר בשנה הקודמת, ומומחים מזהירים כי רופאים רשאים לרשום כל טיפול שירצו לפעוטות

ילד בן שנתיים (צילום: אילוסטרציה)

כמעט 20 אלף מרשמים לתרופות האנטי-פסיכוטיות ריספרידון (ריספרדל), קטיאפין (סרוקל) ואחרות נרשמו ב-2014 עבור ילדים בני שנתיים ומטה בארה"ב. מספר זה מהווה עלייה של 50%, לעומת 13,000 מרשמים שסופקו בשנה הקודמת. בנוסף, במספר המרשמים לנוגד הדיכאון פלואוקסטין (פרוזאק) עבור אותה קבוצת גיל, נרשמה עלייה ב-23%, לכמעט 83 אלף מרשמים.

את הנתונים מסרה חברת נתוני המרשמים הרפואיים IMS, לבקשת העיתון "ניו יורק טיימס", שהקדיש לתופעה דיווח שפורסם בסוף השבוע. לא נמסר כמה ילדים קיבלו את התרופות הללו, אבל מחקרים קודמים הצביעו על כעשרת אלפים ילדים, לפחות.

העיתון הדגיש, כי בדרך כלל רופאים חופשיים לרשום כל תרופה לכל מטרה בהתאם למה שהם חושבים לנחוץ, אלא שהשימוש בכמה מהתרופות האנטי-פסיכוטיות לקבוצת הגיל הצעירה שנויות במחלוקת. לדברי העיתון, העלייה בנפח המרשמים האנטי-פסיכוטיים, והקצב המהיר הנוגע לפעוטות מתחת לגיל שנתיים, מהווים מגמה של ממש.

נוירולוגית: מתן תרופות כאלו לפעוטות כאשר המערכת הנוירולוגית במוחם עדיין מתפחתת מסכנת את התפתחותה התקינה.

בכתבה מתואר מקרה לדוגמא. מצבו של פעוט, שכבר בגיל 5 חודשים סבל מהתקפים אפילפטיים, הלך והחמיר. בגיל 18 חודשים, כאשר התרופות לאפילפסיה שקיבל הביאו לכך שהוא הפגין התנהגות אלימה, החליטה הרופאה המטפלת בו לרשום את התרופה האנטי-פסיכוטית ריספרדל – תרופה שבדרך כלל ניתנת לבוגרים עם סכיזופרניה או הפרעה דו-קוטבית. מאוד נדיר לרשום אותה לילדים מתחת לגיל 5 שנים.

כתוצאה מכך, הפעוט בכה וצרח מפוחד בשנתו "כאילו הוא מצוי במגע עם אנשים או עם חפצים שכלל לא היו לידו", תיארה אמו המפוחדת את האירועים. האם בדקה וגילתה כי התרופה שניתנה לבנה לא אושרה ומעולם לא נחקרה השפעתה על ילדים קטנים מגילו של הבן.

עוד הרחיבה האם וסיפרה האם לעיתון, כי לאחר שבנה החל ליטול את התרופה לאפילפסיה פלבאמאט (felbamate) הוא נעשה אגרסיבי והתנהגותו בלתי צפויה. הוא דחף את אחיו והרס צעצועים. הנוירולוגית שטיפלה בו בבית החולים לילדים באורנג'-קאונטי, ד"ר לילי טראן, רשמה את הריספרדל. הפעוט נטל את התרופה במשך 4 חודשים עד שהאם החליטה כי נטילתה גורמת לתופעות לוואי מזיקות. הרופאה שאליה פנה העיתון לקבלת תגובה סירבה להגיב

ה"ניו יורק טיימס" מסר, כי ערך ראיונות עם למעלה מעשרה מומחים לפסיכיאטריה של הילד ונוירולוגים, והם אמרו כי מעולם לא שמעו על ילדים מתחת לגיל שלוש שנים שקיבלו תרופות כאלו. הם הביעו השערה, כי ההורים והרופאים, כנראה בייאושם, אבל מתוך רצון טוב, ניסו להשיג הרגעה בהתנהגות הפעוט - אחרת היו מסלקים אותו מגן הילדים או הפעוטון.

ד"ר מרגרט גליסון, פסיכיאטרית ילדים ורופאת ילדים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת טוליין בניו-אורלינס, ציינה כי מתן תרופות כאלו לפעוטות כאשר המערכת הנוירולוגית במוח שלהם עדיין מתפחתת מסכנת את התפתחותה התקינה. התרופות הללו מעולם לא עברו ניסוי קליני רשמי על פעוטות וילדים, בעיקר בגלל סיכון הזה.

מומחים אחרים העלו השערה, שלא הילדים הם אלו שצרכו את התרופות, ושהמרשם ניתן על שם הילד ככיסוי

ד"ר מרטין דרל, לשעבר נשיא האקדמיה האמריקנית לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר, אמר כי הוא מתקשה להבין את ההיגיון שברישום תרופות אלו בהיקפים שצוינו. מומחים אחרים העלו השערה, שלא הילדים הם אלו שצרכו את התרופות, ושהמרשם ניתן על שם הילד ככיסוי, בעוד שהמשתמשים האמתיים היו הוריהם, שייתכן כי לא היו מבוטחים.

בדיווח נמסר, כי ה-FDA אישר שימוש בפרוזאק לטיפול בדיכאון בילדים מגיל 8 שנים ומעלה ועבור הפרעה אובססיבית-טורדנית מגיל 7 ומעלה. רוב התרופות האנטי-פסיכוטיות לטיפול בסכיזופרניה או הפרעה דו-קוטבית אושרו עבור בני 10 ומעלה בלבד. ריספרדל אושרה לילדים בני 5 ומטה אבל רק לטיפול באי-שקט בהקשר לאוטיזם.

תרופות פסיכיאטריות אחרות, ביניהן נוגדי החרדה ואליום וקלונופין, אושרו לשליטה בהתקפים עבור ילדים צעירים, אבל ההשפעות שלהן על המוח הצעיר עדיין לא ידועות.

האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים, האקדמיה האמריקנית לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר וכן האקדמיה לנוירולוגיה לא פרסמו הנחיות או ניירות עמדה בסוגית השימוש בנוגדי דיכאון ותרופות אנטי-פסיכוטיות אחרות לילדים מתחת לגיל 3. מומחים רבים בארה"ב טוענים, כי העלייה בשימוש בתרופות האנטי-פסיכוטיות בילדים בכל הגילים נגזרת מהעובדה שיש כיום מעט מומחים לפסיכיאטריה של הילד בארה"ב - רק 8,350.

רשימת הממתנה לשם הגעה לקבלת הטיפול אצל רבים מהם ארוכה מאוד, מה שמביא הורים מיואשים וחרדים לפנות לעזרה לרופאי ילדים. לאלו הכשרה מעטה מאוד, אם בכלל, בפסיכיאטריה של הילד, ובכל זאת הם מתבקשים לייעץ ולטפל בפעוטות במצבים שכאלו.

לדיווח המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  תרופות,  תרופות פסיכיאטריות,  ילדים,  פעוטות,  ארה"ב
תגובות