• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

אבידה גדולה לקהילת רופאי הילדים: הלך לעולמו פרופ' יונה אמיתי

פרופ' אמיתי, מומחה ברפואת ילדים וטוקסיקולוגיה, יקיר החברה הישראלית לפדיאטריה אמבולטורית, חוקר ומחנך, נפטר אתמול בגיל 74

פרופ' יונה אמיתי ז"ל. "אוזנו תמיד היתה קשובה כדי לעזור בכל שאלה ולפתור כל בעיה"

פרופ' יונה אמיתי, מומחה ברפואת ילדים, טוקסיקולוגיה, פרמקולוגיה קלינית ובריאות הציבור, פרופסור מן המניין במחלקה לניהול באוניברסיטת בר אילן, שכיהן בעבר כראש המחלקה לאם, לילד ולמתבגר במשרד הבריאות, הלך לעולמו אתמול (שבת) והוא בן 74. הוא הותיר אחריו אישה וחמישה ילדים.

ד"ר שמעון ברק, חבר ועד החברה הישראלית לפדיאטריה אמבולטורית, הודיע על דבר מותו של פרופ' אמיתי בהודעה שהפיץ אמש: "בצער עמוק אנחנו מודיעים על הסתלקותו של חברנו, מורנו ועמיתנו יונה אמיתי. בנוסף להיותו מומחה לרפואת ילדים, טוקסיקולוגיה, פרמקולוגיה קלינית ובריאות הציבור, היה גם איש ספר בעל ידע נרחב ועצום בהיסטוריה, תנ"ך, תלמוד והלכה. בנוסף לתפקידיו הציבוריים השונים היה גם יו"ר ויקיר חיפ״א, מעוטר במדליית הסולידריות מטעם נשיא איטליה, יושב ראש הוועדה המדעית של הקונפדרציה האירופאית לרפואת ילדים. איש אשכולות, אדם אהוב על כל מכריו".

יו"ר האיגוד לרפואת ילדים, פרופ' צחי גרוסמן אמר כי "יונה ז"ל היה מענקי רפואת הילדים בארץ. זו אבדה גדולה, אולם כמו שאמר אתמול אחד הבנים בלוויה – האבא ממשיך לחיות בתוך הילדים. כך מורשתו של יונה ממשיכה לחיות בכל מי שהיה במחיצתו כמטפל, חוקר ומורה".

"זוהי אבידה גדולה לקהילת הרפואה בארץ בכלל ולרופאי הילדים בפרט. אוזנו תמיד היתה קשובה כדי לעזור בכל שאלה ולפתור כל בעיה. תשובותיו היו תמיד מבוססות על נתונים ועובדות", אמר עליו ד"ר יחיאל ארקין. ד"ר רויטל סלע הוסיפה: "אני לא מאמינה! פרופ' אמיתי היה בין המורים הדגולים שלי בבית ספר לרפואה. זכרתי את נעימות הליכותיו ואת ידענותו הגדולה. מתקשה להאמין. זו אבידה גדולה".

פרופ' אמיתי, שהוריו היו ממייסדי גבעת שמואל, החל בלימודי הרפואה שלו בבולוניה והמשיך  בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. הוא סיים את לימודי הרפואה בהצטיינות. במלחמת יום הכיפורים שימש כרופא בזירת הדרום, בסיני ומעבר לתעלה והמשיך לשרת במילואים כרופא גדודי וחטיבתי בדרגת רב סרן בחיל השריון. בהמשך, שירת במילואים בהתנדבות כיועץ למפקדת קצין רפואה ראשי בתחום הטוקסיקולוגיה.

הוא התמחה ברפואת ילדים במרכז הרפואי שיבא, עבד כרופא ילדים בהדסה הר הצופים ועמד בראש החוג לרפואת ילדים בפקולטה לרפואה באוניברסיטת העברית והדסה. שש פעמים נכלל ברשימת המורים. פרופ' אמיתי השתלם בטוקסיקולוגיה בבית החולים לילדים בבוסטון, המסונף לבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד ובהמשך למד לתואר שני בבריאות הציבור בבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית והדסה.

