חדשות

נדחתה תביעת דיבה נגד פעיל חברתי שכינה את ד"ר אבשלום כרמל רוצח

בעקבות מותו של מתנגד החיסונים חי שאוליאן מקורונה, כינה הפעיל החברתי אייבי בנימין את ד"ר כרמל אבשלום "רוצח" | ביהמ"ש פסק לטובת בנימין ונימק: מדובר בהבעת דעה על מעשיו ודעותיו של הרופא

ד"ר אבשלום כרמל. השופטת ציטטה מדבריו על מבצע חיסון הילדים: "פשע פוטנציאלי של הרג ילדים בשוגג". צילום: טוויטר

בית המשפט פסק לטובת הפעיל החברתי אייבי בנימין, אחרי שנתבע בתביעת דיבה על ידי ד"ר אבשלום כרמל, אורתופד וכירורג של כף היד מבית החולים לניאדו בנתניה. ד"ר כרמל עמד בחזית המאבק נגד חיסוני הקורונה. העילה לתביעה: שימוש של בנימין במילה "רוצח" שיוחסה לד"ר כרמל. את בנימין ייצגה בתביעה עו"ד אורנה שמש-גולדמן.

תביעת הדיבה על סך 70,000 שקל, עסקה בהשתלשלות האירועים לאחר מותו של חי שאוליאן מקורונה בספטמבר 2021. כפי שדיווחנו בדוקטורס אונלי, בעקבות מותו של שאוליאן נפתחה חקירה במשרד הבריאות על התנהלות רופאים המתנגדים לחיסונים, ביניהם ד"ר כרמל, וזאת נוכח החשד שעלה כי בעקבות העצות שהעניקו לשאוליאן, החולה בקורונה, שהיה בעצמו מתנגד חיסונים, הוא אושפז במצב קשה מאוד ב"וולפסון" ונפטר. בתום הבדיקה נמצא כי לא נמצא שיש לד"ר כרמל ולרופאה נוספת אחריות ישירה או עקיפה לפטירתו הטראגית של שאוליאן ז"ל.

שאוליאן הכיר את ד"ר כרמל על רקע השתתפותם בהפגנות נגד כפיית "התו הירוק" וחיסוני ילדים. לאחר אשפוזו פנה שאוליאן ז"ל לד"ר כרמל וביקש את עצתו כרופא וכחבר ביחס לסוג הטיפול המוצע לו בבית החולים וולפסון. ההתכתבות ביניהם התנהלה בוואטסאפ. באחת ההודעת כתב לו ד"ר כרמל: "התייעצתי עם עוד רופאים. חלקם היו מנהלי מחלקות קורונה. אומרים לא לקחת פלסמת מחלימים. לא רמדסיביר. כן לבקש פיזיותרפיה נשימתית גם קוקטייל חדש של רגרון...".

אחיו של שאוליאן התראיין בפודקאסט "שישי חברתי עם אייבי בנימין" וסיפר על השתלשלות האירועים ועל הכעס של המשפחה, והשדרן אייבי בנימין השתמש במילה "רוצחים". כשד"ר כרמל פנה אליו בטוויטר וביקש אותו להתנצל, הגיב בנימין: "תקשיב דוקטור, בעודו בטיפול נמרץ, אתה נתת לו עצה מרחוק לסרב לקחת פלסמת מחלימים, לסרב לקחת רמדסיביר, בלי לבדוק אותו ובלי אחריות רפואית עליו, וכל זאת בזמן שהוא גוסס. הוא בעצתכם ביטל טיפול שהוצע לו ונמנע מטיפולים מצילי חיים, ואתה מבקש ממני להתנצל? אין ולא יהיה לך לא מחילה ולא כפרה. אתה רוצח, ואתה מוזמן לתבוע אותי".

עו"ד שמש-גולדמן, שכאמור ייצגה את בנימין, טענה כי מדובר ב"מסע נקמה מיותר כנגד הנתבע, פעיל חברתי שאינו ממומן ושאין לו כל אינטרס אישי בעניין, למעט אג'נדה חברתית".

השופטת רונית אופיר ציינה בפסק הדין כי ד"ר כרמל דחה את הצעתה לפשרה שבמסגרתה הנתבע יפרסם התנצלות באותה תהודה שבו פורסמו הדברים. היא ציטטה מדבריו של ד"ר כרמל שבתחילת שנת 2021 כינה את מבצע חיסון הילדים כ"פשע פוטנציאלי של הרג ילדים בשוגג", ביטוי עליו הוא התנצל לאחר מכן; בפברואר 2022 כתב כי הוא "בעד שפוטין ימשיך מערבה ויחסל את כל מנהיגי אירופה החופשית, שדחפה ודוחפת לדרכוני חיסונים וכפיית חיסון נסיוני ומסוכן על אזרחיהם"; באפריל 2021 פרסם כנגד מנכ"ל משרד הבריאות דאז פרופ' חזי לוי, כי אם ימשיך לדחוף לחיסון ילדים יהפוך "לנאשם בפשע של הרג ילדים חסרי ישע" - ציטוטים שבעקבותיהם ועדה בראשות מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' נחמן אש, החליטה לנקוט הליך משמעתי נגד ד"ר כרמל.

