• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
חדשות

חצי שנה למלחמה: שינוי לרעה במצב הבריאותי של 30% מהציבור

סקר חדש שערכה קופ"ח במלאת חצי שנה למלחמה מציג נתוני בריאות מדאיגים בקרב הציבור הישראלי: החמרה במחלות כרוניות, עלייה במשקל ובעישון, ויתור על בדיקות רפואיות וצורך בסיוע נפשי

תל אביב, 16 באפריל 2024. צילום: מרים אלסטר/ Flash90

סקר חדש שערכה מכבי שירותי בריאות במלאת חצי שנה למלחמת חרבות ברזל חושף את המצב הבריאותי של הציבור הישראלי, כפי שהוא עצמו תופס אותו. נתוני הסקר מעידים על עלייה של יותר מ-100% בשיעור האזרחים שתופסים את מצבם הבריאותי כבינוני או גרוע בהשוואה לתקופה שלפני המלחמה, כאשר 35% מציבור החולים במחלות כרוניות דיווחו על תחושת החמרה במחלתם.

הסקר נערך בסוף חודש מרץ 2024 בקרב מדגם מייצג של למעלה מ-1,000 ישראלים מכל רחבי הארץ, חברי כלל קופות החולים, בגילאי 20-75.

בעקבות המלחמה, ניכרת ירידה של 25% בכמות הישראלים שמעידים כי מצבם הבריאותי מצוין או טוב מאוד. לפני המלחמה 61% מהציבור הישראלי העידו כי מצבו הבריאות באופן כללי הינו טוב מאוד או מצוין ורק 8% העידו על מצב בריאות בינוני או גרוע. כעת עולה מממצאי הסקר של "מכבי" כי 46% בלבד מהציבור מדווח על מצב בריאותי טוב מאוד ומצוין ו-17% מדווח על מצב בריאותי בינוני או  גרוע – כאמור, עלייה של יותר מ-100% מהתקופה שקדמה למלחמה.

עוד עולה מהסקר כי כ-30% מהציבור הישראלי מדווחים על שינוי לרעה במצבו הבריאותי. בנוסף, כ-35% מבין הישראלים הסובלים ממחלות כרוניות, המהווים כרבע מהאוכלוסיה הכללית, דיווחו כי הם מרגישים שחלה החמרה במחלתם בעקבות המצב. בנוסף, ניתן לראות כי יותר אנשים בעלי הכנסה מתחת לממוצע העידו על החמרה במחלה כרונית (48%) בהשוואה לבעלי הכנסה מעל לממוצע (22%).

בפילוח לפי משתני רקע, ניתן לראות כי 41% בלבד מהנשים מעידות על מצב בריאותי מצוין או טוב מאוד לעומת 51% מהגברים. 36% מהנשים מעידות על שינוי לרעה במצבן הבריאותי לעומת 23% מהגברים. עוד עולה מהפילוח כי בגילים הצעירים מדווחים יותר על שינוי לרעה במצבם הבריאותי הכללי – 33% בגילאי 20-49 לעומת 23% בגילאי 50 ומעלה.

כמו כן, 34% מהמשיבים שהיה להם תור לרופא/ה או בדיקה רפואית שנקבעו מראש דיווחו כי ויתרו או דחו את התור ו-20% דיווחו כי ויתרו או דחו ביצוע של בדיקת סקר חשובה, כמו גם ממוגרפיה או קולונוסקופיה.

כ-30% מהציבור מדווח על מצב נפשי בינוני או גרוע

הסקר מראה כי 43% מהציבור הישראלי ערב חג הפסח מדווח על שינוי לרעה במצבו הנפשי מאז פרוץ המלחמה. 61% מהישראלים דיווחו כי לפני אירועי השבעה באוקטובר הגדירו את מצבם הנפשי כטוב מאוד/ מצוין ורק 37% מהנשאלים ממשיכים להרגיש כך גם כיום. שיעור הישראלים שתופסים את מצבם הנפשי כבינוני או גרוע עלה מ-11% ל-28% - עלייה של יותר מ-150%.

זאת ועוד, כל ישראלי רביעי מעיד כי הוא מרגיש צורך בקבלת סיוע נפשי מאנשי מקצוע על רקע המלחמה, וכן 50% מהמשיבים לסקר ציינו כי הם ישנים פחות טוב בימים אלה.

בפילוח לפי משתני רקע, ניתן לראות כי רק 28% מהנשים מעריכות את מצבן הנפשי כטוב מאוד או מצוין לעומת 47% מהגברים. עוד פער גדול בין המינים ניתן לראות בשינוי לרעה במצב הנפשי – 55% מהנשים לעומת 31% מהגברים, וכן בשינוי לרעה באיכות השינה עליו דיווחו 62% מהנשים ו-38% מהגברים.

עוד עולה מהפילוח כי צעירים ובעלי הכנסה מתחת לממוצע זקוקים יותר לסיוע נפשי, כך העידו 31% מגילאי 20-29 לעומת 19% מגילאי 50+, וכן 32% מבעלי ההכנסה מתחת לממוצע, ו-20% מבעלי ההכנסה מעל לממוצע.

כל ישראלי שלישי עלה במשקל

גם ההקפדה של הישראלים על אורח חיים בריא ספגה פגיעה משמעותית מפרוץ הלחימה. על פי ממצאי הסקר, שיעור הישראלים שמעיד כי אינו מקפיד על אורח חיים בריא כלל או במידה מועטה בלבד עלה מ-15% טרם המלחמה ל-22% כיום – עלייה של כ-50%. רק 36% מהציבור העידו כי הם מקפידים במידה רבה או במידה רבה מאוד על אורח חיים בריא לעומת 44% טרם אירועי השבעה באוקטובר.

כמו כן, 37% מהציבור הישראלי בחלוף חצי שנה למלחמה העידו על עליה במשקל ו-15% העידו על ירידה במשקל. בנוסף, כ-30% מהמעשנים או מהמעשנים לשעבר ציינו כי בעקבות המלחמה חזרו לעשן או שהגבירו את כמות צריכת העישון.

ד"ר ערן רוטמן, ראש חטיבת הבריאות של מכבי שירותי בריאות, התייחס לממצאי הסקר: ״שישה חודשים לתוך המלחמה, ותוצאות סקר הבריאות שערכנו בקרב כלל הציבור הישראלי מעידות על תחושות מדאיגות ומטרידות שחשים אזרחי המדינה בכל הקשור למצב בריאותם. דווקא בימים אלה יש להמשיך ולשמור על הבריאות, להקפיד על שמירת הרצף הטיפולי-רפואי ולתת תשומת לב עליונה לבריאותנו הנפשית והפיזית. תשומת לב כזאת תעזור להפחית את הסיכון להתפרצות מחלות ותימנע הידרדרות נוספת מיותרת".

נושאים קשורים:  סקר,  מכבי שירותי בריאות,  ישראל במלחמה,  שבעה באוקטובר,  חדשות,  עישון,  השמנה,  מחלות כרוניות,  בדיקות רפואיות
תגובות
אנונימי/ת
19.04.2024, 10:13

מלחמות בדכ' אינן מטיבות עם בני אדם

אנונימי/ת
19.04.2024, 10:38

כולם סובלים וגם הם. מה שחמור זה שמטפלים ברוצחים נאצים ונותנים להם ארוחות מזינות לשיטת התזונות המקולקלות ובתמיכה של מקהלת הצרחנים מקפלן