• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

לראשונה: הנחיות למניעה וטיפול בסיבוכי לב בילדים חולי סרטן

התרופות החדשות לטיפול בסרטן בילדים הביאו לשרידות של 80% אך במקביל הגבירו סיכון לסיבוכים לבביים | לשורדי סרטן בילדות יש סיכוי גבוה פי 15 ללקות באי ספיקת לב | ההנחיות הבינלאומיות נוגעות ל-11 תחומים קרדיו-אונקולוגיים

בדיקות בילדים. אילוסטרציה

קבוצת חוקרים מאוסטרליה ומניו זילנד יצרה לראשונה רשימת הנחיות קליניות בינלאומיות (guidelines) לסיוע במניעה ובטיפול בסיבוכי לב בילדים העוברים טיפול אונקולוגי. קבוצת המומחים כללה קרדיולוגים בילדים ובמבוגרים ואונקולוגים בילדים, אשר נקטו בשיטת דלפי לצורך הכנת הרשימה ב-11 תחומים של טיפול קרדיו-אונקולוגי.

ההנחיות, שפורסמו ב-JACC: Advances, מכסות תחומים של הערכת מחלות לב וכלי דם, סקירה ומעקב בילדים המטופלים בסרטן באמצעות טיפולים מולקולריים חדשים, אימונותרפיה, כימותרפיה והקרנות.

קבוצת המומחים, בראשות חוקרים מהמכון לחקר הילדים של מרדוק, (Murdoch Children's Research Institute) הגדירה את קבוצת חולי הסרטן בסיכון גבוה שצריכים לעבור בדיקת לב, תיקננה תקן גישה לסריקה ומעקב במהלך הטיפול וסיפקה המלצות להגנה על לבבות צעירים ופגיעים.

פרופ' רייצ'ל קוניירס ממכון מרדוק אמרה כי בעוד עבור חולים מבוגרים קיימות הנחיות בינלאומיות לניטור תופעות לוואי לבביות במהלך הטיפול, אף אחת מהן לא היתה ספציפית לילדים. פרופ' קוניירס אמרה עוד כי הצלחתן של תרופות חדשות לסרטן הגדילה את הסיכויים לתופעות לוואי לבביות המתרחשות בשלב מוקדם במהלך הטיפול, לפעמים תוך ימים, מה שהצדיק מעקב צמוד יותר של בריאות הלב וניטור מוקדם יותר.

"ההתקדמות האחרונה בטיפול בסרטן בילדים הביאה לשיעורי הישרדות של יותר מ-80%. עם זאת, שיפור משמעותי בבריאות השורדים נותר נושא חשוב וחיוני ומניעה היא המפתח", אמרה פרופ' קוניירס והוסיפה: "סיבוכי לב הם גורם מוות מוביל בקרב שורדי סרטן בילדות, שני רק להישנות הסרטן.

"טיפולים מודרניים, הכוללים רפואה מדויקת, הרחיבו את הגורמים שעלולים לגרום לבעיות לב. אנחנו מקווים כי ההנחיות יהיו כלי הכרחי עבור רופאים כדי להפחית באופן משמעותי את ההשפעה המזיקה של תרופות לסרטן על ליבם של ילדים".

לשורדי סרטן בילדות יש סיכוי גבוה פי 15 ללקות באי ספיקת לב ופי שמונה ללקות במחלת לב בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

התחומים לגביהם הוגדרו ההנחיות:

  1. הגדרת מטופלים אונקולוגיים ילדים בסיכון גבוה, אשר צריכים להיבדק על ידי מומחים בקרדיו-אונקולוגיה במהלך טיפול אקוטי.
  2. הגדרת סט מינימלי של בדיקות סטנדרטיות עבור מטופלים קרדיו-אונקולוגיים שנמצאים בסיכון גבוה לרעילות לב במהלך טיפול אקוטי.
  3. הגדרת מעקב וניהול רעילות עבור חולים המקבלים טיפול באנתרציקלין.
  4. הגדרת מעקב קרדיו-אונקולוגי וניהול רעילות עבור חולים המקבלים מעכבי VEGF. מעכבי VEGF כוללים bevacizumab, sorafenib, sunitinib, nilotinib, pazopanib ו-dasatinib.
  5. הגדרת מעקב קרדיו-אונקולוגי וניהול רעילות עבור חולים המקבלים מעכבי mTOR. מעכבי mTOR כוללים: temsirolimus ו-everolimus.
  6. הגדרת מעקב קרדיו-אונקולוגי וניהול רעילות עבור חולים המקבלים  מעכבי BCR-Abl kinase . מעכבי BCR-Abl kinase כוללים: imatinib,י dasatinib, panotinib, nilotinib.
  7. הגדרת מעקב קרדיו-אונקולוגי וניהול רעילות עבור חולים המקבלים מעכבי proteasomal . מעכביproteasomal כוללים: carfilzomib,י bortezomib ו-ixazomib.
  8. הגדרת מעקב קרדיו-אונקולוגי וניהול רעילות עבור חולים המטופלים ב- Bruton’s tyrosine kinase inhibitors Bruton’s tyrosine kinase (BTK) inhibitors הכוללים ibrutinib.
  9. הגדרת מעקב קרדיו-אונקולוגי וניהול רעילות עבור חולים המקבלים מעכבי נקודת ביקורת חיסונית (צ'קפוינט), הכוללים pembrolizumab,י ipilimumab, nivolumab, atezolizumab.
  10. הגדרת מעקב קרדיו-אונקולוגי וניהול של QTc מתמשך.
  11. הגדרת מעקב רעילות קרדיו-אונקולוגית עבור מעכבי נקודת ביקורת חיסונית.
נושאים קשורים:  קרדיו-אונקולגיה,  ילדים חולים סרטן,  הנחיות,  חדשות
תגובות