• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

בדיקה פשוטה עשויה לחזות סיכון לאקזמה אצל תינוקות

סרט דביק, המודבק על עור התינוק ומסוגל לזהות ביומרקר המעורב בהתפתחות אקזמה אטופית, הוצג לאחרונה בכנס האקדמיה האירופאית לדרמטולוגיה ומחלות מין

אקזמה בתינוק. אילוסטרציה

בכנס האקדמיה האירופאית לדרמטולוגיה ומחלות מין שנערך בשבוע שעבר במילאנו, הוצגה בדיקה פשוטה שפותחה באוניברסיטת קופנהגן ומטרתה לחזות סיכון לאקזמה אצל תינוקות.

הבדיקה נעשית באמצעות סרט דביק שמצמידים לעורו של התינוק, המגלה ביומרקר של המערכת החיסונית - Thymus and Activation Regulated Chemokine. עלייה ברמותיו מציגה שינויים שחלו בתאי העור של התינוק, ושינויים אלה נקשרו לסיכון עתידי להתפתחות אקזמה. רמות גבוהות של החומר התוך תאי הנ"ל ניבאו סיכוי כפול מהרגיל לפתח אקזמה אטופית אצל פעוט עד גיל שנתיים.

ככל שהטיפול שתינוקות אלה יקבלו באמצעות משחות יהיה מוקדם יותר, כך תיחסך מהם התלקחות מלווה בכאב של מחלת העור. במחקר שהוביל לתגלית ולפיתוח הבדיקה הפשוטה השתתפו 450 תינוקות שמהם נלקחו הדגימות באמצעות הסרט הדביק.

אחת ממובילות המחקר, ד"ר אן-סופי האלינג מבית החולים האוניברסיטאי בקופנהגן, מסרה שככל הידוע זו הפעם הראשונה שבדיקת עור לא פולשנית לשם איסוף סמן ביולוגי מאפשרת חיזוי ברמה גבוהה של סבירות לסיכון לאקזמה אטופית בקרב פעוטות. כאשר יזוהה הסמן, בבדיקה שתיעשה בחודשים הראשונים לחיי התינוק, ייפתח חלון הזדמנות להתערבות מוצלחת להפחתת הסיכון לאקזמה. בבדיקה גם יתגלו ביו-מרקרים ליפידים המעורבים בהופעת נגעי העור שמאפיינים את המחלה הטורדנית. הצוות הציע שהבדיקה תיעשה לאחר שהתינוק מגיע לגיל חודשיים.

התערבות מתאימה באמצעות הטיפול הנכון שהתינוק יקבל תמנע ממנו סבל שכן ביטויה של האקזמה האטופית הם גרד מתמשך, עור יבש עם סדקים ואפילו אזורים שבהם נראית נפיחות. כ-20% מהתינוקות סובלים מאקזמה. לצד אקזמה האטופית שנחשבת לשכיחה ביותר, מתפתחים לעתים קרובות עוד סימפטומים אופייניים לאלרגיה, בכלל זה אסטמה וקדחת השחת. הגורם לאלה איננו ברור אבל מתברר שאקזמה היא בגדר נטייה משפחתית. למצב חמור יש השלכות משמעותיות על חיי היום יום. כיום אין למעשה תרופה שתרפא את המחלה אלא כאמור רק תכשירים להקלה על התסמינים.

נושאים קשורים:  אקזמה אטופית,  תינוקות,  מחלות עור,  אלרגיה,  אבחון,  חדשות
תגובות