• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
הסטוריז של DoctorsOnly:
חדשות

דירוג גבוה לעיתון PAIN Reports בעריכת מומחה ישראלי מרמב"ם

לפני שבע שנים ייסד פרופ' דוד ירניצקי, מנהל המערך הנוירולוגי ברמב"ם, מערכת עיתון אקדמי צעיר המתמקד במחקרים מתחום הכאב | גישה חופשית למידע המקצועי בו הוכיחה את עצמה והיום הוא קוטף את הפירות

פרופ' דוד ירניצקי, מנהל המערך הנוירולוגי ברמב"ם. צילום: דוברות ביה"ח

העיתון PAIN Reports, בעריכת פרופ' דוד ירניצקי, מנהל המערך הנוירולוגי ברמב"ם ומי שייסד את העיתון, התברג מעל עיתונים רפואיים ותיקים בתחום חקר ורפואת הכאב במספר הציטוטים שמקורם בעיתון הרפואי מבין העיתונים בנושא חקר והטיפול בכאב.

לפני שבע שנים נבחר פרופ' דוד ירניצקי במסגרת מכרז של איגוד חקר הכאב העולמי – IASP, האיגוד הגדול והחשוב בעולם העוסק במחקר ובטיפול בכאב, להוביל את הקמת מערכת עיתון אקדמי צעיר המתמקד כל כולו בפרסום המחקרים מעולם הכאב. העיתון PAIN Reports, שמשרדיו בוושינגטון, ארה"ב, שם לעצמו למטרה להיות העיתון המקצועי לדיווחים על מחקרים המתמקדים בכאב וממצאיהם מכל מקום בעולם. העיתון שם דגש על פרסום מחקרים ברפואת כאב במדינות עולם שלישי מתוך אידיאל מחשבתי שבאמצעות עידוד המחקר בתחום יחול גם שיפור ברפואה הניתנת לתושבים במדינות אלו.

בניגוד לעיתונים אקדמיים העוסקים בנושאים רפואיים הפועלים באופן מסורתי בו יש הגבלה של החשיפה לפרסומים שלהם למינויים משלמים בלבד, PAIN Reports הצעיר מאפשר לקוראיו גישה פתוחה לקריאה (Open Access). באופן הזה מתאפשרת לקהילת הרופאים והחוקרים גישה חופשית למידע חדשני ומתקדם. PAIN Reports, ה"אח הצעיר" של עיתון PAIN הוותיק, מוביל את מגמת הגישה הפתוחה במסגרת IASP ואינו פועל בחלל ריק: כ-10%-15% מהעיתונים המדעיים-רפואיים ברחבי העולם פועלים בשיטה זו, והשיעור הזה גדל משנה לשנה.

המדד המקובל לאיכותו של עיתון רפואי-מדעי הוא שיעור הציטוטים של המאמרים שהעיתון פרסם על ידי עיתונים שהוכרו כבעלי איכות הולמת. לראשונה, לאחר תהליך הכרה רב-שלבי בן שבע שנים, קיבל העיתון PAIN Reports את ציון האיכות הראשון שלו. הציון מרשים וממצב את PAIN Reports במספר הציטוטים פר-מאמר מקרב העיתונים שממוקדים בתחום חקר והטיפול בכאב מעליהם.

כך למשל, העיתון בעריכת פרופ' ירניצקי, קיבל את הדירוג 4.8, בעוד שעיתונים ותיקים אחרים מדורגים נמוך יותר. למשל, Journal Of Pain של איגוד הכאב האמריקאי מדורג בציון 4 ו-European Journal of Pain האירופאי מדורג ב-3.5.

על מנת לקבל את הדירוג הגבוה בפעם הראשונה, נדרשו חברי המערכת לעמידה במספר מבחנים שונים שאפשרו למערכת להיכלל תחילה בקבוצת העיתונים שזכאים לקבל דירוג, כשבין הקריטריונים שיש לעמוד בהם הוא היקף נתון של מאמרים בשנה, מידת הגיוון של אנשי ונשות המערכת, תדירות ובדירות הפרסום של העיתון ועוד.

כשמדובר במספרים, פילוח הנתונים מעניין. בכל שנת 2022 ביקרו באתר העיתון 152,426 קוראים מארה"ב, בריטניה, קנדה, אוסטרליה וגרמניה, לצד קוראים מהודו, ברזיל, ספרד, יפן וסין, כשחלק נכבד מהטארפיק לאתר מגיע משרתים של ארגונים מכובדים כגון "מאיו-קליניק", אוניברסיטת פריז, האוניברסיטה הפתוחה הבריטית ועיתונים רפואיים אחרים.

פרופ' ירניצקי מסר: "לקח לצוות שלי במערכת העיתון שבע שנים על מנת להתמצב במקום השני והמכובד. אני מודה לחברי המערכת, לסוקרים ולמחברים של המאמרים על עבודה מאומצת. חלק מרכזי בעבודה המדעית-רפואית הוא פרסום איכותי של תוצאות מחקרים, אשר מאפשרים לנו לצעוד קדימה ביכולות ההבנה והטיפול, ואני גאה ושמח להיות שחקן מרכזי בקידום הטיפול בכאב.

נושאים קשורים:  פרופ' דוד ירניצקי,  רפואת כאב,  עיתון מדעי,  מחקרים,  בית החולים רמב"ם,  כתב עת רפואי,  PAIN Reports
תגובות