• יו"ר: פרופ' אילן דלאל
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

סיכון גבוה יותר לפגיעות מסכנות חיים בקרב ילדים עם ADHD

מחקר ישראלי שבחן את הסיכון לפציעות בקרב ילדים עם אוטיזם, עם הפרעת קשב וריכוז, או שניהם, מצא לראשונה הבדלים משמעותיים בסוגי הפגיעות בקרב קבוצות ילדים אלו

ההשגחה המוגברת במערכת החינוך מצמצמת את החשיפה לסיכונים בקרב ילדים עם אוטיזם. אילוסטרציה

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) מגיעים לחדרי מיון בשל פציעות בשיעור גבוה יותר בהשוואה לילדים עם התפתחות תקינה, בעוד שלילדים עם אוטיזם (ASD) אין שיעור פציעות גבוה יותר באופן מובהק, ללא קשר לקיומה של ADHD. כך עולה ממחקר שנערך באוניברסיטת בן גוריון בנגב, בשיתוף "כללית" והמרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין ופורסם לאחרונה ב-JAMA Network Open.

פגיעות פיזיות מוגדרות כאחת מהסיבות המרכזיות לתחלואה ותמותה בקרב ילדים, אולם בקרב ילדים עם לקויות נוירו-התפתחותיות הסיכון גבוה אף יותר. החוקרים בחנו את הסיכון לפציעות בקרב ילדים עם אוטיזם, עם ADHD, או שניהם ומצאו לראשונה הבדלים משמעותיים בסוגי הפגיעות בקרב קבוצות ילדים אלו.

ניתוח מעמיק של סוגי הפציעות חשף הבדלים משמעותיים: ילדים עם אוטיזם או אוטיזם ו-ADHD יחד הראו שיעורים גבוהים יותר של פציעות בליעה, כוויות והשתנקות הנגרמות יותר בבית, אך שיעורים נמוכים יותר של פציעות אורתופדיות ופציעות הנגרמות על ידי בעלי חיים, בהשוואה לילדים עם התפתחות רגילה. לעומת זאת, ילדים עם ADHD בלבד הראו שיעורים גבוהים יותר בכל סוגי הפציעות.

פרופ' עידן מנשה מהמחלקה לבריאות הציבור ומהמכון הלאומי לאוטיזם באוניברסיטת בן גוריון, שלקח חלק במחקר אומר כי "המודעות הגבוהה לצרכים הייחודיים של ילדים עם אוטיזם וההשגחה המוגברת במערכת החינוך מצמצמת את החשיפה לסיכונים. לעומת זאת, בבית, היכן שהפיקוח עלול להיות פחות אינטנסיבי, אנו רואים שיעורים דומים של פגיעות כמו אלו של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז".

"הממצאים מדגישים את הצורך בהעלאת מודעות לסכנות בסביבה הביתית והחינוכית", מוסיפה פרופ' אביבה מימוני בלוך, מנהלת המכון להתפתחות הילד במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין. "עלינו למצוא דרכים לשלב בין עצמאותם של הילדים לבין יצירת סביבה בטוחה יותר. הדרכות ממוקדות להורים ולמטפלים, כמו גם התאמת סביבות הבית לצרכים של ילדים עם לקויות נוירו-התפתחותיות, יכולות למנוע פגיעות מסכנות חיים שדורשות שיקום".

החוקרים מדגישים ש"המחקר מהווה קריאה לפעולה עבור מקבלי החלטות במערכת הבריאות והחינוך. ממצאיו מספקים בסיס לפיתוח תכניות מניעה מותאמות לקבוצות ילדים שונות. תכניות כאלו יכולות להקטין את הסיכון לפציעות בקרב ילדים עם בעיות התפתחות ובכלל, וישפרו בכך את איכות חייהם ובני משפחותיהם".

נושאים קשורים:  הפרעת קשב וריכוז,  ADHD,  אוטיזם,  פציעות בילדים,  מחקרים,  פרופ' עידן מנשה,  פרופ' אביבה מימוני בלוך,  חדשות
תגובות