• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
מחקרים

מגפת הקורונה לא השפיעה באופן מובהק על תסמיני OCD בילדים ובני נוער

ילדים ובני נוער ישראלים הסובלים מ- OCD הוערכו על פני נקודות זמן שונות במהלך המגיפה. על אף ההגבלות שאפיינו תקופה זו, תסמיניהם של המטופלים היו יציבים לאורך התקופה שנבדקה

14.03.2024, 17:50
ילד במהלך מגיפת הקורונה. אילוסטרציה

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'The Israel Medical Association Journalי(IMAJ)' החוקרים העריכו את חומרת תסמיניהם של 29 ילדים ובני נוער ישראלים הסובלים מהפרעה טורדנית-קומפולסיבית (OCD). במחקרם הקודם בנושא מצאו החוקרים כי מרבית המשתתפים הללו לא חוו החמרה בתסמינים.

כרקע לכך, מתארים החוקרים כי מגפת הקורונה הובילה לסערה כלל-עולמית אשר התבטאה בין היתר בשינויים בהתנהלות החברתית כגון סגרים, בידוד חברתי, והגבלות נרחבות, העשויים להוות מקורות ללחצים משמעותיים. עוד יש לציין כי הגל הראשון של המגיפה (אפריל-מאי 2020) היווה תקופה של אי ודאות כלל-עולמית ממשית.

במחקרם הנוכחי החוקרים ביצעו הערכה חוזרת בנוגע לתסמיני ה-OCD של 18 משתתפים מתוך הקבוצה המקורית של 29 ילדים ובני נוער על פני שלוש נקודות זמן: לפני המגיפה, במהלך הגל הראשון, ושנתיים לאחר מכן. לצורך כך, העריכו החוקרים את התסמינים הטורדניים-קומפולסיביים (OCS: Obsessive-compulsive symptoms) באמצעות ה-Clinical Global Impression Scaleי(CGI), שאלון תפקודי, וה-Obsessive-Compulsive Inventory-child versionי(OCI-CV).

מתוצאות החוקרים עולה כי ה-OCS בחולים לא השתנה באופן מובהק במהלך שלושת נקודות הזמן שנבחנו. דיווחי המשתתפים הצביעו על שינויים מינימליים בתפקודם הכללי לאחר שנתיים מעת התפרצות מגפת הקורונה, וכן הדגימו כי ישנו שינוי מינימלי בלבד בציוני מדד ה-OCI-CV.

לסיכום, ממצאי החוקרים מצביעים על כך שתסמיני ה-OCD הראו יציבות קלינית בקרב מרבית משתתפי המחקר.

מקור:

Schwartz-Lifshitz M, Bloch Priel S, Matalon N, Hochberg Y, Basel D, Gothelf D. Changes in Symptom Severity among Children and Adolescents with Obsessive-Compulsive Disorder during the COVID-19 Pandemic: A 2-year Follow-up. Isr Med Assoc J. 2024 Jan;26(1):8-11. PMID: 38420635.

נושאים קשורים:  מחקרים,  OCD,  הפרעה אובססיבית קומפולסיבית,  מגיפת הקורונה,  בידוד חברתי,  מחקרים ישראליים
תגובות