• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
חדשות

נגנז חוזר משרד הבריאות לקיצור ההמתנה לטיפול נפשי בקהילה

עמידה בתנאי החוזר היתה מאלצת את קופות החולים להוציא עוד כסף על שירותי בריאות הנפש, אך משרד האוצר התנגד ומשרד הבריאות הסתפק בתמריץ "מבחני התמיכה" לקופות

תור לרופא. צילום אילוסטרציה

משרד הבריאות גנז חוזר שהורה לקופות החולים לקצר משמעותית את זמני ההמתנה לאבחון ולטיפול נפשי בקהילה. החוזר קבע סטנדרט טיפולי ראוי לבריאות הנפש בקהילה והוא נוסח על ידי האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות בתקופת השר הקודם יולי אדלשטיין ומנכ"ל משרדו פרופ' חזי לוי. המנכ"ל הנוכחי של משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, טרם חתם עליו, כך דיווח אתמול (ב') עידו אפרתי ב"הארץ". 

לפי הדיווח, זמני ההמתנה בקופות החולים לאבחון ולטיפול פסיכיאטרי או פסיכותרפי ארוכים מאוד, אך למשרד הבריאות אין נתונים מדויקים לגביהם והוא מסתמך על נתוני תחנות בריאות הנפש הממשלתיות, שקופות החולים קונות מהן שירותים. לפי משרד הבריאות, זמן ההמתנה לאבחון נע בין חודש לשלושה חודשים, ולטיפול פסיכותרפי בין חצי שנה לשנה, אלא שדו"ח מבקר המדינה מ-2020 הצביע על זמני המתנה ארוכים הרבה יותר המגיעים לשנה ומעלה הן לשם אבחון והן לשם טיפול פסיכותרפי.

החוזר שממתין לחתימת פרופ' אש הורה לקצר משמעותית בזמני ההמתנה הללו: פגישה עם פסיכולוג תינתן עד 14 יום מרגע הפנייה; טיפול פסיכותרפי - לא יאוחר משישה שבועות לאחר הפנייה. החוזר מגדיר לקופות לוחות "זמנים להשגת היעד": עמידה של 80% בסטנדרט בשנה הראשונה, 90% בשנה השנייה ובתוך שלוש שנים עמידה של 100% בסטנדרט.

אולם, עמידה בתנאי החוזר היתה כופה על קופות החולים להוציא עוד כסף בתחום ומשרד הבריאות העדיף להסתפק בתמריץ "מבחני התמיכה" לקופות החולים: הובטח שיקבלו 50 מיליון שקל אם יצליחו לשפר את רמת שירותי בריאות הנפש.

מקור במשרד הבריאות מסר כי באוצר מתנגדים לחוזר ולקביעת הסטנדרטים וטוענים שיש לקדם רפורמות אחרות ונושא זה יבוא לכאורה על חשבונן. כמו כן נטען נגד כי "מסמך שכזה עשוי לאפשר לציבור לתבוע את הקופות על חריגה מהסטנדרטים".

תגובת משרד הבריאות: "בסיכום עם האוצר סוכם שחוזר זמני ההמתנה לא יפורסם כעת, אלא ייעשה שימוש במבחן תמיכה להרחבת הפעילות המרפאתית של הקופות בתחום בריאות הנפש".

נושאים קשורים:  טיפול נפשי,  קופות החולים,  תור המתנה,  משרד הבריאות,  משרד האוצר,  אבחון פסיכיאטרי
תגובות