• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
COVID-19 בישראל

חשש מתחלואה כפולה של שפעת וקורונה בחורף: "הפנימיות יוצפו"

מומחים מזהירים: בניגוד לחורף הקודם, שכיחות השפעת בעונה הקרובה דווקא תעלה ותתבטא באשפוזים רבים שיעמיסו עוד על המחלקות הפנימיות

הנערה גססה במשך חודשיים וחצי בבית החולים עד למותה. צילום: אילוסטרציה

עם תחילת המבצע השנתי של חיסוני השפעת בקופות החולים, החלו רופאים בכירים להתריע על חששותיהם מפני "תחלואה צולבת" שתתבטא להערכתם בצפיפות נוספת במחלקות הפנימיות. כך דיווח הבוקר (ב') אדיר ינקו ב-Ynet.

הבסיס לתחזיות הקשורות בשפעת אינו ברר דיו משום שאין מספיק נתונים על עונת השפעת הנוכחית בחצי הכדור הדרומי, המשמשת "סמן" למה שיתרחש גם בישראל במהלך חודשי הסתיו והחורף הקרובים. בשנה שעברה היו תחזיות דומות אבל במציאות תחלואת השפעת בארץ היתה אפסית. אלא שעתה סבורים חלק מהרופאים הפנימאים כי ייתכן שלאור היעדרותה של תחלואת שפעת משמעותית בעונת החורף הקודמת, שכיחות המחלה הזאת בעונה הקרובה דווקא תעלה ותתבטא באשפוזים רבים, בעיקר של מבוגרים וקשישים. כמו כן הצביעו אותם מומחים על כך שהקיץ ובניגוד לעבר היתה תחלואה ניכרת של RSV בילדים, שגרמה לעומסים במחלקות ילדים.

פרופ' הווארד עמיאל, מנהל פנימית ב"שיבא": מצוטט בדיווח: "יש חשש מפני תחלואה כפולה. "תחלואת השפעת מתחילה בדרך כלל בסתיו, אבל לעתים היא מופיעה מאוחר יותר ומזה אנחנו חוששים. ההנחה שלנו היא: מי שלא התחסן לקורונה ויש חשש שגם לא יתחסן כנגד שפעת, יש לו סיכוי או סיכון להופעת מחלה כפולה". הוא קרא למשרד הבריאות ולממשלה לתת את הדעת למצב הזה ולהיערך בהתאם כדי למנוע אשפוזים במסדרונות.

יו"ר האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, פרופ' צחי גרוסמן, סבור כי "אם במשך שנתיים לא היתה חשיפה משמעותית לשפעת, המשמעות היא שהאוכלוסיה לא נתקלה במחלה הזאת ולכן מנגנוני ההגנה של רבים בה נחלשים. ייתכן שכאשר נגיף השפעת יגיע אלינו בחורף הקרוב, הוא יפגוש אנשים עם מערכת חיסונית חלשה יותר בהשוואה לעבר". עוד אמר פרופ' גרוסמן: "כאשר אין שפעת, אין גם אפשרות לדעת בוודאות אילו זנים פעילים יופיעו כאן והוודאות שהחיסון שיינתן אכן יהלום את הזנים השכיחים נמוכה יותר השנה כי החיזוי שעל פיו נבנה תרכיב החיסון לוקה בחסר. בניגוד לעונה הקודמת, העונה כנראה לא יהיו סגרים והשימוש במסיכות חלקי ולכן יש גם חשיבות אמיתית להתחסנות מפני שפעת".

מנהל "הלל יפה", ד"ר מיקי דודקביץ, התריע: "העומס הנוכחי והצפוי על המחלקות הפנימיות עצום. בשבועות האחרונים הגענו לשיא של 180% תפוסה".

נושאים קשורים:  ד"ר מיקי דודקביץ,  פרופ' צחי גרוסמן,  פרופ' הווארד עמיאל,  תחלואה כפולה,  שפעת,  קורונה,  חיסונים,  מחלקות פנימיות,  19-COVID,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
13.09.2021, 10:31

המומחים בעצמם מודים שהחשש שלהם אינו מבוסס על שום נתון מדעי.
הגדיל פרופסור צחי גרוסמן שסתר את עצמו תוך שני משפטים בלבד.
משפט ראשון (הנחה): וודאות נמוכה שהחיסון השנה יתאים לווריאנטים.
משפט שני (מסקנה): יש חשיבות להתחסנות נגד שפעת.

אנונימי/ת
13.09.2021, 20:01

נו נו, זעקות השבר של ה״מומחים״ והחזאים למיניהם משנה שעברה עדיין מהדהדות. התפוסה הייתה נמוכה מכל שנה. השפעת ״נעלמה״

04.10.2021, 17:58

לא קרה שנה שעברה ההפך היו פחות אשפוזים עם שפעת אם אני זוכר נכון.
ונכון מאד מאד חשוב להתחסן נגד שפעת ונגד קורונה.