חדשות

תרגיל סייבר ב"שערי צדק": כלל מערכות התקשורת הושבתו

בעקבות מתקפת הסייבר על "הלל יפה" אשתקד ששיתקה את מערכות בית החולים, התרגיל ב"שערי צדק" נועד להכין את הצוותים לעבודה ללא מערכות תקשורת וניהול בית החולים במקרה חירום

כלל מחלקות בית החולים שערי צדק עברו לרישום ידני. צילום: דוברות בית החולים

במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים קיימו השבוע (במהלך הלילה שבין שני לשלישי) תרגיל התקפת סייבר שכלל השבתה של כלל מערכות התקשורת ומעבר לעבודה ידנית. לצורך כך נוצלו עבודות תחזוקה ופעולות תחזוקה שתוכננו וחייבו השבתת כלל המערכות הממוחשבות לביצוע תרגול בכלל בית החולים על מנת לדמות מתקפת סייבר.

במסגרת ההשבתה, כלל מחלקות בית החולים עברו לאחר חצות לעבודה ורישום ידני. במהלך הלילה בוצעו קבלות חולים, רישום בתיק הרפואי, הפניות לבדיקות ועוד באופן ידני, תוך בקרה על הפעילות ולמידה והסקת מסקנות. לאחר כשעתיים של תרגול ועם סיום העבודות ופעולות התחזוקה, חזרה המערכת לפעולה מלאה כאשר כלל מערכות המחשוב והתקשורת פועלות כסדרן.

תזכורת: מתקפת הסייבר האחרונה על המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה ב-13 באוקטובר אשתקד גרמה לנעילת מערכות המידע בבית החולים, שכללה בשלב הראשון העדר גישה להיסטוריה רפואית של המטופלים. ב"הלל יפה" נאלצו אז למצוא פתרונות ייחודיים ומהירים, שכללו בין היתר הקמת מערכות חלופיות ומעבר לרישום ידני. רק כחודש לאחר האירוע, חזר בית החולים הלל יפה לפעילות סדירה, כולל בחדרי הניתוח ובמרפאות החוץ.

מנכ"ל המרכז הרפואי שערי צדק, פרופ' עופר מרין, מסר השבוע: "'שערי צדק' הוא מרכז רפואי גדול ומרכזי בירושלים ובישראל ולכן חייב להיות ערוך לכל תרחיש. לאחר ביצוע תכנית גיבוש והסקת מסקנות ממתקפת הסייבר על בית החולים 'הלל יפה', שידרגנו משמעותית את מערכות ההגנה שלנו והתרגיל נועד להכין את הצוותים לעבודה ללא מערכות תקשורת וניהול בית החולים בסיטואציה זו. אנו ממשיכים כל העת לחזק את המוכנות שלנו במטרה להמשיך ולהעניק שירות וטיפול רפואי למטופלים בכל תרחיש".

סמנכ"ל טכנולוגיות, שימי בן ברוך: "איום הסייבר הופך להיות מרכזי ומשמעותי עבור ארגונים גדולים ובאופן מיוחד בארגונים חיוניים. תרגול, בחינת המערכות ולמידה מתמדת הם החובה שלנו כדי לשמור על רצף הפעילות ומניעת מתקפות הרסניות. התרגיל השבוע העלה לקחים רבים לצד הבנה שההיערכות שלנו טובה ויש לנו את היכולת לתת מענה לכל תרחיש".

התרגיל הובל על ידי מערך החירום של "שערי צדק" בניהולה של שרה גולדברג יחד עם אגף מערכות מידע בניהולה של רבקה רודנסקי, שמסרה: "אירוע בסדר גודל כזה דורש היערכות מוקדמת, מספר רב של תיאומים ושיתוף פעולה רב מערכתי. ההשבתה היא הזדמנות טובה לריענון נהלים של כלל הצוותים בבית החולים. האירוע עבר בהצלחה".

נושאים קשורים:  מתקפת סייבר,  בית החולים שערי צדק,  בית החולים הלל יפה,  פרופ' עופר מרין,  חדשות
תגובות