מחקרים-Covid-19

מחלת הקורונה גורמת לפגיעה מיקרווסקולרית של הרשתית

חולי קורונה נמצאו כבעלי סיכוי גבוה יותר ללקות בפגיעת רשתית לעומת נבדקי ביקורת, אשר התבטאה בהגדלה של האזור הא-וסקולרי בפוביאה וירידה בדחיסות כלי הדם

מגיפת הקורונה ורפואת עיניים. צילום: אילוסטרציה

במסגרת סקירה שיטתית ומטא-אנליזה אשר פורסמה בכתב העת 'American Journal of Ophthalmology', מטרת החוקרים הייתה להעריך את שיעור היארעות הפגיעה המיקרווסקולרית של הרשתית בקרב חולי קורונה.

החוקרים ערכו חיפוש מקיף במאגרי המידע 'Pubmed' ו-'Embase' לצורך זיהוי מחקרים אשר דיווחו על שינויים בכלי הדם הרשתיים בעיניהם של חולי קורונה. שני סוקרים בלתי-תלויים השתמשו ב-RevMan Web גרסה 3.3 על מנת לבחור את העבודות מהן הוציאו מידע לצורך האנליזה. החוקרים השתמשו בכלי של ה-National Institute of Health לצורך הערכת איכות הראיות למחקר המקרה-ביקורת.

בסך הכל נאספו 31 מחקרים, אשר דיווחו על 1,373 משתתפים (972 מתוכם חולי קורונה, ו-401 נבדקי ביקורת). בניתוח המסכם נכללו רק מחקרי מקרה-ביקורת. בקרב חולי הקורונה נמצא סיכוי גבוה באופן מובהק ללקות בפגיעה מיקרווסקולרית של הרשתית לעומת נבדקי הביקורת (יחס הסיכויים [CI 95%] 8.86 [2.54-27.53], P < .01). בדיקת טומוגרפיה קוהרנטית אופטית של כלי דם (OCTA) הדגימה ירידה בדחיסות כלי הדם והגדלה של האזור הא-וסקולרי בפוביאה אצל חולי הקורונה.

לסיכום, תוצאות המחקר מצביעות על כך שלקורונה יש ביטוי עיני מובהק בדמות פגיעה מיקרווסקולרית של הרשתית, אשר יתכן ועשויה להוביל לסיבוכים רשתיים עתידיים. הלקויות המיקרווסקולריות הללו עשויות להקדים שינויים קליניים, ועשויות להתגלות בשלב מוקדם באמצעות OCTA. בשל העובדה כי מחקרם של החוקרים כלל מספר גבוה של חולי קורונה, הממצאים הללו מובהקים, וצריכים להילקח בחשבון על ידי רופאי עיניים כבעלי פוטנציאל להשלכות ארוכות-טווח של המחלה.

מקור:

Teo KY, Invernizzi A, Staurenghi G, Cheung CMG. COVID-19-Related Retinal Micro-vasculopathy - A Review of Current Evidence. Am J Ophthalmol [Internet] 2022 [cited 2022 Mar 29];235:98–110. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34587494/

נושאים קשורים:  מחקרים,  קורונה,  רשתית,  מחלה וסקולרית,  פגיעה מיקרווסקולרית
תגובות

מסקנה-בראיה לטווח רחוק
עדיף לא להדבק בקורונה