חדשות

מונתה ועדה לבחינת מעורבות הקהילה הרפואית בפרשת ילדי תימן

שר הבריאות מינה את הוועדה נוכח כשלים בטיוטת דו"ח שכתב בעבר צוות משרד הבריאות והודלף אך לא פורסם מעולם | הוועדה תבחן את מעורבותם של רופאים, עו"ס ואחיות בפרשה בשנים 1948-1954

הפגנת המשפחות להכרה בחטיפת ילדי תימן, ירושלים 2018. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

שר הבריאות משה ארבל חתם אתמול (ב') על כתב מינוי לוועדה לבחינת מעורבותה של הקהילה הרפואית בפרשת ילדי תימן, המזרח והבלקן.

הוועדה, בראשות השופטת (בדימוס) שולמית דותן ובהשתתפות פרופ' שלמה מור יוסף ופרופ' יעקב קורח, תבחן את מעורבות הקהילה הרפואית בפרשה בשנים 1948-1954, בהתאם לתקופות שנחקרו ונבדקו על ידי ועדות הבדיקה והחקירה הממלכתיות שבחנו במרוצת השנים את הפרשה.

הוועדה הוקמה נוכח הביקורת על טיוטת הדו"ח שכתב צוות פנימי של משרד הבריאות בהנחייתו של פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות דאז. פרופ' שפרה שוורץ שהתבקשה להעריך את הדו"ח מצאה בו כשלים מתודולוגיים, כשלים בשיטות המחקר ופערי עובדות.

כך למשל, צוטט בדו"ח רופא מ"הלל יפה": "הם מביאים יותר מדי ילדים והופכים אותם למסכנים. צריך לסרס אותם", אך "הלל יפה" נחנך רק ב-1959, אחרי פרשת היעלמות הילדים. בעקבות הביקורת החליט מנכ"ל משרד הבריאות דאז לדחות את טיוטת הדו"ח ואת ההמלצות והמסקנות שנקבעו בו.

בהודעת משרד הבריאות נכתב כי "הוועדה הוקמה נוכח הביקורת על טיוטת הדו"ח שכתב צוות פנימי של משרד הבריאות, שאותו ערכה סטודנטית במשרד הבריאות ושנערך על ידי הממונה דאז על מניעת גזענות, פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות דאז".

היוזמה לחקירה של משרד הבריאות, שהחלה ב-2018, נולדה בעקבות פעילות הוועדה לטיפול בנושא גזענות, אפליה והדרה במערכת הבריאות, שהוקמה על ידי מנכ"ל משרד הבריאות ב-2017. אך כאמור, הדו"ח לא פורסם מעולם. תוכנו הודלף וממה שפורסם עלו מסמכים ועדויות על מעורבות רופאים, עובדות סוציאליות ואחיות בפרשה.

שר הבריאות נעתר לפנייתו של חה"כ יוני משריקי (ש"ס) שביקש הקמת ועדה לבחינת טיוטת הדו"ח האמור ומסקנותיו. לחברי הוועדה הממונים כתב השר: "אבקש מכם לבחון את מכלול המקורות שהתפרסמו לאורך השנים הנוגעים למעורבות הקהילה הרפואית בפרשה. מוצע שתיעזרו במומחים בהיסטוריה של מערכת הבריאות הישראלית, או מומחים אחרים ובכללם העמותות והגורמים המלווים שעוסקים בפרשה".

"כפי שציינתי בכתב המינוי, פרשת ילדי תימן, המזרח והבלקן היא סוגיה רגישה ביותר וכואבת שמלווה מזה שנים רבות את החברה הישראלית. פרשה זו מעלה טענות ושאלות לא פשוטות בדבר מעורבות הקהילה הרפואית בפרשה. לאחר בחינתי את הסוגיה, לאור עבודת הצוות הפנימי בעריכת פרופ' גרוטו והשאלות שעלו בנוגע לכלים שעמדו לרשות עורכי הדו"ח, מצאתי שנכון יהיה להקים ועדה כאמור לעיל לבחינת הנושא", כתב השר ארבל לח"כ משריקי.

על פי הערכות, בשנים הראשונות לקום המדינה, בעיקר בין 1954-1948, נעלמו יותר מ-1,000 תינוקות למשפחות שעלו מתימן. לפי עדויות רבות הם נעלמו מיד לאחר לידתם או בעקבות אשפוז עקב מחלות ילדים. לחלק מהמשפחות נמסר שילדיהם מתו אך הן לא ראו גופה, לא קיבלו תעודות פטירה ולא השתתפו בהלוויה.

נושאים קשורים:  פרשת ילדי תימן,  משרד הבריאות,  פרופ' איתמר גרוטו,  חדשות,  שר הבריאות משה ארבל
תגובות

פרשה עגומה ביותר.
אם היה לקהילה הרפואית יד בדבר, אם בידיעה או בשיתוף פעולה.... הרי מדובר במעשה הנוגד באופן צורם את הרוח ההומנית של מקצוע הרפואה.
שלא לדבר על "לא תעשה לחברך מה ששנוא עליך".