חדשות

תקווה לסובלות מאנדומטריוזיס: ניסוי בתרופה חדשה ולא הורמונלית

חוקרים בריטים מציגים תרופה מבוססת נוגדן שעשויה לא רק לטפל בסימפטומים ולהפחית את הדלקת הנגרמת על ידי אנדומטריוזיס, אלא גם לשנות את מהלך המחלה ולמנוע ניתוחים

אנדומטוריוזיס. מצב כרוני המשפיע על אחת מכל עשר נשים (צילום: שאטרסטוק)

בית החולים האוניברסיטאי האנגלי Norfolk and Norwich University Hospitalsי- NNUH הודיע כי הוא עורך שלב שני בניסוי ראשון בעולם בתרופה להקלה על הסובלות מהמחלה הכרונית אנדומיטריוזיס. מדובר בניסוי חדש בתרופות לא הורמונליות שיבדוק האם שיבדוק את הבטיחות והיעילות בהפחתת הסימפטומים של המחלה באמצעות נוגדן AMY109.

אנדומטריוזיס היא מצב הכרוני המשפיע על אחת מכל עשר נשים ובו תאים הדומים לאלה המצפים את הרחם נמצאים במקומות אחרים בגוף ועלולים לגרום לתסמינים כואבים לרבות מחזור חודשי כבד, כאבי אגן ובמקרים קיצוניים הצטלקות ופגיעה באיברי האגן.

הרחם מצופה באנדומטריום, שכבת רקמה שמתעבה במהלך המחזור החודשי. אם ביצית מופרית לא מושתלת, הרירית מידלדלת ויוצאת במחזור החודשי, אך אם רקמת רירית הרחם גדלה בצורה לא תקינה מחוץ לרחם, היא עלולה לגרום לנזק.

במקרים קיצוניים של אנדומטריוזיס נוצרות הידבקויות מהשחלות לשלפוחית השתן ועד המעיים. מקרים קלים יותר מגיעים עם כאבים עזים, וסת כבדה, דלקת ורקמת צלקת הנגרמת מדימום פנימי, עייפות ועקרות. למחלה אין תרופה ידועה והטיפול מתמקד בשליטה בתסמינים, בדרך כלל באמצעות שילוב של אמצעי מניעה הורמונליים, שיכוך כאבים או ניתוח.

צוות גינקולוגיה, מחקר ופיתוח באוניברסיטת NNUH הבריטית, מוביל את השלב השני במחקר שבו נבחנת הבטיחות והיעילות של הנוגדן AMY109. נוגדן זה חוסם את החלבון (אינטרלויקין-8) הגורם לתגובה הדלקתית של הגוף לאנדומטריוזיס.

"למטופלות עם אנדומטריוזיס יש דלקת, שהיא מרכיב מרכזי בהתקדמות המחלה ואם היא נמשכת, היא פוגעת ברקמות", אמר ד"ר אדוארד מוריס, גינקולוג יועץ ומנהל רפואי של NHS במזרח אנגליה, החוקר הראשי. לדבריו, "במשך עשרות שנים לא פותחו תרופות חדשות ומשמעותיות לאנדומטריוזיס והתרופות הקיימות שבהן עושים כיום שימוש יומיומי מבוססות ברובן על הורמונים ועלולות להיות להן תופעות לוואי לא נעימות. האופן שבו AMY109 פועל להפחתת דלקת ומונע פוטנציאל להצטלקות הרסנית של אנדומטריוזיס, עשוי לייתר ניתוח בנשים הסובלות מהמחלה", אמר.

ניסויי שלב ראשון של הנוגדן כללו נחקרות בריאות וחולות ביפן ובטאיוואן והחוקרים קראו למשתתפות פוטנציאליות להצטרף לשלב השני של הניסוי.

פול סימפסון, גינקולוג יועץ והחוקר הראשי ב-NNUH, הוסיף: "הטיפולים הקיימים באנדומטריוזיס דיכאו את תסמיני המחלה, אבל התרופה החדשה הזו מטפלת בדלקת. זה שונה מכל טיפול זמין אחר עבור אנדומטריוזיס כיוון שהוא יכול לשנות את מהלך המחלה. טיפולים מבוססי נוגדנים נמצאים בשימוש נרחב בטיפול בכמה סוגי סרטן ובמצבים דלקתיים כרוניים כגון דלקת מפרקים שגרונית ומחלות מעי דלקתיות".

אמה קוקס, מנכ"לית איגוד האנדומטריוזיס בבריטניה, אמרה כי העובדה שאין מדובר בתרופה הורמונלית היא יתרון גדול לנשים שמנועות מטיפול הורמונלי. לדבריה, "יש צורך בהשקעה נוספת במחקר על אנדומטריוזיס. האפשרויות הנוכחיות מוגבלות לניתוח, לטיפול הורמונלי או למשככי כאבים עבור כאבי אגן כרוניים ולעתים קרובות חמורים".

בעוד שתרופה חדשה פוטנציאלית זו נמצאת בשלב פיתוח מוקדם, החוקרים מקווים שהיא לא רק תפחית את הדלקת הנגרמת על ידי אנדומטריוזיס, אלא עשויה להפחית צלקות שכבר התרחשו.

נושאים קשורים:  אנדומטריוזיס,  פיתוח תרופות,  מחקרים,  חדשות
תגובות