• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

רופאים מ"מאיר" יצאו לצ'אד לטפל בחולים ולהדריך צוותים רפואיים

קרדיולוגית ילדים, מומחה בהרדמה ואחות טיפול נמרץ ילדים מבית החולים בכפר סבא טיפלו בנשים ובילדים יתומים והכשירו את הצוותים המקומיים בתחומי המומחיות השונים

חברי המשלחת הרפואית והילדים היתומים. "פגשנו ילדים במצב קשה, עם מומי לב מורכבים". צילום: דוברות מאיר

משלחת שנייה של צוות רפואי מהמרכז הרפואי מאיר בכפר סבא יצאה בחודש שעבר לצ'אד כדי לטפל בנשים ובילדים בבתי יתומים. חברי המשלחת, מטעם ארגון Israel Flying Aid, היו ד"ר גילי יגר-ירום, קרדיולוגית ילדים, ליסה ברוק-חפר, אחות טיפול נמרץ ילדים וד"ר אלעד דנה, מומחה בהרדמה.

השלושה טיפלו בנשים ובילדים בבית חולים לאם ולילד, בבית יתומים ובמרכז לתיקון פיסטולה והכשירו את הצוותים המקומיים בתחומי המומחיות השונים. "זו הפעם השנייה שאני נוסעת לצ'אד", סיפרה ד"ר גילי יגר-ירום, קרדיולוגית ילדים, שבמהלך הביקור בדקה ילדים עם מומי לב מולדים או בעיות קרדיאליות נרכשות.

"בפעם הראשונה, לפני כשנה, הנסיעה היתה מלווה בחשש מהלא מוכר וידוע. הפעם כבר הכרתי את התנאים בשטח ואת הצוותים הרפואיים ואף הייתי עימם בקשר שוטף במהלך השנה. פגשנו שם ילדים במצב קשה, עם מומי לב מאוד מורכבים. לפעמים היה נראה כי הסטטיסטיקה של המומים באפריקה שונה מאוד מזו שאנו מכירים בישראל ובעולם המערבי המתקדם".

ד"ר יגר-ירום ממשיכה לתאר: "במהלך השהות שם פגשתי סוגים שונים של משפחות, כאלו המתגוררות בעיר הבירה וחיות בתנאים טובים יותר, לעומת משפחות מסכנות מאוד המתגוררות בכפרים מרוחקים בתנאים ירודים, שנסעו מאות קילומטרים רק כדי להגיע לבדיקה.

"התרגשתי לראות הפעם שיש לא מעט מועמדים שניתן יהיה להביאם ארצה לטיפול מציל חיים במסגרת פרויקט 'הצל ליבו של ילד'. לראות שיש מה לעשות נותן תקווה שאפשר לעזור לילדים האלה לייצר חיים רגילים. אני שמחה וגאה לקחת חלק בפרויקט שכזה".

ד"ר אלעד דנה מדריך איש צוות רפואי בצ'אד במכשיר אולטרסאונד נייד. צילום: דוברות "מאיר"

במקביל לטיפול דחוף במקרי חירום, הדריך ד"ר אלעד דנה, מומחה בהרדמה, את צוותי טיפול נמרץ, חדר ניתוח וחדר מיון מבוגרים וילדים בשימוש במכשיר אולטרסאונד נייד שאותו הביא עימו עבורם. "שימוש במכשיר אולטרסאונד נייד צבר תאוצה בעשור האחרון בשל יכולת מוכחת במגוון סביבות טיפוליות. באופן ספציפי, באזורים ללא משאבים כשאמצעי הדמיה אחרים כמו צילום חזה ו-CT אינם זמינים, השימוש בו לא רק שמשפר את הטיפול בחולה אלא אף מציל חיים", מסביר ד"ר דנה.

ליסה ברוק-חפר היא אחות טיפול נמרץ ילדים, מתנדבת בארגון Israel Flying Aid יותר מ-13 שנים, במהלכן הצטרפה למשלחות סיוע הומניטרי רבות, ביניהן להאיטי ולטורקיה לאחר רעידות האדמה הקשות שם. בביקור בצ'אד היא סייעה בביצוע סדציות לילדים ובמרכז הפיסטולה התנדבה עם רופאה ישראלית נוספת שניתחה ילדות צעירות שחוו לידה בעצמן.

"מדובר בפרקטיקה נפוצה באפריקה שהיא תוצאה של גורמים כמו גישה מוגבלת לטיפול ברפואת האם ומגמות תרבותיות שעלולות למנוע מנשים לפנות לעזרה רפואית בזמן הלידה", היא אומרת. "בנוסף, נישואים והריונות מוקדמים יכולים מאוד להגביר את הסיכון לפיסטולות. אחד מתוך שישה ילדים עד גיל חמש שנים נפטר עקב תת תזונה, היעדר גישה למעקב רפואי ולחיסונים וכמובן חוסר בטיפול ראוי במעקב הריון, לידה ובטיפול לאחר לידה בצ'אד, שנמצאת במקום השני בעולם בשיעור התמותה בלידות".

חברי המשלחת מסכמים ואומרים כי היכולת לעזור ולשנות ולו במעט את גורל אותם ילדים ונשים היא המניע שלהם ו"אין מספק ממנו".

נושאים קשורים:  ד"ר גילי יגר-ירום,  ד"ר אלעד דנה,  משלחת רפואית,  צ'אד,  בית החולים מאיר,  חדשות
תגובות