COVID-19 בישראל

חיסוני "אסטרהזניקה" יינתנו למי שאינו יכול לקבל את חיסוני ה-mRNA

תרכיבי חברת אסטרהזניקה בטכנולוגיית נגיף מומת יינתנו בארץ למי שאיננו יכול מסיבות רפואיות לקבל את חיסוני "פייזר"

בקבוקון חיסון לקורונה של "אסטרהזניקה". צילום אילוסטרציה

בחודש הקרוב יגיעו לישראל חיסונים לקורונה גם של חברת אסטרהזניקה והם יסופקו לאוכלוסיה שאיננה יכולה לקבל את החיסונים הנוכחיים של "פייזר" ו"מודרנה". כך דווח אמש בחדשות ערוץ 11.

על פי התכנית, חיסונים אלה יינתנו רק למי שידוע שיש לו רגישות לרכיבים שבחיסוני "פייזר" ו"מודרנה" מבוססי mRNA . חיסון "אסטרהזניקה" מבוסס על טכנולוגיה של נגיף מומת. נבחנת גם אפשרות לרכישת חיסון של חברת נובהווקס, אולם כאן מדובר ברכש עתידי כיוון שלחיסון הזה אין עדיין  אישור שימוש מה-FDA.

נכון לאמש, שמונה בני 40-35 שאינם מחוסנים, מרביתם גם ללא גורמי סיכון, מחוברים בבתי החולים למכונת אקמו עקב מצב קריטי. בכירים במשרד הבריאות מוטרדים מהעלייה האחרונה שחלה במספר הצעירים שמחלתם מוגדרת כמצב קריטי והנתונים הללו רק תומכים בהערכה שזן הדלתא של הנגיף אכן אלים יותר.

כמו כן נמסר בחדשות ערוץ 11 כי משרד הבריאות בוחן שתי אופציות לבדיקות מסיביות של התלמידים: בדיקת PCR לכל ילד פעם בשבוע, או שתי בדיקות אנטיגן מהירות בכל שבוע. אלא שקיימת גם הערכה שבדיקת PCR לכל ילד פעם בשבוע איננה ישימה מאחר שמהלך כזה יוסיף עוד כ-200 אלף בדיקות ביום שבהן יידרשו המעבדות לטפל, בעוד הן כבר עמוסות.

השבוע אמור קבינט הקורונה גם להחליט על הנוהל המדויק של בדיקות אנטיגן לילדי הגנים מגיל 3 ותלמידי בתי הספר היסודיים עד גיל 12 שאינם מחוסנים כיום. הוריהם יתבקשו לבצע ב-29 בחודש בדיקה ביתית יממה לפני החזרה ללימודים לאחר חופשת סוכות. יחולקו לשם כך 1.6 מיליון ערכות בדיקה ביתיות.

בתחילת שנת הלימודים חולקו 1.9 מיליון ערכות לאותה מטרה ועל פי נתוני משרד הבריאות אותרו כך לפני ההגעה לבתי הספר כ-8,000 ילדים חיוביים לנגיף שנשלחו לבידוד אבל נמנע בידוד של כ-180 אלף אחרים. הבדיקה לא היתה חובה והתבססה על אמון ודיווח אמת תוך שיתוף פעולה מצד ההורים. עתה יהיה צורך בשיטה שתפקח על ההורים באופן אפקטיבי יותר.

בימים אלה מתבצע פיילוט הכיתה הירוקה בחברה הערבית והחרדית שבהן נשמר רצף לימודי גם עתה. תוצאות הפיילוט בהתאם למתווה שגובש בשיתוף פרופ' גילי רהב וד"ר איתי פסח מ"שיבא" וכן פרופ' ערוך סגל ממכון ויצמן ופרופ' איתמר גרוטו, לשעבר משנה למנכ"ל משרד הבריאות, יגיעו רק לאחר החזרה ללימודים בסוף השבוע הבא. ראש הממשלה, שרת החינוך ושרים נוספים סבורים שניתן להקדים את יישום התכנית הזאת כבר עתה.

נושאים קשורים:  אסטרהזניקה,  פייזר,  חיסונים,  חיסון לקורונה,  19-COVID,  מערכת החינוך,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
20.09.2021, 11:23

עד עכשיו ניסו לשכנע אותנו ,כי כולם יכולים להתחסן בחיסון פייזר ...

אנונימי/ת
20.09.2021, 13:05

זן הדלתא לא אלים יותר זה קשקוש. הוא מדבק הרבה הרבה יותר ולכן סטטיסטית רואים יותר, אם כבר הוא אלים פחות, ככה עובדת אבולוציה מהירה של נגיפים פתוגניים. זה וירולוגיה 101

אנונימי/ת
20.09.2021, 13:43

מה הן הסיבות הרפואיות שאינן מאפשרות חיסון בתרכיב מבוסס mRNA?