• יו"ר: ד"ר יואל רייטר
  • גזבר: פרופ' ריבי טאומן
  • מזכיר: פרופ' אביב גולדברט
  • מנכ"ל: פרופ' אורנה ציסינסקי
  • מרכז ועד: פרופ' יצחק ברוורמן
  • ועדה מדעית: מר אורי מנדלקורן, פרופ' איריס חיימוב, ד"ר אלכס גיללס-הלל
  • ועדת ביקורת: פרופ' אשר טל, ד"ר לילך קמר, ד"ר שמואל גולדברג
מחקרים

השפעת השימוש בקנאביס על שינה

במחקר שנעשה על מדגם מייצג בארצות הברית נבחנה השפעת הקנאביס על שינת הלילה. לעומת מבוגרים שאינם משתמשים בקנאביס, משתמשי הקנאביס דיווחו הן על שינת לילה קצרה והן על שינה ממושכת

שינה ללא הפרעה (אילוסטרציה)
שינה ללא הפרעה (אילוסטרציה)

קנאביס נצרך בקרב רבים בשל תכונותיו המסייעות לשינה. עם זאת, אין מחקרים קליניים המעידים באופן חד-משמעי לגבי השפעת הקנאביס על כל הנוגע לוויסות שינה-ערות. מטרת החוקרים במחקר שפורסם בכתב העת 'Regional Anesthesia & Pain Medicine' הייתה לקבוע את הקשר בין שימוש בקנאביס לבין משך שינת הלילה. המחקר נעשה במסגרת מסד נתונים בעל ייצוג ארצי.

לצורך מחקר החתך נאספו נתונים ממאגר ה-'National Health and Nutrition Examination Survey' בין השנים 2005-2018. משיבי השאלון היו מבוגרים אשר חולקו לשתי קבוצות: משתמשים לאחרונה ולא משתמשים, בהתאם לשימוש או אי-שימוש בקנאביס ב-30 הימים האחרונים. התוצא העיקרי של המחקר היה משך שינת הלילה, אשר חולק למשך קצר (< 6 שעות), מיטבי (6-9 שעות) וממושך (> 9 שעות). החוקרים השתמשו ברגרסיה לוגיסטית מולטינומלית לצורך התאמה למשתני לוואי סוציודמוגרפיים ובריאותיים. כמו כן, נעשה שימוש במשקלי מדגם מהשאלון לצורך מידול (modeling).

מתוך מדגם המייצג 146 מיליון מבוגרים לערך בארצות הברית, 14.5% דיווחו על שימוש לאחרונה בקנאביס. באנליזה מתוקננת ובהשוואה ללא-משתמשים, משתמשים לאחרונה דיווחו בשיעור גבוה יותר הן על שינה קצרה (OR 1.34, CI 1.12 עד 1.59, p<0.001) והן על שינה ארוכה (OR 1.56, CI 1.25 עד 1.96, p<0.001). משתמשים כבדים (≥ 20 ב-30 הימים האחרונים) היו בסיכוי גבוה אף יותר להימצא באזורי הקיצון של אורך שינת הלילה.

ניתן לסכם כי לפי מדגם ארצי מייצג של מבוגרים, שימוש לאחרונה בקנאביס נקשר עם אורכי קיצון של אורך שינת הלילה. כמו כן, יתכן וקיים קשר של מינון-תגובה. החוקרים מציינים כי ממצאיהם מדגישים את הצורך באפיון נוסף של בריאות השינה בקרב צרכני קנאביס קבועים.

מקור:

Diep, C., Tian, C., Vachhani, K., Won, C., Wijeysundera, D. N., Clarke, H., Singh, M., & Ladha, K. S. (2022). Recent cannabis use and nightly sleep duration in adults: a population analysis of the NHANES from 2005 to 2018. Regional Anesthesia and Pain Medicine, 47(2), 100–104. https://doi.org/10.1136/RAPM-2021-103161

נושאים קשורים:  מחקרים,  שינה,  קנאביס,  שיכוך כאב
תגובות