• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

מחקר ישראלי: כיצד משפיע סדר הלידה על בריאות תאומים?

מחקר חדש של סורוקה ואוניברסיטת בן גוריון בדק את הקשר בין סדר יציאת תאומים מרחם אמם בזמן הלידה לבין תחלואה קצרה וארוכת טווח

תינוקות תאומים. צילום: שאטרסטוק

מחקר חדש שנערך במרכז הרפואי סורוקה בשיתוף עם המחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון בנגב בחן את הקשר בין סדר יציאת התאומים מרחם אמם בזמן הלידה, לבין תחלואה קצרה וארוכת טווח של התאומים.

עובדה ידועה היא שהמשוכות שעובר כל אחד מהתאומים בזמן הלידה שונות. זאת, בין היתר עקב הפעולות שנדרשות לחילוץ כל אחד מהעוברים (בשל מנח שונה שלהם ברחם), פער הזמנים בין יציאת העובר השני לראשון וכל מה שמתחולל בפרק הזמן הזה לרבות סיבוכים אפשריים (כמו שמט של חבל הטבור לאחר שהעובר הראשון מפנה מקומו ברחם) ולעתים אף צורך בניתוח קיסרי דחוף לחילוץ התאום השני לאחר יציאת הראשון בלידה רגילה. על כן ביקשו החוקרים לבדוק האם כל אותם מאורעות המתרחשים במהלך הלידה הם בעלי השפעה על בריאות היילודים.

המחקר נערך בקרב למעלה מ-5,500 זוגות תאומים שנולדו בבית החולים סורוקה בין השנים 1991 ל-2021. בהשוואת תוצאות מיידיות בין התאומים נמצא שיעור גבוה יותר של ניתוחים קיסריים לתאום השני - 55.4% לעומת 52.3%. כמו גם זוהו משקלי לידה נמוכים יותר ב-33 גרם בממוצע, בקרב התאומים השניים לעומת הראשונים. מספר רב יותר של תאומים שנולדו שניים השתייכו לקטגורית המשקל "קטן לגיל הריון", דהיינו בעשירון משקל התחתון.

על אף שיעור הניתוחים הגבוה יותר ומשקל הלידה הנמוך יותר לתאום השני, לא נמצאו הבדלים מבחינת התוצאות המיילדותיות קצרות הטווח בין התאום השני לראשון. כמו כן, לא נמצא הבדל בין הקבוצות מבחינת שיעורי התמותה סביב הלידה.

לצורך הערכת התחלואה ארוכת הטווח בחנו החוקרים את שיעור האשפוזים של זוגות התאומים בהשוואה בין התאום השני לעומת הראשון עד גיל 18 עקב קטגוריות מרכזיות של תחלואה: לבבית, נשימתית נוירולוגית ותחלואה זיהומית. לא נמצא הבדל מובהק סטטיסטית בהשוואה בין עובר שני לראשון בכל אחת מהקטגוריות. עם זאת, שיעורי האשפוז האבסולוטיים בשתי הקבוצות היו גבוהים ביחס ללידות יחיד, ייתכן בשל שיעורי לידה מוקדמת הגבוהים ממילא בתאומים, והסיבוכים הנלווים לכך. כך למשל, שיעור אשפוזים על רקע נשימתי נע בין 10.5% ל-10.9% בתאומים, וזאת לעומת 9.9% בלידות יחיד. כך גם שיעור האשפוזים על רקע תחלואה זיהומית, שנע בין 23.8% ל-24.1% בקרב תאומים, גבוה מהשיעור הנצפה בלידות יחיד, העומד על 22%.

צוות החוקרים הרב מערכתי מהמרכז הרפואי סורוקה ומאוניברסיטת בן גוריון כלל את ד"ר עמרי זמשטיין, פרופ' גלי פריאנטה ופרופ' אייל שיינר מהחטיבה למיילדות וגינקולוגיה בסורוקה, ואת ד"ר תמר וינשטוק ומר רוסלן סרג'יאנקו מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון בנגב.

פרו"פ שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות ב', מסכם: "התוצאים ארוכי הטווח של התאום השני לא פחות טובים לעומת הראשון. לא נראה כי סדר הלידה הוא גורם המנבא תחלואה עודפת באי אילו מהתאומים".

נושאים קשורים:  לידת תאומים,  פרופ' איל שיינר,  סורוקה,  חדשות
תגובות