• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

פרופ' דולברג יעמוד בראש ועדה להגנה על קטינים וחסרי ישע במערכת הבריאות

מנכ"ל משרד הבריאות מינה ועדה בנושא מוגנות חסרי ישע וקטינים במערכת הבריאות. ועדה נוספת בראשות פרופ' שוקי שמר תבחן אפשרות להחריג מפקודת הסמים את החומר הפעיל CBD שבקנאביס

פרופסור שאול דולברג (יח"צ)
פרופסור שאול דולברג (יח"צ)

פרופ' שאול דולברג, מומחה ברפואת ילדים, רפואת תינוקות ופגים, שהיה מנהל מחלקת הילודים והפגים בבילינסון וקודם לכן באיכילוב בנוסף להיותו פרופסור מן המניין בחוג לפדיאטריה באוניברסיטת תל אביב, מונה אתמול (ד') על ידי מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש לעמוד בראש ועדה חדשה שתעסוק ב"מוגנות לחסרי ישע וקטינים במערכת הבריאות".

על הוועדה, שבה יהיו 21 חברים העוסקים בתחומים שונים, הוטל לגבש תכנית פעולה והמלצות למניעה ולהתמודדות עם תופעת הפגיעה בחסרי ישע במערכת הבריאות.

בכתב המינוי כתב פרופ' אש: "מחובתה של מערכת הבריאות לדאוג לשלום המטופלים על ידה בכלל ולשלום חסרי ישע בפרט, תוך שיתוף כלל גורמי הממשלה העוסקים בנושא, הוטל על הוועדה לפעול באופן אקטיבי לשמירה על מוגנות חסרי הישע ולגבש תוכנית פעולה ומתן המלצות למניעה והתמודדות עם התופעה.

"השמירה על מוגנות חסרי הישע מחייבת עבודה משותפת של כלל גורמי הממשלה העוסקים בנושא, על מנת לפעול באופן אקטיבי לאיתור דרכים להתמודדות עם תופעת הפגיעה, ולאפשר טיפול רפואי איכותי וראוי".

במערכת הבריאות יש מטופלים רבים שעשויים להיחשב חסרי ישע - קשישים, קטינים ומתמודדים עם הפרעות נפשיות; מטופלים העושים שימוש לרעה בחומרים פסיכו-אקטיביים, אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, וקבוצות נוספות. פגיעה בחסרי ישע עלולה לקרות בכל מסגרות הטיפול, בין אשפוזיות ובין אמבולטוריות מרפאתיות. הסיכון לפגיעה יכול להיות מאיש צוות, אך גם על ידי אחרים ובכללם מבקרים, או מטופלים אחרים.

על הוועדה לבדוק את הנושאים הבאים: למפות את הפגיעה מצד צוותים במוסדות הרפואיים ובמוסדות הנמצאים תחת פיקוח משרד הבריאות. לפרט את הפגיעות בין חסרי ישע לבין עצמם או על ידי צדדים שלישיים כגון מבקרים. לאפיין את הפגיעות וחומרתן לפי תבחינים כגון הצורך בטיפול רפואי בעקבות הפגיעה. כמו כן לבדוק את הפיקוח הקיים על מוגנות חסרי ישע במערכת הבריאות.

כן הוטל על הוועדה להציע דיווח על אירועים אלה, ובכלל זה עמידה בחובות הדיווח השונים ועמידה בנהלים הקיימים.

מה יהיה הטיפול באירועי פגיעה בחסרי ישע בתוך משרד הבריאות ומול מערכות אכיפת החוק?

הצורך בוועדת מומחים בנושא הזה הובלט עתה במיוחד בעקבות פרשת האח בן ה-50 שעבד במרכז הרפואי "מעלה כרמל" והתברר שקיים מערכת יחסים עם מטופלת בת 17 ומואשם עתה ברצח שלה.

המלצות ראשוניות למדיניות ההתערבות הנדרשת להגברת מוגנות חסרי ישע אמורות להיות מוגשות למנכ"ל עד סוף יוני 2022.

כמו כן הודיע משרד הבריאות על מינוי ועדה בראשות פרופ' שוקי שמר שתבחן את האפשרות להחריג מפקודת הסמים את החומר הפעיל שבקנאביס הרפואי, CBD, שכיום מוגדר עדיין כסם מסוכן וכך יתאפשר למכור מוצרים המכילים חומר זה גם בצורות אחרות כמו פריטי מזון ואף תמרוקים. החרגת החומר הזה מחייבת חקיקה.

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופסור שאול דולברג,  קטינים,  חסרי ישע,  CBD,  פרופ' נחמן אש,  פרופ' שוקי שמר
תגובות
אנונימי/ת
10.12.2021, 11:11

ברכות על המינוי החשוב! בהצלחה לכל העושים במלאכה. מקווה שמכאן יצאו הנחיות נחרצות עם אפס סובלנות כלפי פוגעים מבחינת ענישה.

אנונימי/ת
10.12.2021, 11:45

לא ברור למה צריך ועדה לכך?
יש חוזר מנכ"ל המגדיר מי הוא חסר ישע.
חוק העונשין דיי ברור בעניין.
הבעיה שאף מנהל (כולל דר'מרגולין כשניהל את איתנים בפרשיית ההתעללות המפורסמת) לא שילם מחיר פלילי אישי.

כשהמנהלים ובעלי התפקיד ישלמו במחיר פלילי לפי חובת הדיווח (כולל עובדי המשרד עצמו), ומחיר אישי (במשרתם), הפיקוח יהיה טוב יותר.

ואז, רק אז תהיה יותר אכיפה. היום יש בעיית כ"א חריפה שנמשכת מספר שנים בסיעוד ובכוח עזר, השכר, ההכשרה, ההדרכה והניהול של העובדים האלו יתוקצב, נוכל לדבר על סטנדרטים, עד אז עוד סתם ועדה עם עוד סתם המלצות שיתוייקו לתיק נייר טואלט

ברכות!