• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

בריטניה: מרפאות יהיו פתוחות 7 ימים בשבוע, שעות העבודה יורחבו לערב

רופאי המשפחה (GP) יחויבו להפעיל המרפאות מ-8 בבוקר עד 8 בערב ובסופי שבוע, בתורנות; רופאים יתוגמלו על הקדשת זמן רב למטופלים

ממשלת בריטניה מתכננת לחייב רופאי רפואה ראשונית ומשפחה (GP), להפעיל את המרפאות שלהם 7 ימים בשבוע, בתורנות, ולהרחיב את שעות הפעילות שלהן לערב. הממשלה תקצה כ-50 מיליון ליש"ט (83.7 מיליון דולר) כדי לתגמל את הרופאים על הרחבת שעות העבודה, והיא מקווה "לשים קץ למתכונת העבודה שבה רופא מקדיש רק 10 דקות לכל היותר לכל מטופל". על הרפורמה דיווח השבוע ה"טלגרף" הבריטי.

כניסה לחדר מיון באדינבורו; התוכנית החדשה צפויה גם להפחית זמני ההמתנה בחדרי המיון (צילום: אילוסטרציה)

כניסה לחדר מיון באדינבורו; התוכנית החדשה צפויה גם להפחית זמני ההמתנה בחדרי המיון (צילום: אילוסטרציה)

מטרת התוכנית החדש היא לגרום לכל רופאי המשפחה ברחבי בריטניה לארגן מחדש את שעות העבודה במרפאותיהם. לאחר יישומה, המרפאות צפויות להיות פתוחות ברציפות מ-8 בבוקר ועד 8 בערב, שבעה ימים בשבוע. כיום רובן נפתחות רק ב-9 בבוקר, הרופאים יוצאים להפסקות צהריים שנמשכות עד שעתיים, והן נסגרות ב-5 אחר הצהריים. המרפאות צפויות לחלוק ביניהן בתורנות את שעות העבודה בסופי השבוע ובערבים.

בנוסף, ינהיגו הבריטים - שעד כה גילו שמרנות רבה וספקנות לחידושי האינטרנט בתחום מערכת הבריאות - שימוש נרחב במיוחד בתקשורת מקוונת, אפשרות לשימוש בצ'אט ובשיחות וידיאו, לצד חובת השימוש בדואר אלקטרוני בתקשורת רצופה בין הרופא למטופליו. גם הזמנת תור לשיחה עם הרופא תיעשה בדרך זו.

בשיטת העבודה הקיימת כיום במערכת הבריאות הציבורית הבריטית (NHS), מרפאות רופאי המשפחה אינן מככבות בסקרי שירות הלקוחות, ועובדים רבים מתקשים לקבוע פגישה עם הרופא שלהם, בשל זמני הפתיחה המצומצמים שלהן. סקרים העלו, שרבים מהם היו מעוניינים לפגוש את הרופא בסופי שבוע. כמו כן, נמתחת ביקורת קשה על פרק הזמן המוגדר והמוגבל שהמערכת קבעה שרופא יקדיש למטופלו – 10 דקות לכל היותר.

התוכנית החדשה מיועדת לגרום לרופאים להקדיש יותר זמן לחולים במצב שברירי ולמטופלים קשישים. לפי הדיווח, התוכנית תתגמל באופן כספי הקדשת זמן רב יותר לבני 75 ומעלה. מטופלים קשישים יותר יוכלו ליהנות מביקורי בית. המרפאות גם יציידו אותם באייפדים ובהתקנים אלקטרוניים אחרים, כדי לקיים תקשורת עם הרופא המטפל. הציוד הזה גם מיועד למעקב מרחוק (ניטור) אחר בריאות המטופל.

בנוסף, מיועדת התוכנית להקל על העומסים בחדרי מיון בבתי חולים שאליהם מגיעים מטופלים כאשר מרפאות ה-GP שלהם סגורות. לא אחת זמן המתנה לתור לרופא מגיע לשבוע ואף יותר.

שר הבריאות הבריטי, נורמן לאמב, סיפר לעיתון, על חוויותיו מביקור אצל רופא המשפחה שלו בשנה שעברה. לדבריו, הוא המתין זמן רב עד שנקבע מועד הפגישה עם ה-GP, וב-10 הדקות שהוקצו לו, לא הספיק לדון עם הרופא בכל הנושאים שהטרידו אותו. "דיברנו על שלושה (נושאים), וחלון הזמן שהוקצה, 10 דקות, הסתיים. הרופא לא התבייש לומר לי: 'מצטער, הזמן עבר'".

יו"ר ההתאגדות הבריטית של רופאי המשפחה, ד"ר צ'אנד נגפאול, הזהיר כי הסכום שהוקצה לתוכנית קטן מדי ומשום כך קיים חשש שלא תענה על הציפיות.

המודל שעל-פיו נבנתה התוכנית החדשה, בכל הקשור לתקשורת מקוונת בין רופא למטופל ושימוש באפליקציות בטלפונים חכמים, נלקח משיטה המופעלת בהצלחה גדולה בסיאטל, ארה"ב, על ידי מרכז רפואי ללא מטרות רווח בשם Group Health. בנוסף, הודיעה ממשלת ממשלת בריטניה כי תעודד יותר סטודנטים לרפואה להתמחות ברפואת משפחה.

נושאים קשורים:  חדשות,  בריטניה,  NHS,  רפורמה,  שירות הבריאות הלאומי הבריטי
תגובות
דר' עפר
17.04.2014, 16:39

1. כל הכבוד לרופא המשפחה של שר הבריאות שלא התחנף ופעל כפי המקובל.
2. יו'ר איגוד רופאי המשפחה נושא שם אנגלי טיפוסי: ד"ר צ'אנד נגפאול.
3. החידושים הללו לא יעבדו,(כמה מרויח רופא בסיאטל וכמה באנגליה?)