חדשות

ה-WHO יכריז כי הממתיק המלאכותי אספרטיים עלול לגרום לסרטן

ב-1981 אישרה הוועדה לתוספי מזון של ארגון הבריאות העולמי את השימוש באספרטיים במגבלות יומיות | בחודש הבא עומדת הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC) להכריז כי הממתיק המלאכותי אספרטיים עלול לגרום לסרטן

משקאות קלים, משקאות דיאט. אילוסטרציה

הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC) של ארגון הבריאות העולמי תכריז כי הממתיק המלאכותי אספרטיים עלול לגרום לסרטן. על כך דיווחה הבוקר (ה') סוכנות רויטרס. במשרד הבריאות נמסר כי ממתינים לפרסום הדו"ח של IARC ולמסקנותיו בחודש הבא ויפעלו ככל שיידרש.

רויטרס מצטט שני מקורות על פיהם אספרטיים, הממתיק הנפוץ שמשמש בתעשיית המזון והמשקאות הקלים, יירשם ב-14 ביולי לראשונה כ"אולי מסרטן לבני אדם". על פי הדיווח שהודלף לרויטרס, החלטת ארגון הבריאות העולמי התקבלה בחודש האחרון לאחר פגישה עם מומחים חיצוניים.

התייחסות לשאלה כמה אספרטיים יכול אדם לצרוך כדי להימנע מסיכון נעשית על ידי ועדת המומחים המשותפת של ארגון המזון והחקלאות לתוספי מזון, JECFA, שגם היא שייכת לארגון הבריאות העולמי וכפופה כמובן להחלטות של הרגולטור בכל מדינה.

בסוף החודש דנה הוועדה לתוספי מזון בשימוש באספרטיים והיא אמורה להכריז על החלטתה ב-14 ביולי, היום שבו גם ה-IARC יפרסם את החלטתו.

ב-1981 אישרה הוועדה לתוספי מזון של ארגון הבריאות העולמי את השימוש באספרטיים לצריכה פרטית במסגרת המגבלות היומיות המקובלות, כך שמבוגר השוקל 60 ק"ג יצטרך לשתות בין 12 ל-36 פחיות סודה דיאט כל יום כדי להיות בסיכון וברוב המדינות אימצו את ההמלצה הזו.

על פי הדיווח ברויטרס, דובר הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן אמר כי ממצאי הוועדות של שני הארגונים, ה-IARC וה-JECFA, חסויים עד יולי, אך הוסיף כי הם "משלימים", כשהמסקנה של IARC מייצגת את "הצעד הבסיסי הראשון להבנת הקרצינוגניות".

בעקבות הדיווח על כוונת סוכנות המחקר הבינלאומית לסרטן להכריז על אספרטיים כרכיב שעלול לגרום לסרטן, מדגיש משרד הבריאות כי הדו"ח המלא ומסקנותיו טרם פורסמו משרד הבריאות ילמד את הדו"ח ומסקנותיו ויפעל ככל שיידרש. כאמור, הדו"ח צפוי להתפרסם ב-14 ביולי. משרד הבריאות מזכיר וממליץ כי הדרך הטובה לשמור על בריאות ולהימנע מסיכונים מיותרים היא להימנע לחלוטין ממשקאות ממותקים, בסוכר או בממתיקים מלאכותיים, ולהימנע ממזון מעובד.

בשנת 2021 מצאו צוות חוקרים בהובלת פרופ׳ אריאל קושמרו וד"ר קרינה גולברג מהמעבדה לביוטכנולוגיה סביבתית, במחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה באוניברסיטת בן גוריון בנגב, כי ממתיקים מלאכותיים שאושרו לשימוש מפריעים לתקשורת בין חיידקית ועלולים לגרום לשינויים באוכלוסיית החיידקים במעיים. החוקרים בדקו שישה ממתיקים מלאכותיים שאושרו על ידי ה-FDA ומצאו כי שלושה מתוך השישה פוגעים באופן משמעותי בתקשורת בין החיידקים, נתון שעלול להוביל לפגיעה באוכלוסיית החיידקים במעיים ואף לבעיות עיכול. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת International Journal of Molecular Sciences.

במחקר אחר שפורסם אשתקד בכתב העת המדעי Cell, מצאו חוקרי מכון ויצמון למדע כי תחליפי סוכר בולטים עלולים להשפיע על חיידקי המעי (מיקרוביום) וכתוצאה מכך על רמות הסוכר בדם בבני אדם.

נושאים קשורים:  אספרטיים,  ממתיק מלאכותי,  חדשות,  ארגון הבריאות העולמי,  מחלת הסרטן
תגובות