מחקרים

טיפול בדלקת מפרקים פסוריאטית בהריון מעלה סיכון ללידה מוקדמת

במחקר שנערך בשוודיה עלה כי חולות PsA בהריון נמצאות בסיכון גבוה יותר ללידה מוקדמת. סיכון זה עלה בקרב אלו אשר קיבלו טיפול למחלה זו, וביתר-שאת בקרב אלו שקיבלו טיפול ביולוגי

הריון. אילוסטרציה

מטרת מחקר עוקבה זה הייתה להעריך את התוצאה ההריונית ביחס לטיפול אנטי-ראומטי לפני ההריון ובמהלכו. החוקרים ייחסו את הטיפול התרופתי כפרוקסי לחומרת המחלה בחולות דלקת מפרקים פסוריאטית (PsA). במסגרת המחקר הושוו חולות PsA בהריון לחולות שאינן בהריון.

במחקר זה, אשר התפרסם בכתב העת 'Arthritis & Rheumatology', נכללו נתונים ממאגר המידע הלאומי השוודי מהשנים 2007-2017. הנתונים כללו 921 חולות PsA בהריון, ו-9,210 נשים בהריון שאינן חולות PsA (התאמה של 1:10 בגיל אימהי, שנה ועבר מיילדותי). החוקרים העריכו את יחס הסיכויים המותאם בכללותו, אשר רובד לפי המצאות טיפול אנטי-ראומטי, תזמונו וסוגו. כמו כן, נערכו התאמות לצורך BMI, סטטוס עישון, רמת השכלה וארץ הלידה. בנוסף לכך, בוצע ריבוד לפי עבר מיילדותי לתוצא של לידה מוקדמת.

נשים הריוניות חולות PsA נמצאו כבעלות שיעור גבוה יותר של השמנת יתר ונטו יותר לעשן. כמו כן, בנשים אלו נמצא שיעור גבוה יותר של יתר לחץ דם וסוכרת שאובחנו טרם כניסתן להריון.

מספר מצבים נקשרו בשכיחות גבוהה יותר עם הריוניות חולות PsA: החשוב ביותר הוא עליה בסיכון ללידה מוקדמת (יחס סיכויים מותאם 1.69, רווח בר-סמך של 95% 1.27-2.24). בנוסף, נמצא סיכון גבוה יותר ללידה קיסרית (יחס סיכויים מותאם 1.77, רווח בר-סמך של 95% 1.43-2.20 לניתוח אלקטיבי; יחס סיכויים מותאם של 1.42, רווח בר-סמך של 95% 1.10-1.84 לניתוח קיסרי חירום). הסיכונים היו שונים זה מזה בהמצאות, תזמון וסוג הטיפול האנטי-ראומטי שניתן. בהשוואה להריוניות ללא PsA, הסיכון הגבוה ביותר היה בקרב הריוניות עם PsA שקיבלו טיפול במהלך ההריון. יחס סיכויים מותאם ללידה מוקדמת 2.30, רווח בר-סמך של 95% 1.49-3.56. בקרב הריוניות שנחשפו לטיפול ביולוגי, יחס הסיכויים המותאם היה 4.49, רווח בר-סמך של 95% 2.60-7.79. עוד נמצא כי הסיכון ללידה מוקדמת היה גבוה יותר בהריון ראשון.

ניתן לסכם כי הסיכון ללידה מוקדמת ולניתוח קיסרי בקרב חולות PsA היה גבוה יותר בקרב אלו שנחשפו לטיפול אנטי-ראומטי במהלך הריונן, ובמיוחד לטיפול ביולוגי. נתונים אלו עלו בהשוואה לנשים הריוניות שאינן חולות PsA. מכיוון שנמצא כי עבר מיילדותי משפיע גם הוא על הסיכון ללידה מוקדמת בקרב חולות PsA, יש צורך בשימת לב מיוחדת בהריונות ראשונים. החוקרים מוסיפים כי נשים חולות PsA צריכות לקבל ניטור אישי במהלך הריונן.

מקור:

K, R., K, J., F, G., O, S., & K, H. (2021). Pregnancy outcomes in women with psoriatic arthritis with respect to presence and timing of antirheumatic treatment. Arthritis & Rheumatology (Hoboken, N.J.). https://doi.org/10.1002/ART.41985

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת מפרקים פסוריאטית,  טיפול ביולוגי,  הריון,  PSA
תגובות