חדשות

פרי פיתוח ישראלי: מערכת לאימון מוטורי-קוגניטיבי בסביבת VR

במכון לפיזיותרפיה ב"סורוקה" החלו לעשות שימוש ב-GaitBetter - מערכת מציאות מדומה המסייעת לשיפור יכולות ההליכה ולהפחתת הסיכון לנפילות במבוגרים, בהתאמה אישית

תרגול עם מערכת מציאות מדומה חדשנית GaitBetter בהדרכתו פיזיותרפיסט במכון לפיזיותרפיה בסורוקה. צילום: דוברות בית החולים

במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע החלו לעשות שימוש במערכת מציאות מדומה המסייעת לשיפור יכולות ההליכה ולהפחתת הסיכון לנפילות במבוגרים. על פי נתוני משרד הבריאות, אחד מתוך שלושה בני 65 ויותר בישראל מדווחים שנפלו לפחות פעם אחת ושכיחות הנפילות עולה עם הגיל. נפילות עלולות להוביל לפציעות, לאובדן עצמאות ולפגיעה באיכות החיים.

לאחרונה הוכנסה לשימוש במכון לפיזיותרפיה ב"סורוקה" מערכת לאימון מוטורי-קוגניטיבי בסביבת מציאות מדומה בשם GaitBetter. המערכת, פרי פיתוח ישראלי, מדמה מסלול מכשולים וירטואלי בסביבות הליכה שונות ומאפשרת לאנשים עם מגבלות הליכה, בעיקר בגיל השלישי, לתרגל הליכה במרחב באופן יעיל ומציאותי. צוות המכון מתאים למטופל באופן אישי את התרגול ואת רמת הקושי שלו.

"רוב הנפילות קורות ברגעים של היסח דעת", אומר אבי ברש, מנהל השירות לפיזיותרפיה ב"סורוקה", "ולכן חשוב לתרגל הליכה יציבה באופן המשלב אתגרים מוטוריים לצד אתגרים קוגניטיביים. מערכת המציאות המדומה מציעה מסלולים ברמות אתגר שונות, כך שכל מטופל מתקדם בקצב המתאים לו".

לדברי ברש, ממחקרים עולה כי עם השימוש במערכת GaitBetter נרשמו ירידה של יותר מ-50% בכמות הנפילות, שיפור של יותר מ-10% במדדי הליכה, ירידה בחשש מפני נפילות ועלייה בביצוע פעילות גופנית.

על יעילות המערכת מספרת מרים כהן, בת 70, תושבת באר שבע, שעברה ניתוח להחלפת ברך והתניידה אחריו בעזרת הליכון. בשלב ההחלמה הגיע אליה לביקור בית פיזיותרפיסט עם תכנית מובנת וכתובה ויחד החלו לתרגל הליכה נכונה, ירידה ועלייה במדרגות ומגוון תרגילים נוספים.

בהמשך הגיעה כהן למכון לפיזיותרפיה ב"סורוקה" להמשך טיפול עם פיזיותרפיסט צמוד. הקושי הגדול שלה היה בשמירה על איזון ושיווי משקל, ובאמצעות תרגילים עם כדורים, סולמות ואביזרים נוספים, הצליחה להתנייד ללא הליכון וללא מקל הליכה. בנוסף, החלה כהן לעבוד עם מערכת המציאות המדומה.

"השימוש במערכת הוא חוויה", היא אומרת. "צריך לדעת מתי להרים את הברכיים ולעבור מכשול. עבדתי  על עליות וירידות, מה שעזר לי מאוד שכן אני גרה בסביבה של ירידות ועליות. התחלנו ב-500 מטר ומשם התקדמתי והשיפור הוא משמעותי".

נושאים קשורים:  פיזיותרפיה,  נפילות במבוגרים,  מציאות מדומה,  סורוקה,  GaitBetter,  אימון מוטורי,  חדשות
תגובות