• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
COVID-19 בישראל

חיסון לקורונה - הדור הבא: הצלחה לחיסון אוראלי שפותח בישראל

תוצאות מבטיחות בניסוי פרה-קליני של חברת הסטארט-אפ הישראלית MigVax בתרכיב חיסון נגד קורונה הניתן כמנת דחף פומית ומציע יתרונות פוטנציאליים משמעותיים לעומת תרכיבי החיסונים הניתנים בזריקה

מתן תרכיב חיסון אוראלי. אילוסטרציה

חיסון אוראלי הניתן דרך הפה נגד נגיף הקורונה COVID-19 - פיתוח של חברת הסטארט-אפ הישראלית MigVax, הציג תוצאות מבטיחות בניסויים פרה-קליניים שבהם הוכחה האפקטיביות של החיסון הפומי כחיסון דחף לאנשים שחוסנו בעבר.

MigVax הוקמה על ידי מכון המחקר מיגל הפועל בקריית שמונה שבגליל, לאחר שבמעבדותיו פותח חיסון אוראלי כנגד נגיף ברונכיטיס זיהומי, זן של נגיף הקורונה הגורם למחלת סמפונות הפוגעת בעופות. על הצלחת הניסוי בחיסון הדחף דווח צוות המחקר לאתר Biorxiv המיועד להצגת ממצאי מחקרים וניסויים בעיקר בתחום הרפואי בטרם עברו ביקורת עמיתים.

תרכיב החיסון, המסומן עתה MigVax101, ניתן כאמור דרך הפה כמנת דחף לאחר מנות חיסון קודמות והוא מבוסס על חלבון S1. בניסוי שבו נבדקה יעילות תרכיב החיסון האוראלי על חולדות מעבדה, הוא הביא לעלייה ברמות הנוגדנים המנטרלים את הנגיף וזאת באופן משמעותי יותר מאשר בקבוצת החולדות שקיבלה מנת דחף (מאיץ) כתרכיב דמה (פלסבו), שגם הוא ניתן דרך הפה.

פרופ' איתמר שליט, מומחה למחלות זיהומיות ויועץ ל-MigVax. "חיסון דחף אוראלי יעזור לארגוני הבריאות בעולם לעבור ממצב של פניקה לשגרה"

החברה הודיעה כי היא נערכת לתחילת שלב 1 ושלב 2 בניסוי קליני ומעריכה כי תרכיב החיסון שלה לשימוש בבני אדם יהיה זמין בתוך תשעה חודשים עד שנה מתחילת הניסויים.

מפתחי החיסון האוראלי הסבירו כי הוא מציע יתרונות פוטנציאליים משמעותיים לעומת תרכיבי החיסונים הניתנים בזריקה - דור ראשון של תרכיבי חיסון נגד קורונה. מתן התרכיב דרך הפה ייתר את הצורך בהנגשתו על ידי אנשי מקצוע בתחום הבריאות והרפואה; ניתן יהיה להתאים במהירות את הרכב החלבון ביחידת המשנה RBD שבתרכיב החיסון למוטציות חדשות שיפתח הנגיף וזאת כדי לייצר נוגדנים מנטרלים יעילים יותר; כיוון שרכיבי החיסון האחרים מבוססים על חלבון שאיננו נוטה לשינויים, החיסון עשוי להישאר יעיל לתקופות ארוכות אף יותר, לפני שהוא עצמו יהיה זקוק למנת דחף או מאיץ.

עוד ציין צוות הפיתוח בדיווחו כי נתונים שהושגו בניסויים הפרה-קליניים הראו נוכחות מוגברת של IgA ברירית, מה שמעיד שהחיסון דרך הפה מספק הגנה ייחודית במקום שבו הנגיף חודר לגוף.

יתרון אחר שיש בתרכיב החיסון הזה: הוא קל להובלה ואחסון. הוא אמנם מצריך קירור אבל לא נדרש מקפיא ייעודי ליצירת הקפאה עמוקה, מה שמקנה הפחתה משמעותית בעלויות האחסון, ההפצה והלוגיסטיקה הנדרשת לשם כך.

כמו כן תחולת התרכיב היא לאוכלוסיה רחבה יותר: כיוון שתרכיב חיסון איננו מוזרק ואיננו מכיל נגיפים – לא מוחלשים ולא מומתים – או חומר גנטי, הוא מתאים לאוכלוסיה רחבה יותר, לרבות עבור אנשים הנרתעים לקבל חיסון מוזרק של חומר גנטי או ויראלי וכן לתינוקות, ילדים, נשים בהריון ופלחי אוכלוסיה אחרים.

פרופ' איתמר שליט, מומחה למחלות זיהומיות ויועץ של החברה הישראלית הצעירה, מסר: "תוצאות ניסוי כזה מגדילות את הביטחון שלנו, כי החיסון האוראלי יתרום תרומה חיובית לעולם המתמודד עם מציאות של פוסט-מגיפה חדשה. 15 חודשים לפנדמיה אנו רואים כעת שהמאבק הנדרש לשם שליטה על הנגיף הקורונה ובלימת התפשטותו הוא מאתגר. חיסון דחף אוראלי יעזור לארגוני הבריאות בעולם לעבור ממצב של פאניקה לשגרה בשל יכולתו להפחית בעלות ולהרחיב את טווח ההגעה למדינות רבות".

התרכיב החדשני ניתן כנוזל או בקפסולה לבליעה. הוא מכיל שלושה חלבונים כימריים, שנועדים ליצור שלושה סוגים של תגובות חיסוניות בו זמנית: הענקת חסינות למערכת הרירית, חסינות במערכת הדם וחיסון של המערכת התאית. גישה משולשת זו מספקת הגנה מקיפה מפני נגיף הקורונה על ידי כך שהיא למעשה מפעילה שלוש זרועות של המערכת החיסונית ומאפשרת מיגור יעיל של הנגיף הפולש.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  מכון המחקר מיגל,  פרופ' איתמר שליט,  חדשות,  19-COVID,  פיתוח ישראלי
תגובות