השופטת אופיר דחתה את התביעה וכתבה: "לא יכולה להיות מחלוקת כי כינוי אדם כ'רוצח' הוא בוטה וקשה. עם זאת, אין מדובר בקביעת עובדה אלא בהבעת דעה על מעשיו ודעותיו של התובע".

נושאים קשורים:  ד"ר אבשלום כרמל,  חי שאוליאן,  תביעת דיבה,  מתנגדי חיסונים,  חדשות,  פסק דין
תגובות
14.06.2023, 17:56

הסכיתו ושמעו. רופא כונה ׳רוצח׳, אף שלא היה מעורב בטיפול. יעץ למטופל להישמע להוראות המטפלים בו. ובית המשפט שם על זה חותמת הכשר.
היום זה דר כרמל. מחר אתם ואני. איפה התגובה והגיבוי של הר׳י? לא מצפה לפוסטר באיילון. מצפה מינימום להשבתת המשק!!!

14.06.2023, 18:22

איך ייתכן שקוראים לרופא ׳רוצח׳ ויוצאים זכאים בבית משפט? אני קוראת ולא מאמינה. יש כאן רופא או רופאה שחושבים שמדובר בעניין תקין?

מצופה מהר״י לנקוט עמדה נגד האשמות חמורות וחסרות שחר שכאלה. זה תקדים בעייתי מאוד.

14.06.2023, 18:40

"לכנות מישהו "רוצח" זו לא קביעת עובדה אלא הבעת דיעה". משפט לפנתיאון של בית משפט בישראל.
מעניין אם יהיו כאן מגיבים שיסכימו עם ה"דיעה" הזו.

יש שופטים בירושלים. אבל כמו בקורונה, כנראה הם א-סימפטומטים, ולכן קשה מאד למצא אותם.

14.06.2023, 19:22

אין לי אלא לומר כי פסק הדין הזה הוא יום עצוב מאוד לרפואה ויום לא פחות עצוב למערכת המשפט. טועה מי שחושב שלא יהיו השלכות משמעותיות ללגיטימאציה שניתנה כאן להאשים רופאים שעוסקים יומם ולילה בהצלת חיי אדם, ברצח, רק משום שחוות דעתם המקצועית (שניתנה בזהירות יתרה, אחרי התייעצות עם קולגות וקריאה של הספרות הרלוונטית) אינה עולה בקנה אחד עם דעתו של מאן דהוא.

אנונימי/ת
15.06.2023, 00:48

אז את טוענת שלהתכתב עם מטופל בוואטסאפ מבלי לבדוק אותו פיזית נכנס לקטגוריה של חוות דעת מקצועית?

אנונימי/ת
14.06.2023, 19:31

בית המשפט המכובד הבין היטב באיזה זבל הוא נדרש להתעסק, בדומה ללהקת המגעגעים לעיל.

אנונימי/ת
14.06.2023, 20:13

אם הוא יעץ בווטס אפ לחולה שהוא בדק אישית בתחום שאינו בתחום התמחותו הרי שיש לתבוע אותו גם על רשלנות רפואית. הוא ייעץ לא לקחת טיפול שהוצע למטופל ע"י המטפלים הישירים, לא להשתמש ברמדסיביר ולא בפלסמה. שרופא נותן יעוץ רפואי הוא חשוף גם לתביעה על רשלנות. מעניין אם הביטוח של לניאדו מכסה תחום פעילות זה של הרופא הנכבד. אני הייתי מייעצת למשפחה לתבוע אותו על רשלנות.

14.06.2023, 21:48

א. לרשלנות רפואית אפשר לטעון רק כאשר ברור שההמלצה הרפואית הזיקה.
ב. לגבי ה"תועלת" של רמדסיביר, מציע להכיר את המטא-אנליזה של קוכריין בעניין:
https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD014962.pub2/full
אמל"ק: רמדסיביר לא הוביל להפחתת תמותה.
ג. לגבי תועלת של פלסמה במאושפזי קורונה, אשמח לדעת אם (וממתי) הגיע עדכון לטענות שעלו ממדעני מכון וייצמן כאן: https://davidson.weizmann.ac.il/online/reasonabledoubt/%D7%98%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%99-%D7%94%D7%A4%D7%9C%D7%96%D7%9E%D7%94-%D7%94-fda-%D7%95%D7%94%D7%90%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%A8-%D7%94%D7%A4%D7%96%D7%99%D7%96

14.06.2023, 20:44

למגיבים האנונימיים: ליבי איתכם על כך שכאנשים בוגרים בעלי דיעה אתם נאלצים להתחבא תחת מעטה אנונימיות. זה גם לא בריא לפחד כל כך הרבה וכל כך הרבה זמן. חבל.

