• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
אוטיזם

מה הקשר בין הפרעות שינה ופעילות גופנית בילדים עם אוטיזם?

מחקר שהתפרסם בכתב העת Sleep Medicine הראה כי פעילות גופנית משפרת את איכות השינה של ילדים עם ASD, ומפחיתה את רמות הציטוקינים הדלקתיים בדם

28.06.2021, 17:03
מעט שעות שינה ותנודתיות בלוחות הזמנים
שינה בילדים. אילוסטרציה

במחקרים קודמים שפורסמו מצאו כי לילדים עם אוטיזם (ASD) יש הפרעות בשינה ורמות גבוהות של ציטוקינים מעודדי דלקת. החוקרים ביקשו להעריך את ההשפעה של פעילות גופנית במים על הרגלי שינה ועל רמות של שני ציטוקינים מסויימים שנמצאו קשורים לשינה, בקרב ילדים עם ASD.

המחקר בוצע במתכונת מחקר מקרה בקרה אקראי בו גויסו 40 בנים עם ASD (גילאי 6-14 שנים) אשר חולקו לקבוצת התערבות שהשתתפו בפעילות גופנית במים (n=20) וקבוצת ביקורות שלא (n=20). הנבדקים בקבוצת ההתערבות לקחו חלק בפעילות גופנית של 60 דק' במים למשך 10 שבועות בתדירות של פעמיים בשבוע. רמות הציטוקינים IL-1β ו-TNF-α ומבדק איכות שינה בוצעו לפני ואחרי ההתערבות.

תוצאות המחקר הדגימו כי בקבוצת ההתערבות, לעומת קבוצת הביקורת, הייתה עליה באיכות השינה וירידה של רמות הציטוקינים IL-1β ו-TNF-α בילדים עם ASD.

מסקנת החוקרים הייתה כי ראוי שרופאים ומחנכים של ילדים עם ASD ימליצו, ויספקו סביבה בטוחה לקיום פעילות גופנית סדירה על מנת להפחית הפרעות שינה ורמות ציטוקינים מעודדי דלקת.

מקור: 

Solyman Ansari, et al (2021) “The effect of water-based intervention on sleep habits and two sleep-related cytokines in children with autism” Sleep Medicine, June 2021. Vol. 82, p.78-83. doi.org/10.1016/j.sleep.2021.03.045

נושאים קשורים:  אוטיזם,  הפרעות שינה,  פעילות גופנית לילדים ונוער,  מחקרים
תגובות