בשנים 1999-2008 ניהל את המחלקה לאם, לילד ולמתבגר במשרד הבריאות. הוא הוכר כסמכות בטוקסיקולוגיה וברפואה מונעת לילדים בישראל, ייצג את משרד הבריאות בוועדות הכנסת השונות, בדיונים המועצה הלאומית לפדיאטריה ובריאות הילד, ובארגונים מקצועיים שונים, לרבות ה-WHO. הוא זה שהכניס לשימוש את הטיפול המונע בחומצה פולית לפני ההריון ובשלבים ההריון הראשונים למניעת מומים מולדים.

בין המחקרים הרבים שהוביל: השפעת התפלת המים על בריאות הציבור וחשיבות הוספת המגנזיום למי השתייה. במחקרים שביצעה קבוצת החוקרים בבר אילן בהובלת פרופ' אמיתי נמצאה עלייה חדה בתמותה מאוטם שריר הלב ועלייה בתחלואה ממחלות לב באזורים שבהם מירב אספקת המים היא ממים מותפלים, בהשוואה לאזורים שמקבלים מים טבעיים.

כמו כן, פרופ' אמיתי היה שותף לעריכת הספר "בריאות התלמיד - מידע שימושי", יחד עם ד"ר קנישקווי ומירה חונוביץ', ונמנה עם שלושת עורכי הספר "בריאות התינוק והפעוט - מידע שימושי לצוות טיפת חלב", יחד עם פרופ' אורקין וחונוביץ'. הספר זכה לאות שרת הבריאות לחיבור איכות בתחום הבריאות. שני הספרים נחשבים בין ספרי הלימוד המרכזיים ברפואה מונעת בילדים החל מהגיל הרך ועד גיל ההתבגרות. בסך הכל פרסם אמיתי מעל 150 פרסומים מדעיים.

בנוסף ל-25 שנות עבודתו בבתי החולים שימש גם כרופא ילדים במרפאות קהילתיות, לרבות אלון מורה שבשומרון, במרפאות קהילתיות לילדי הבדואים בסיני וגם לשבטי הילידים בארה"ב. הוא שימש יועץ לטוקסיקולוגיה מטעם ה-WHO בטיפול בילדי הצוענים שסבלו מהרעלת עופרת בקוסובו, בעקבות מלחמות הבלקן, וגם עבור טיפול בילדים שנפגעו בהרעלת עופרת בניגריה.

פרופ' אמיתי כיהן לצד ד"ר שלמה אלמוג כיו"ר ועדת המומחים לקביעת תקן צלילה לצוללי חיל הים בעקבות מסקנות ועדת שמגר. התקן שאומץ ב-2009 מאפשר לצוללני חיל הים לצלול בתנאים בטוחים. כמו כן היה בוועד המנהל של המועצה הלאומית לשלום הילד, מיוזמי ומייסדי החברה הישראלית לטוקסיקולוגיה ונשיאה, יו"ר החברה הישראלית לרפואת ילדים אמבולטורית (חיפ"א) ויו"ר הוועדה המדעית של הקונפדרציה האירופאית של רופאי הילדים.

נושאים קשורים:  פרופ' יונה אמיתי,  חדשות,  רפואת ילדים,  פדיאטריה,  טוקסיקולוגיה
תגובות

פרופ' אמיתי היה חוקר בעל שם אבל קודם כל חבר, ג'נטלמן אמיתי, איש אשכולות, וידע רב. הכרתי אותו כשביקש שאצטרף איתו להנחות תלמידת מחקר בנושא של מגנזיום ואז הצעתי לו שנעקוב אחר כל החולים לאחר אוטם שריר הלב לאורך עשור שנים ונבדוק מה קרה להם באיזורים עם מיים מותפלים (ללא מגנזיום) לעומת איזורים עם מייד רגילים. התוצאות שקיבלנו הדליקו בו ניצוץ אדיר ובהמשך בוצעו ניתוחי נתונים מ"כללית" ו"מכבי" שהראו תוצאות דומות וזה הביא להעלאת המודעות בישראל לחשיבות המגנזיום במי השתיה ולחשיבות מיים מותפלים בבריאות הציבור. פרופ' אמיתי הרבה להתראיין בנושא ונוצר שיח ציבורי פוליטי שהביא להקמת וועדת מומחים במשרד הבריאות. בהמשך פרופ' אמיתי הרבה לשתף פעולה בהרצאות לציבור הרחב בחשיבות המגנזיום בבריאות האדם. איבדנו חבר, איש רחב אופקים, צנוע, ומדען בחסד. יהיה זכרו ברוך.

חבל על דאבדין ולא משתכחין.