• יו"ר: פרופ' דורון גוטהלף
  • מזכירה: ד"ר שלומית צפריר
  • יו"ר נבחר וגזבר: ד"ר אורי יצקר
  • חברי הוועד: ד"ר עמית שלו, ד"ר תומר לוי, ד"ר עולא מורד, ד"ר טל שלטון, ד"ר אילת גוטהלף, ד"ר יובל רווה
  • מתמחים: ד"ר תומר מבורך, ד"ר עדי דרפיש גנון, ד"ר הדר שדה
מחקרים

טיפול התנהגותי קצר בילדים עם חרדה ודיכאון

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולים נתונים מורחבים בדבר היעילות של טיפול התנהגותי קצר בילדים ונוער עם חרדה ודיכאון

20.08.2023, 15:58
חרדה של ילדים (אילוסטרציה)

במאמר אשר פורסם לאחרונה בכתב העת Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, ביקשו החוקרים לדווח על תוצאים מורחבים של מחקר Brief Behavioral Therapyי(BBT), אשר בחן טיפול התנהגותי קצר בקרב ילדים עם חרדה ודיכאון.

במאמר זה נכללו נתוני ניתוח משני, המספקים מידע מורחב, הכולל הערכות הפוגה ותפקוד עצמאי, השפעת הטיפול עם BBT על תוצאים פסיכופתולוגיים מכוונים ולא מכוונים. במחקר זה נכללו סך של 185 צעירים בני 8-16.9 שנים (58% נשים, 78% לבנים ו-21% היספנים), עם חרדה ו\או דיכאון (ממספר מרכזי טיפול). הנבדקים הוקצו באופן אקראי לקבלת טיפול עם BBT במסגרת של רפואה ראשונית או ARCי(assisted referral to outpatient care – ARC). הטיפולים ניתנו ל-8-12 שבועות. ההערכות בוצעו בשבועות 16 ו-32 מתחילת המחקר.

תוצאות המחקר הדגימו, כי בהשוואה ל-ARC,יBBT היה יעיל יותר בהשגת הפוגה בכלל האבחנות (בשבוע 16: 56.8% לעומת 28.2%, P<.001. בשבוע 32: 62.5% לעומת 38.9%, P=.004), מבחינת תפקוד עצמאי (לפי דיווח מטפלים - בשבוע 16: 75.0% לעומת 45.7%, P<.001. בשבוע 32: 81.2% לעומת 55.7%, P<.001) ומבחינת הערכות חרדה, דיכאון, אובדנות, בעיות רגשיות והתנהגותיות של תחלואה נלווית והיפראקטיביות (d=0.21-0.49). ניתוח משתנים מתווכים הראה, כי בקרב היספנים, תוצאי BBT טובים יותר ביחס לאלו של ARC, ובכלל זה תוצאי הפוגה, חרדה, בעיות רגשיות, וקונפליקט של הורה-ילד. דיכאון נוער בקו הבסיס הודגם כמתווך את ההשפעה על בעיות עם בני אותו גיל ועל קונפליקט הורה-ילד. השפעות משמעותיות (עיקריות ומתווכות) של BBT על שינוי בתוצאים לא מכוונים, הודגם כמתווך ברובו על ידי ההשפעה על תוצאי חרדה (24.2%-49.3% מסך ההשפעות המתווכות).

מתוצאות מחקר זה עולה, כי ל-BBT השפעה חיובית על צעירים (השפעה על חרדה הודגמה כגורם מתווך עיקרי). התוצאים החיוביים אשר הודגמו בקרב נוער היספני, מצביע על כך ש-BBT מהווה אפשרות טיפול טרנסדיאגנוסטית יעילה עבור אוכלוסיות שונות.

נושאים קשורים:  מחקרים,  טיפול קוגניטיבי-התנהגותי,  דיכאון וחרדה,  בני נוער
תגובות