• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

הגבלת טעמים בסיגריות אלקטרוניות עשויה לצמצם את השימוש בהן

מחקר אמריקאי חדש מצא: איסור טעמים בסיגריות אלקטרוניות עשוי לגרום להפסקת השימוש בכ-70% מבני הנוער והצעירים | מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "התוצאות יכולות לסייע לקובעי המדיניות לעצור את המגיפה"

סיגריות אלקטרוניות בטעמים. צילום: באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

במחקר חדש שנערך בארה"ב ביקשו החוקרים לבדוק האם הטלת הגבלות על הטעמים בהם משווקות הסיגריות האלקטרוניות יכולה להביא להפחתה בשימוש של בני נוער וצעירים.

המחקר, שתוצאותיו פורסמו לאחרונה ב-Journal of Studies on Alcohol and Drugs, נערך ביוזמת המרכז הרפואי וקסנר של אוניברסיטת אוהיו סטייט, ארה"ב, בתמיכת משרד הבריאות ומינהל המזון והתרופות האמריקאיים.

החוקרים ניתחו נתונים מתוך סקר ארצי שנערך ברחבי אמריקה בקרב 1,414 צעירים בני 14 עד 21 שנה בנושא השימוש בסיגריות אלקטרוניות. המשתתפים נשאלו על מידת השימוש שלהם בסיגריה אלקטרונית, סוג המכשיר ומגוון הטעמים שהם מעדיפים כמו טבק, מנטול, מנטה, טעמי פירות קרירים או מתוקים. כמו כן, נשאלו המשתתפים האם הגבלה תיאורטית על הטעמים המותרים לשימוש עשויה להשפיע על מידת השימוש שלהם בסיגריה אלקטרונית.

על פי תוצאות המחקר, 38.8% מהמשתתפים השיבו כי אם יגבילו את טעמי הסיגריות האלקטרוניות לטבק ומנטול בלבד הם יפסיקו את השימוש במוצר. יתרה מכך, 70.8% מהמשתתפים השיבו כי יפסיקו את השימוש בסיגריה אלקטרונית אם היא תוגבל רק לטעם של טבק.

בקרב המשתתפים שנהגו להעדיף טעמי פירות או טעמים מתוקים נמצא הסיכוי הגבוה ביותר להפסיק את השימוש בסיגריות אלקטרוניות אם הטעמים יוגבלו למנטול וטבק או טבק בלבד. קבוצה זו היוותה כמעט מחצית מהמשתתפים במחקר.

החוקרים האמריקאים מסכמים ואומרים כי נראה שאחת הדרכים היעילות ביותר להפחית את השימוש בסיגריות אלקטרוניות על ידי בני נוער וצעירים היא להטיל מגבלה על הטעמים של נוזל האידוי. החוקרים הדגישו במסקנת המחקר כי על פי תוצאות המחקר, קביעת תקן של טעם טבק בלבד יכול להוביל להפסקה הגדולה ביותר של השימוש.

"מתוצאות המחקר האמריקאי מתגלה תמונת מצב דרמטית שיכולה לסייע לקובעי המדיניות לעצור את המגיפה המדאיגה של הסיגריות האלקטרוניות שגובה קורבנות בישראל", אומר משה בר חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן. לדבריו, "בני הנוער משיגים את המוצר בזמינות ובקלות כמו קרטיב בקיוסק. הטעם המתוק מושך אותם ומערפל את העובדה שמדובר במוצר עישון מסוכן לבריאות שיוצר תלות פיזית ונפשית וגורם לשלל תופעות ומחלות, כולל מגביר סיכון לסרטן".

נושאים קשורים:  סיגריות אלקטרוניות,  בני נוער,  האגודה למלחמה בסרטן,  חדשות,  סיגריות בטעמים
תגובות