מחקרים

הקשר הסיבתי בין מלנומה עורית לפסוריאזיס

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי פסוריאזיס החזוי גנטית מהווה גורם סיכון למלנומה עורית

מחקרי חתך ומחקרים רטרוספקטיביים אשר בוצעו בעבר לא הצליחו לבסס קשר סיבתי בין פסוריאזיס למלנומה עורית (cutaneous melanoma – CM). במסגרת מחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Frontiers in immunology, ביקשו החוקרים להעריך את הקשר הסיבתי בין פסוריאזיס ל-CM.

מחקר זה בוצע במתכונת ניתוח דו-כיווני של רנדומיזציה מנדליאנית, תוך שימוש בתקצירים סטטיסטיים ממחקרי אסוציאציה כלל-גנומיים של פסוריאזיס ו-CM. רוב הנבדקים במחקר זה היו ממוצא אירופאי.

תוצאות המחקר הדגימו כי פסוריאזיס חזוי גנטית הינו גורם סיכון משמעותי ל-CM (יחס סיכויים: 1.69, רווח בר-סמך 95%: 1.15-2.48, P=0.025). מאידך, לא נצפה קשר בין CM חזוי גנטית ופסוריאזיס.

מתוצאות מחקר זה עולה כי פסוריאזיס לפי חיזוי גנטי מגביר את הסיכון ל-CM. סקירה מוקדמת ומשופרת למלנומה עורית בחולים עם פסוריאזיס עשויה להפחית בעומס התחלואה והקליניקה. עם זאת, לא נמצאו ראיות לקשר סיבתי בין CM לפסוריאזיס, ולכן נדרשים מחקרים נוספים כדי להבהיר את ההשפעה של פעילות CM על פסוריאזיס.

מקור:

Front. Immunol., 12 July 2023 Sec. Autoimmune and Autoinflammatory Disorders : Autoimmune Disorders Volume 14 - 2023 | https://doi.org/10.3389/fimmu.2023.1201167

נושאים קשורים:  מחקרים,  מלנומה עורית,  פסוריאזיס,  גנטיקה,  גורמי סיכון
תגובות