בעולם שבו כופים על ילדים להתחסן בתכשיר ניסיוני שבטיחותו אינה מובטחת כנגד מחלה שאינה מסכנת אותם, שבו פוליטיקאים (ביניהם גם רופאים פוליטיקאים) חותמים על חוזים עם חברות תרופות ומשחירים חלקים גדולים מהם, והופכים את כולנו לעכברי מעבדה בחסות "מגפה קטלנית ומשתוללת" שהתבררה שלא כצעקתה (צעקתם של בעלי העניין...) אין פלא שדמם של ההגונים בנינו מופקר ושמם מוכתם ע"י עיתונאי ביבים. ד"ר אבשלום כרמל, לא רק שהוא לא רוצח (את טובי חבריי וחברותיי היפנתי אליו וממליצה לכולם לשלוח אליו - הוא אורטופד עם נשמה) אלא שהוא לוחם צדק. בימי סדום כאלה, גם שופטים בירושלים אין.

אנונימי/ת
15.06.2023, 06:33

מקווה שמטופליו בתחום האורתופדיה מקבלים טיופל טוב יותר

15.06.2023, 11:01

המאבק במגיפת הקורונה חשף תופעה בעייתית- רופאים שהתחנכו על ברכי הרפואה המסורתית, אבל כופרים בעובדות מדעיות, משתלחים בממסד שמנהל משבר בריאותי לאומי וזורעים ספקות בקרב הציבור. זה טוב לדיון תיאורטי בכנסים פנימיים, או על דפי האתר הזה... אבל זה רע ומסוכן כשחיי מטופל תלויים בכך. test case שמוכיח שד"ר אבשלום כרמל עשה מעשה נבזי ולא ראוי. איפה הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית?

אנונימי/ת
15.06.2023, 15:39

נראה לי שהלשכה לאתיקה התערבה והזהירה כמה כאלו. לדעתי זה עוד יותר מדאיג שאורטופד מתחיל לייעץ למטופלים לגבי טיפול במחלה זהומית.

אנונימי/ת
16.06.2023, 04:52

פסק הדין הזה הוא ביזיון לבית המשפט!!!
כל שופט/ת שהיו מפעילים את החשיבה השיפוטית ולא מתבססים על פרסומים שהוצאו ע"י משרד הבריאות בטרם המכתב הועבר לרופא לצורך קבלת תגובתו , היו פוסקים את ההפך.
הפצת הפוסט עם הכינוי רוצח הוא נטו הסתה לאלימות!!!
שלא יתפעלו שרופאים נוטשים את מערכת הבריאות ובעוד שנתיים, הם יאלצו להתמודד עם מחסור ענק וכל זה על חשבון בריאות האזרחים.

רופא לא צריך לחוש מאויים בגלל אנשים שהרפואה רחוקה מהם שנות אור.

אם היו מכנים את אחד מבכירי המערכת רוצח, באופן אוטומטי היו נוקטים בצעדים חריפים כמו הוצאת צו מאיים נגד אותו אדם שלא שקל את המילים ורשם רוצח והר"י היה מוציא הודעה חריפה על זה ומשלב כוחות עם משרד הבריאות לצורך הגשת כתב תביעה נגד המסית.

אז בואו נסכם מה יש לנו כאן - ועדה מקצועית קבעה ש"בתום הבדיקה לא נמצא שיש לד"ר כרמל ולרופאה נוספת אחריות ישירה או עקיפה לפטירתו הטראגית של שאוליאן ז"ל", אדם מכנה רופא 'רוצח' בפומבי - וזו לא דיבה? אוי לנו ואבוי לנוי.
כל הרופאים ה'אנונימיים' שמצדיקים את ההחלטה הזו - בושו לכם. בעתיד הלא-רחוק אלימות מילולית בוטה כזו יכולה להיות מופנית גם כנגדכם, ואז נראה איך תרגישו כשבית המשפט לא יגן עליכם כי המילה 'רוצח' היא רק דעה.....

אף רופא או רופאה מאיתנו - לא מי שסבור שחיסון פייזר הוא 'מתת-אל ובורלא', לא מי שסבור שהוא גרם יותר תועלת מנזק, ולא כל מי שנמצא באמצע - לא יכול להסכים עם לגיטימציה של דיבור כזה נגד רופא. הדיון כאן הוא בכלל לא על החיסונים, אלא על ערכים הרבה יותר אלמנטריים.

17.06.2023, 10:17

כדאי לקרוא בעיון רב את פסק הדין. אין כאן צדיקים. בוודאי שלא מדובר ברופאים מסכנים שזקוקים להגנה מפני הציבור. מי שלא יכול לסבול את הריח שלא ייכנס למטבח.

20.06.2023, 00:39

אז הכינוי "רוצח" הוא חלק מהריחות המקובלים במטבח שלך?
התבלבלת בין כניסה למטבח לבין להפוך לפרודוקט.
אבל אל דאגה, אתה לא לבד. מסתבר שגם בית המשפט חושב כמוך.
לא נורא, עוד סיפור נחמד שיהיה לספר לנכדים שיבקשו "סבא ספר לנו עוד קצת על הטרללת של 2020".