גורמי סיכון לסרטן

דלקת מפרקים שגרונית והסיכון לסרטן הריאה

במטה-אנליזה זו נמצא כי קיים סיכון מוגבר לפתח סרטן ריאה בקרב מטופלי דלקת מפרקים שגרונית, אך לא נמצא קשר סיבתי בין דלקת מפרקים שגרונית על רקע פרדיספוזיציה גנטית וסרטן ריאה

מחקרים תצפיתיים מציעים כי דלקת מפרקים שגרונית (RA) עשויה להימצא בקשר עם סרטן הריאה, אולם העדויות לכך אינן עקביות.

במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Seminars in Arthritis and Rheumatism, חוקרים ביצעו מטה-אנליזה ומחקר רנדומיזציה מנדליאני במטרה לחקור את הקשר והסיבתיות בין RA והסיכון לסרטן הריאה. החוקרים ביצעו חיפוש שיטתי של מחקרי עוקבה וערכו מטה-אנליזה לחישוב הסיכון היחסי ברווח בר סמך 95%. כמו כן, נעשה ניתוח לתתי קבוצות לפי נתוני מין ושנת תחילת המעקב. ערכים משוערים לכל עבודה חושבו בכדי להעריך האם המחקרים הקיימים היו רגישים לערפלנים שלא נמדדו. יתר על כן, החוקרים בחנו את הקורלציה בין RA עם פרדיספוזיציה גנטית והסיכון לסרטן הריאה באמצעות סיכום נתונים מה- International Lung Cancer Consortium (11,348 מקרים ו-15,861 מקרי ביקורת) ו-90 פולימורפיזמים של נוקלאוטיד בודד הקשורים ב-RA ממוצאים אירופאים ומזרח אסייאתים כמשתנים אינסטרומנטליים. רנדומיזציה מנדליאנית (MR) בשתי דגימות בוצעה על מנת לזהות את הממצאים, בהתבסס על סרטן ריאה ותתי סוגים היסטולוגיים.

החוקרים מצאו כי במטה-אנליזה של 11 מחקרי עוקבה הכוללים 183,888 מטופלים, נראה סיכון מוגבר לסרטן הריאה בקרב מטופלי RA (יחס הסיכון 1.44, רווח בר סמך 95% 1.31-1.57). ניתוח לפי תתי קבוצות הציע כי למטופלים ממין זכר ישנו סיכון יחסי גבוה יותר לפתח סרטן ריאה בהשוואה לנשים, וכן נמצא שיעור היארעות גבוה יותר של סרטן הריאה במטופלי RA בין השנים 1950-2010. לעומת זאת, בניתוח ה-MR נמצא כי RA עם פרדיספוזיציה גנטית קשור עם סיכון כולל מופחת לסרטן הריאה, בעוד שאף אחד מהם לא נקשר באופן סיבתי עם הסיכון לאדנוקרצינומה של הריאה או סרטן ריאה מסוג סקוואמוס סל. אף על פי כן, RA בעלת פרדיספוזיציה גנטית נמצאה בקשר עם סיכון נמוך יותר לסרטן הריאה בקרב אוכלוסיה מזרח אסייאתית, אך לא בקרב אירופאים.

החוקרים סיכמו כי ממצאי המטה-אנליזה מציעים כי על אף ש-RA נמצאה קשורה עם סיכון יחסי גבוה יותר לסרטן הריאה, הקשר הסיבתי בין RA עם פרדיספוזיציה גנטית וסרטן הריאה לא נתמך על ידי מחקר ה- MR. יש צורך במחקרים עתידיים על מנת לזקק את האסוציאציה האפשרית בין RA והסיכון לסרטן הריאה, כמו גם המנגנונים העומדים בבסיס התופעה.

מקור: 

Wu X, Peng H, Wen Y, et al. Semin Arthritis Rheum. 2021;51(3):565-575. doi:10.1016/j.semarthrit.2021.03.015

נושאים קשורים:  גורמי סיכון לסרטן,  דלקת מפרקים שגרונית,  סרטן ריאות,  מחקרים
תגובות