• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
בעיות התנהגות

טמפרמנט, אופי אמהי והקשר להתנהגות הילד בגיל 3 שנים

 במחקר זה נמצא קשר בין תכונות אמהיות שונות להתפתחות אקסטרנליזציה ואינטרנליזציה של בעיות אצל ילדים בגיל 3 שנים

05.07.2021, 14:26

שאלת ההשפעה של הטמפרמנט האמהי על התנהגות הילד, וכן האם הטמפרמנט האמהי משפיע על ילדים וילדות באופן שונה טרם טרם נחקרו היטב. מטרת החוקרים הייתה לבחון את ההשפעה של הטמפרמנט והאופי האמהי על בעיות התנהגותיות המופיעות אצל הילד בגיל 3.

במחקר נכללו 1,723 אמהות וילדיהן, אשר עברו מעקב משלב הלידה ועד גיל 3 שנים. כאשר הילד או הילדה הגיעו לגיל שלושה חודשים, האמהות מילאו שאלונים בנוגע לטמפרמנט שלהם (TCI, EPDS). כאשר הילדים הגיעו לגיל שלוש שנים, האמהות דיווחו על התנהגות הילד באמצעות שאלון CBCL.

תוצאות המחקר הראו כי תכונה אמהית של חיפוש אחר חידושים הייתה קשורה לאקסטרנליזציה של בעיות באוכלוסיית המחקר הכוללת ואצל הילדות. הימנעות מנזק הייתה קשורה באופן חיובי לאקסטרנליזציה של בעיות אצל האוכלוסיה הכללית וכן אצל הילדים, ולאינטרנליזציה של בעיות. תכונה אמהית של הובלה עצמית ושיתוף פעולה היו קשורות באופן שלילי לאקסטרנילזציה ואינטרנליזציה של בעיות באוכלוסיה הכללית ואצל ילדים וילדות, בהתאמה.

מסקנת החוקרים הייתה שתכונות אמהיות השפיעו במידה רבה יותר על התנהגות הילד בהשוואה לתכונות של טמפרמנט.

מקור

Sara Agnafors et. al (2021) Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health DOI: https://doi.org/10.1186/s13034-021-00375-5

נושאים קשורים:  בעיות התנהגות,  אמהות,  פעוטות,  מחקרים
תגובות