חדשות

רובוט אורתופדי מתקדם סייע בניתוח עמוד שדרה מורכב ב"הדסה"

הרובוט החדש, המאפשר סימולציה מדויקת וניווט ייחודי, סייע למנתחים האורתופדים להגיע למקום הזיהום ללא פתיחה של העור וללא פגיעה בחוט השדרה של המטופלת. צפו:

ניתוח עמוד שדרה בעזרת רובוט אורתופדי חדשני ב"הדסה". צילום: דוברות בית החולים

יחידת עמוד השדרה בבתי החולים של הדסה בירושלים התחדשה לאחרונה ברובוט מתקדם, Mazor X stealth addition של חברת מדטרוניק, פרי פיתוח ישראלי. מדובר בטכנולוגיה חדשנית המבוססת על בינה מלאכותית עם ניווט ממוחשב ורובוטיקה, המשפרת את יכולותיו של  המנתח לבצע את משימתו בדיוק ובאיכות מרבית.

"היכולות של המנתחים האורתופדים רק מתחדדות ומקבלות תמיכה והכוונה חשובה בזכות הרובוט", מסביר מנהל מערך האורתופדיה ב"הדסה", פרופ' אירי ליברגל. "הכנה לניתוח בעזרתו היא הרבה יותר מדויקת וחוזה מה יתקיים בשטח – כל זווית ותנועה מתוכננת היטב מראש, הסימולציה מדויקת וכך מתייעל ההליך הניתוחי ומונע במידת האפשר טעויות או הפתעות בדרך. המנתח העושה שימוש ברובוט נשאר כמובן המבצע והאחראי על ביצוע הניתוח, אך הסיוע של הטכנולוגיה הזו הוא משמעותי ביותר בשטח".

הניתוח הראשון שבוצע ב"הדסה" בסיוע הרובוט היה באישה בת 70 עם מחלות רקע מרובות אשר סבלה מזיהום מתמשך בעמוד השדרה והיתה עלולה להגיע לפגיעה עצבית משמעותית. טיפול אנטיביוטי לא הצליח להתגבר על הזיהום ולכן היא הופנתה לטיפול ניתוחי.

"מדובר באישה חולה מאוד, שלא יכולה לעמוד בניתוח פתוח בעמוד השדרה", מסביר ד"ר ג'וש שרודר, מנהל יחידה רפואית לטיפול בעיוותי עמוד שדרה ב"הדסה עין כרם". "כשראינו שהזיהום שלה מתגבר למרות הטיפול האנטיביוטי ומסכן אותה בפגיעה עצבית, בנוסף לריתוק למיטה, החלטנו לייצב את החוליות ולנקות את הזיהום בצורה זעיר פולשנית.

"הרובוט החדש עזר בהכנסת הברגים, ויחד עם הניווט הייחודי למערכת יכולנו להגיע בצורה מדויקת למקום הזיהום ללא פתיחה של העור, ולהרחיק את המוגלה תוך ביטחון שלא תיגרם פגיעה בחוט השדרה של המטופלת וצמצום הסיכון הניתוחי. הניתוח התבצע בצורה חלקה, כמעט ללא איבוד דם, והודות לרובוט החדש הפך פשוט וקל יותר".

ד"ר שרודר מסכם: "מבחינה טכנולוגית, הרובוט, המשלב יכולות ניווט ויכולות רובוטיקה, מאפשר סנכרון של שתי מערכות שונות שפעלו עד היום בנפרד ואנחנו יכולים היום להעניק למטופלים טיפול איכותי ומדויק יותר. הרובוט עוזר להפוך מקרים מורכבים לפשוטים ובטוחים יותר, מאפשר לנו להכניס ברגים בצורה טובה ובטוחה יותר במהלך ניתוחי עמוד השדרה וכן דיוק שיא ואפשרויות תכנון מתקדמות בעזרת תוכנה וחומרה חדשניות".

נושאים קשורים:  ד"ר ג'וש שרודר,  פרופ' אירי ליברגל,  כירורגיה אורתופדית,  ניתוחי עמוד שדרה,  חדשות,  טכנולוגיה רפואית,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות