COVID-19 בישראל

עלייה במספר חולי קורונה קשים ובמקדם ההדבקה

מנכ"ל משרד הבריאות התייחס לעלייה במקדם ההדבקה ולבעיות נלוות למגיפה בכנס איגוד רופאי הילדים: "אנחנו מרחיבים את היכולת להתמודד עם נושא הפרעות אכילה - התורים לטיפול הם בלתי סבירים"

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש. "הגל הרביעי הפתיע אותנו". צילום: פלאש 90

מקדם ההדבקה R נמצא בימים האחרונים במגמת עלייה ומתקרב מחדש ל-1. אתמול (ג'), לפי דו"ח משרד הבריאות מהבוקר, הוא כבר הגיע ל-0.95 לאחר שב-18 באוקטובר היה 0.73. מאותו תאריך, באיטיות מתמשכת, חלה בו עלייה, מה שהביא הבוקר (ד') את מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, שהופיע בכנס השנתי של האיגוד לרפואת ילדים, לציין: "נראה שחלה התמתנות בירידת התחלואה".

עם זאת הוסיף פרופ' אש: "הממוצע השבועי של מאומתים חדשים הוא כ-500 וזה לא מעט. יצאנו מהגל הרביעי. יכול להיות שעם התנאים של היום השוררים בארץ עם משק פתוח, אלה הנתונים הנמוכים ביותר שאפשר היה כנראה להגיע אליהם".

עוד ציין אש: "למען האמת, הגל הרביעי הפתיע אותנו. ידענו שהוא אפשרי. היו לנו כמה תרחישים אבל הדחקנו את האפשרות שהוא יכול להגיע אלינו. חשבנו שיש לנו הבנה ארוכת טווח לנושא והיא שונה מהמציאות. נראה כי חל שילוב של דעיכת יעילות החיסונים בקרב כלל האוכלוסיה יחד עם הופעת וריאנט הדלתא המידבק".

על מקדם ההדבקה אמר: "זה אמנם מטריד, אבל עם זה צריך יהיה לחיות, עם מקדם הדבקה של סביב 1. אני לא יכול להגיד שאני שווה נפש עם העלייה הזו במקדם ההדבקה, אבל אם יישאר ככה, זה בסדר. אם ה-R יעבור את ה-1 - זה כבר מטריד".

משלוח חיסוני הילדים של חברת פייזר לא יגיע היום (רביעי) כמתוכנן, וכרגע המועד החדש המדובר הוא יום רביעי בשבוע הבא. במשרד הבריאות ממתינים להסבר החברה על הסיבות לעיכוב. בהתייחסו למבצע החיסונים של בני 11-5, קרא פרופ' אש לרופאי הילדים לעודד את ההורים לחסן את ילדיהם, "לא בכפייה אלא בעבודת הסברה כדי שהם יקבלו את ההחלטה בעצמם. נוכל להתחיל במבצע בשבוע הבא. יש עוד כמה נקודות שאנחנו רוצים לסגור: סוגיית חיסון המחלימים וגם ההצעה לרווח בין החיסון הראשון לשני. ביום א' יהיה על כך דיון בצט"מ".

אתגר נוסף העומד בפני משרד הבריאות הוא לזהות את דעיכת השפעת מנת הבוסטר מספיק מוקדם ובזמן. "זה אתגר לא פשוט בעיקר משום שהתחלואה יורדת", אמר אש. "יש גם מעקב אחרי רמות הנוגדנים אבל זה לא מספיק טוב כדי להגיד שהחיסון אמנם דעך".

בנוגע לחשש מפני הופעת וריאנט קורונה חדש שעלול להפחית משמעותית ביעילות החיסון, אמר מנכ"ל משרד הבריאות: "זה האתגר הבא – לזהות וריאנט מסוכן שיצוץ במקום כלשהו בעולם, או שהוא עוקף את החיסון או גורם למחלה יותר קשה. כאשר מזהים אחד שכזה – ולא פשוט לזהותו בשלב מוקדם – צריך יהיה לראות אילו הגנות מייצרים כנגדו. כאן מעורבות דילמות סביב סגירת נתב"ג – האם להגביל כניסות לארץ ממדינות מסוימות או בכלל".

בהתייחסו להחלטה להמליץ על החיסון בבוסטר, אמר אש: "ההחלטה שקיבלנו מאוד לא פשוטה אבל היא אמיצה. הפכנו בכך למורי הדרך של העולם. משום מה, מדינות אחרות לא ממהרות לאמץ את הבוסטר ולחסן את האוכלוסיה ורואים את זה בגל העולה באירופה – זה לא היה צריך להיות שם" .

"גם הלונג קוביד הוא אתגר", הדגיש פרופ' אש. "אין מגיפה של לונג קוביד, למרות שהיו מי שהזהירו מפניה. יש תופעות שצריך להתמודד איתן. כמו גם עם בעיות נלוות למגיפה כחרדה, התנהגות אלימה בבתי הספר והפרעות אכילה ששכיחותן עלתה. אנחנו מרחיבים עתה את היכולת להתמודד ולטפל בנושא הפרעות האכילה, אך התורים לטיפול הזה הם כרגע בלתי סבירים".

בהתייחסו להקלות המסתמנות בכל הנוגע לחזרה מחו"ל, אמר פרופ' אש:  "אנחנו לא מוותרים על הבדיקה. תמיד אמרנו שבדיקת אנטיגן 24 שעות לפני ההמראה היא שוות ערך ל-PCR ב-24 שעות, אבל קשה למצוא בדיקות PCR בחו"ל. הן מאוד יקרות".

עלייה במספר החולים במצב קשה

לפי הדו"ח העדכני לבוקר זה שהפיץ משרד הבריאות, אתמול אובחנו 539 מאומתים חדשים מתוך 75,623 בדיקות ש-0.72% מהן נמצאו חיוביות. בבתי החולים מאושפזים עתה 176 חולי קורונה כאשר במצב קשה נמצאים 138 ובהם 91 מונשמים ועדיין 31 מחוברים לאקמו. לפי נתוני משרד הבריאות חלה אפוא עלייה במספר החולים במצב קשה: בשבוע האחרון שיעורם עלה ב-30% לעומת השבוע הקודם.

בסך הכל במצב פעיל עכשווי נמצאים עתה בישראל 5,286. עד כה נפטרו מהמחלה בארץ 8,148.

נושאים קשורים:  מקדם הדבקה,  פרופ' נחמן אש,  חיסונים,  בוסטר,  חדשות,  19-COVID,  קורונה,  הפרעות אכילה,  חרדה
תגובות