• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
מחקרים

האם אנמיה חרמשית מקושרת לפגיעה נוירוקוגנטיבית במתבגרים?

מתבגרים עם אנמיה חרמשית הסובלים מהפרעות שינה הכוללות ירידה ברוויון החמצן והיפוקסמיה נמצאים בסיכון מוגבר לפגיעה שפתית ופגיעה בזכרון

09.08.2022, 14:30
אנמיה חרמשית (הדמיית אילוסטרציה)

בני נוער עם אנמיה חרמשית (Sickle Cell Disease) ללא הפרעות נוירוקוגנטיביות נמצאים בסיכון מתמיד להתפתחות קשיים נוירוקוגנטיביים. היפוקסמיה לילית מקושרת לתוצאים נוירוקוגנטיביים ירודים, וזו נמצאה כסיבוך כרוני במתבגרים עם SCD. מטרת מחקר זה הייתה לבחון את הקשר בין הפרעות בשינה לבין תפקוד נוירוקוגנטיבי במתבגרים עם SCD, תוך התחשבות במאפיינים דמוגרפיים וסוציואקונומיים.

מתבגרים עם SCD זוהו בעזרת סקירה של תיקים רפואיים של מטופלים שעברו בדיקת פוליסומנורגפיה (Polysomnography - PSG) והערכה נוירופסיכולוגית לבחינת תפקודי קוגניציה, שפה, זכרון, מהירות עיבוד מידע וגמישות קוגנטיבית. כמו כן, החוקרים חילקו שאלונים להורים להערכת חששות של ההורים בנוגע ליכולות הניהוליות וההסתגלותיות של ילדיהם.

במחקר נכללו 27 בני נוער עם SCD, בגילאי 6-17 שנים, שעברו בדיקת PSG והערכה נוירופסיכולוגית מלאה. תוצאות המחקר הדגימו כי ההבנה השפתית של הנבדקים ירדה ב-2.37 נקודות על כל ירידה ממוצעת של נקודה ברוויון החמצן הלילי (Oxygen Saturation - SpO2) (p=0.031). כמו כן, נצפתה ירידה של 1.46 נקודות בזכרון עבודה עבור כל עליה ב-1% בזמן בו הנבדקים שהו עם סטורציה מתחת ל-90% (p=0.03). מדדי השינה לא ניבאו תוצאים קוגניטיביים אחרים באופן מובהק, או דיווח הורים על פגיעה בתפקודים התנהגותיים או ניהוליים.

מסקנת החוקרים הייתה כי הפרעות בשינה, רוויון חמצן לילי ממוצע ומשך זמן עם רוויון חמצן נמוך מ-90% נמצאו כפוגעים בהבנה שפתית ובתפקוד זכרון עבודה. ממצאים אלו יכולים לסייע בזיהוי צורכי שינה ולקדם התערבויות ממוקדות בשינה כמרכיב הפיך להפחתה בפגיעה נוירוקוגנטיבית עבור מתבגרים עם SCD.

מקור:

Tiffany Tucker, et al. (2022) “The association between sleep disturbances and neurocognitive function in pediatric sickle cell disease.” Sleep Medicine, September 2022. Vol. 97, p. 27-35. doi.org/10.1016/j.sleep.2022.05.015

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנמיה חרמשית,  רוויון חמצן,  היפוקסיה,  פוליסומנוגרפיה,  תפקוד נוירוקוגניטיבי
תגובות