COVID-19 בישראל

פורום המומחים ממליץ לממשלה לשנות את מדיניות הבידוד והבדיקות

צוות המומחים היועצים למשרד הבריאות קורא לממשלה לבטל בידודים, לאפשר למאומתים ללא סימפטומים להגיע למקומות עבודה חיוניים ולבטל את רשימת המדינות האדומות

המומחים מתריעים מפני עומס במערך הבדיקות במקרה שתרחיש ההדבקה ההמוני אכן יתרחש. צילום: יוסי זליגר/ פלאש 90

צוות המומחים היועצים למשרד הבריאות, בראשו פרופ' רן בליצר, הגיש אתמול (א') נייר עמדה חדש ובו שורה של המלצות נוכח התפשטות זן האומיקרון בישראל וצפי שיגיע בתוך זמן לא רב לשיא, כאשר בין התחזיות גם ההערכה כי התפשטותו עלול להיות בלתי נשלטת כאשר יותר מחוסנים יידבקו בזן הזה.

בין השאר מוצע בנייר העמדה: לבטל בידודים ולאפשר למאומתי הנגיף ללא סימפטומים להגיע למקומות העבודה החיוניים למשק אם הם ממלאים תפקידים טכניים וקריטיים, אבל במקום עבודתם הם יימצאו במרחב מבודד; לצמצם ככל הניתן בבדיקות ולבטל את רשימת ה"מדינות האדומות". הצוות ממליץ לאפשר נסיעת ישראלים לכל מדינה בעולם אבל תוך ניטור קפדני ובידוד של כל הנכנסים דרך נתב"ג עד לקבלת תשובה שלילית של הבדיקה שיחויבו לעבור בסוף היום השלישי לבידוד.

המומחים מתריעים מפני עומס במערך הבדיקות במקרה שתרחיש ההדבקה ההמוני אכן יתרחש ומציינים כי מערך הבדיקות כבר עתה סובל מחסר בחומרים כימיים לפענוח בדיקות PCR ואף אנטיגן ואין די מעבדות כדי להשתלט על "מבול של בדיקות". במצב הזה ייקראו מקבלי ההחלטות לקבוע תקנות התנהגות אחרות כדי לאפשר ניהול יומי של שגרת החיים לצד הקורונה אבל תוך שמירה על מערכת האשפוז. הצוות גם המליץ להזדרז ברכישת מלאי גדול מכפי שתוכנן עד כה של ערכות הבדיקה, בעיקר המהירות.

הצוות ממליץ עתה  להתייחס באופן זהה לאומיקרון ולדלתא בכל הנוגע להנחיות בידוד: להחזיר את הפטור מבידוד לחשופים לנגיף שחוסנו בשלוש מנות ולמקד את הבדיקות רק באוכלוסיות מוגדרות. כן מציע הצוות של פרופ' בליצר להפסיק לבדוק אומיקרון לריצוף. "הנחיות הבידוד הנהוגות כיום, שאינן מתחשבות בסטטוס הסיכון, מייצרות תמריץ שלילי להתחסן. לצד זאת, יש עדיין סיכון שאריתי בקרב מבודדים ויש יתרון בצמצום חשיפתם כדי להפחית מהסיכוי להידבקות בסביבתם הקרובה".

הצוות סבור כי נוכח היכולת המוגבלת להשפיע על גל ההתפשטות של הנגיף, יש למקד את עיקר הפעילות בעדיפות עליונה בחיסוני הבוסטר ל-400 אלף בני 40 ומעלה ובילדים ולשמור על זמינות כוח האדם הרפואי גם כדי לצמצם בשחיקה. כמו כן,

בתוך כך פרסם הבוקר (ב', 07:50) משרד הבריאות את נתוני התחלואה העדכניים הללו: אתמול אובחנו 1,760 מאומתים חדשים ומאז חצות עוד 609. הממוצע השבועי ליומיים הראשוניים של השבוע - 1,760 בעוד שבשבוע שעבר היה 1,295, לפני שבועיים 698 ולפני שלושה שבועות 613. מדדים אלה ממחישים את העלייה הדרמטית במניין המאומתים.

כמו כן, יש עתה יותר חולים במצב פעיל עכשווי מאשר ביום הקודם -  13,053, כאשר הנתון הבולט ביותר כאן הוא עלייה מ-3,636 ל-5,297 בקרב תלמידים. עם זאת חלה ירידה במספר המאושפזים בבתי החולים ל-143. במצב קשה נמצאים 87, כלומר ירידה לעומת שלשום. 18 מחוברים לאקמו מבין 38 מונשמים, אבל מאושפזים גם 21 במצב בינוני ו-33 במצב קל. עד כה נפטרו מהמחלה 8,242.

חלה ירידה קלה בשיעור הבדיקות החיוביות לנגיף לעומת יום קודם – 1.87% מתוך 94,312 הבדיקות שנעשו. לא חל שינוי במקדם ההדבקה לעומת יום קודם - 1.41.

חוסנו במנה הראשונה 6,513,756, בשנייה 5,886,335 ובשלישית 4,200,101. בסך הכל יותר ישראלים התחסנו אתמול לעומת הימים הקודמים – מעל 27.6 אלף במצטבר בשלוש המנות. אחת הבעיות שטרם נמצא להן פתרון: תמרוץ הרבה יותר ילדים להתחסן. עד כה, לפי נתוני משרדי הבריאות והחינוך ודיווחי הקופות, בסך הכל מקרב בני 11-5 התחסנו 15.6% מאוכלוסיית הילדים אבל בגילאי 15-12 כבר התחסנו 61% ובגילאי 18-16 – 78%. מקרב התלמידים, כ-41 אלף בבידוד.

נושאים קשורים:  בידוד,  מאומתים,  מדינות אדומות,  חדשות,  פרופ' רן בליצר,  19-COVID,  בדיקת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
27.12.2021, 21:40

אולי די וזהו?
אין מגפה. יש וירוס מסוכן שפוגע באנשים בעיקר מקבוצת סיכון וזהו!
די כבר עם כל כאב הראש הזה. תשחררו.
מגפה לא צריכה יחצנים, פשוט רואים אותה.
המוות השחור 1300 ומשהו מתו 25 מליון איש ב-3 שנים, קורונה זה לא מגפה!

ברוכים הבאים לשכל הפועל. את ההמלצות האלו כבר כתבתי בטרילוגיה לפני חצי שנה. הספר הפותח הוא 'יומנה של משפחת קורונה' בהוצאת ספרי ניב.

אנונימי/ת
29.12.2021, 18:30

מקווה שיבטלו את ארהב כמדינה אדומה עוד היום