חדשות

שימוש במכשירי שמיעה נקשר לפחות סיכונים בריאותיים ותמותה

מחקר אמריקאי: בעוד רק כ-12% מהאוכלוסיה הנזקקת למכשירי שמיעה משתמשת בהם, נמצא כי שימוש סדיר במכשירי שמיעה עשוי להפחית את הסיכון לתמותה מוקדמת ב-24%

מכשיר שמיעה. צילום: אילוסטרציה

שימוש סדיר במכשירי שמיעה עשוי להפחית את הסיכון לתמותה מוקדמת ב-24% בהשוואה לאי שימוש במכשירי שמיעה לחלוטין, אך רק כ-12% מהאוכלוסיה הנזקקת למכשירים משתמשת בהם. כך עולה ממחקר אמריקאי שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת The Lancet Healthy Longevity.

מחקרים מראים כי אובדן שמיעה, אם אינו מטופל, עלול להגביר את הסיכון לשבריריות, נפילות, בידוד חברתי, דיכאון וירידה קוגניטיבית. מחקר מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס מצא שאפילו בקרב אנשים עם אובדן שמיעה קל הוכפל הסיכון לדמנציה.

המחקר שהתפרסם השבוע מצא ששיקום אובדן שמיעה באמצעות מכשירי שמיעה עשוי להאריך חיים וכי מי שהשתמש במכשירי שמיעה באופן לא סדיר היה בסבירות גבוהה למות בטרם עת בדיוק כמו אנשים שמעולם לא השתמשו בהם.

החוקרים כתבו כי בעוד שאובדן שמיעה נחשב לגורם סיכון בלתי תלוי להשפעה שלילית על בריאות ולתמותה, לא ברור האם שימוש במכשירי שמיעה קשור לתמותה נמוכה יותר. הם ביקשו לבחון את הקשר בין אובדן שמיעה לשימוש במכשירי שמיעה ותמותה בארה"ב.

במחקר הוערכו 9,885 מבוגרים (בני 20 ומעלה) שהשתתפו בסקר הלאומי לבריאות ותזונה בין השנים 1999 ל-2012 והשלימו שאלוני אודיומטריה ושימוש במכשירי שמיעה. 1,863 מתוך המשתתפים היו מבוגרים עם אובדן שמיעה. המדדים העיקריים כללו אובדן שמיעה ושימוש במכשירי שמיעה על פי הקטגוריות: מעולם לא השתמשו במכשיר, משתמשים לא קבועים ומשתמשים קבועים. מצב התמותה של העוקבה היה קשור למדד המוות הלאומי עד 31 בדצמבר 2019.

הממצאים הראו קשר בין שימוש קבוע במכשירי שמיעה לסיכונים נמוכים יותר לתמותה בהשוואה למבוגרים עם אובדן שמיעה שלא השתמשו במכשירים.

הממצאים אינם מוכיחים שמכשירי השמיעה הם שמובילים לחיים ארוכים יותר. יכול להיות שאנשים המשתמשים בקביעות במכשירי שמיעה נוטים יותר להישאר פעילים או להפחית את הסיכון לנפילות, מה שיכול להסביר את אורך החיים המוגבר. ההשפעה נותרה בעינה גם כאשר החוקרים הסבירו הבדלים כמו גיל, מוצא אתני, השכלה והיסטוריה רפואית.

נושאים קשורים:  מכשיר שמיעה,  חדשות,  תמותה,  מחקרים,  אובדן שמיעה
תגובות
אנונימי/ת
24.01.2024, 20:18

זה נכון בייחוד כשחוצים כביש....

הסיכום הזה מטעה. אי אפשר לכתוב (בצדק) ש"הממצאים אינם מוכיחים שמכשירי השמיעה הם שמובילים לחיים ארוכים יותר" וכעבור שתי שורות "ההשפעה (!) נותרה בעינה..." חשוב לציין כי המאמר המקורי מדבר על association, כלומר קשר, בין השימוש במכשירי שמיעה ותמותה יותר נמוכה. בשום אופן אין לומר שהשימוש במכשירים "מפחית" תמותה. יש לצפות מהכותב, ובודאי מהעורך, שידעו את ההבדל בין מתאם לקשר סיבתי. מכאן שכותרת הכתבה "שימוש קבוע במכשירי שמיעה מפחית סיכונים בריאותיים ותמותה" מטעה בגדול ומעוררות תקוות שוא אצל הקורא.