חדשות

חיסון נסיוני נגד סרטן מנע סרטן מוח בעכברים

ב"הרווארד" פיתחו טיפול אימונותרפי שחיסל גידולי מוח ומנע היווצרות גידולים חדשים במודל גליובלסטומה בעכברים | החוקרים עשו שימוש בתאי גידול חיים, בעוד שברוב חיסוני הסרטן משתמשים בתאי גידול לא פעילים

גליובלסטומה. הסוג הנפוץ ביותר של סרטן המוח, אחד מהסרטנים האלימים והקטלניים. צילום: שאטרסטוק

חוקרים מאוניברסיטת הרווארד פיתחו טיפול תאי חדש שמחסל גידולי מוח, פועל כחיסון נגד סרטן ומונע היווצרות גידולים חדשים. החיסון הראה תוצאות מבטיחות במודל של גליובלסטומה בעכברים – כך דווח לאחרונה במחקר שפורסם בכתב העת Science Translational Medicine.

כיום, אין תרופה נגד סרטן המוח הנפוץ גליובלסטומה. אפשרויות הטיפול כוללות בדרך כלל שילוב של ניתוח, הקרנות וכימותרפיה כדי להאט את קצב צמיחת הגידולים.

בשנים האחרונות נערך מחקר רב על חיסונים לסרטן. ישנם שני סוגים עיקריים של חיסונים לסרטן הנמצאים כעת במחקר: חיסונים המונעים היווצרות סרטן וחיסונים שמטפלים במחלת סרטן קיימת ומונעים את הישנות המחלה.

שני חיסונים למניעת סרטן אושרו כבר על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי:  חיסון נגד וירוס הפפילומה האנושי (HPV) שגורם לסרטן מסוגים שונים, וחיסון נגד נגיף הפטיטיס HBV, שיכול לגרום לסרטן הכבד.

ה-FDA גם אישר שלושה חיסונים לטיפול בסרטן: pembrolizumabי(Keytruda) לטיפול בסרטן שלפוחית השתן, sipuleucel-Tי(Provenge) לטיפול בסרטן הערמונית ו-talimogen laherparepvec  לטיפול במלנומה. נערכים כיום מחקרים לפיתוח חיסונים נגד סרטן השד, סרטן המעי הגס, סרטן הריאות ולוקמיה.

במחקר החדש לקחו תאים סרטניים והפכו אותם באמצעות הנדסה גנטית לתאים שקוטלים סרטן וממריצים את המערכת החיסונית להרוס גידולים ראשוניים וגם למנוע סרטן. לדברי חוקרים, טיפול תאי זה עושה שימוש ייחודי בתאי גידול חיים, בעוד שרוב חיסוני הסרטן משתמשים בתאי גידול לא פעילים.

החוקרים הנדסו את תאי הגידול החיים כך שישחררו גם חומרים שהורגים תאי סרטן וגם חומרים שמשפיעים על המערכת החיסונית. תאי הגידול המהונדסים התרפויטיים (ThTCs) חיסלו גידולי גליובלסטומה בעכברים על ידי גרימת הרג של תאים והפעלת המערכת החיסונית נגד גידולים.

לדברי החוקרים, היעילות של ThTCs הביאה ליתרון הישרדותי וחסינות ארוכת טווח במודלים של גידולים ראשוניים, חוזרים וגרורתיים במודלים של עכברים. השילוב של מנגנון הרג כפול ב-ThTCs מספק טיפול בטוח בגידולים מוצקים. שלא כמו תאי גידול מומתים, לתאי גידול חיים יש פוטנציאל ייחודי להתאים לגידולים ולמקד אותם.

החוקרים סבורים שהטיפול עשוי לשמש לטיפול בסוגי סרטן אחרים מלבד גליובלסטומה וכי הדור הבא של חיסונים מבוססי תאי גידול מהונדסים אוטולוגיים ואלוגניים ימנעו התקדמות של גידולים, הישנות והופעת גרורות.

נושאים קשורים:  חיסונים,  חיסון נגד סרטן,  מחקרים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
20.01.2023, 17:30

ראה
Dcvax-l

12.04.2023, 20:48

בן אחי חלה בסרטן גרורתי בריאות במוח בצוואר ביד. האם יש בעולם חיסון נסיוני שיכול לרפות אותו?

13.04.2023, 21:27

המשך התגובה כדי לרפא אותו
אנו מוכנים להגיע לכל מקום בעולם ולממן כל הסכום הניצרך לשם קבלת חיסון נסיוני
0509303006 דוד