מחקרים

הקשר בין דפוס תזונה ים תיכונית עם פעילות דלקת מפרקים שגרונית

במחקר חתך נמצא כי אין קשר מובהק בין מדד איכות התזונה הים תיכונית לבין פעילות המחלה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית

תפריט ים תיכוני (אילוסטרציה)
תזונה ים תיכונית (אילוסטרציה)

במחקר שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Clinical Nutrition ESPEN, החוקרים שאפו לבחון את הקשר בין הקפדה על התזונה הים תיכונית לבין פעילותה של דלקת מפרקים שגרונית.

החוקרים איתרו 184 מטופלות בקרמנשה, איראן, שאובחנו עם דלקת מפרקים שגרונית בהתבסס על הקריטריונים של ה-American College of Rheumatology משנת 2010. החוקרים ערכו בבדיקות ביוכימיות כולל קצב שקיעת אריתרוציטים, CRP, ראומטואיד פקטור, טיטרציה של נוגדנים נגד גרעין, ציון פעילות מחלה 28. כמו כן, ערכו שאלון תדירות מזון כדי להעריך את פעילות דלקת המפרקים השגרונית וההקפדה על התזונה הים תיכונית. הצריכה התזונתית של המשתתפים הושוותה על פני שלישים בניקוד הדיאטה הים תיכונית באמצעות ניתח שונות, והקשר בין ציון הדיאטה ופעילות המחלה נחקר באמצעות רגרסיה לוגיסטית רב-נומית עם שלושה מודלים מותאמים.

מתוצאות המחקר עולה כי 184 המטופלות לא הראו הבדלים מובהקים בגיל הממוצע, משך המחלה, אינדקס מסת הגוף, היקף המותניים ואחוז השומן בגוף ברמות השונות של הקפדה על התזונה הים תיכונית (p value > 0.05). אלו שהיו בציון השליש הגבוה ביותר של הדיאטה הים תיכונית צרכו באופן מובהק יותר פירות, ירקות, דגים, קטניות ואגוזים, והיו בעלות הצריכה הנמוכה ביותר של דגנים ובשר אדום ומעובד בהשוואה לבשר לבן (p value < 0.05). עם זאת, לא היה הבדל מובהק במדדי פעילות המחלה על פני השלישים של הדיאטה הים תיכונית (p value > 0.05).

החוקרים סיכמו כי להקפדה על התזונה הים תיכונית אין השפעה מובהקת על פעילות המחלה של חולים עם דלקת מפרקים שגרונית, מה שמרמז על כך שלמרות שהתזונה עשויה להיות מועילה לבריאות הכללית, השפעותיה על פעילות דלקת מפרקים שגרונית אינן משמעותיות.

מקור:

Association of Mediterranean diet pattern with disease activity in the patients with rheumatoid arthritis: A cross-sectional study on Iranian patients. Roghayeh Mostafaei, Negin Elahi, Jalal Moludi, Fardin Moradi, Leila Solouki, Seyed Mostafa Nachvak, Maryam Behrooz. Clinical Nutrition ESPEN April 2024

נושאים קשורים:  מחקרים,  תזונה ים תיכונית,  דלקת מפרקים שגרונית,  פעילות מחלה,  בשר אדום
תגובות