תיאור מקרה

תיאור מקרה נדיר בישראל: שיעול דמי בעקבות עישון קנאביס

מחברי המאמר ממליצים לרופאים בחדרי המיון להיות ערים לתופעה הנדירה של רעילות לקנאביס נוכח העלייה בשימוש בו הן כסם אסור והן לצרכים רפואיים

11% מתלמידי התיכון מדווחים על שימוש קבוע בקנאביס בתדירות שבועית או חודשית. צילום: שאטרסטוק

שני רופאים ישראלים, פרופ' עמיחי שטנר מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית והדסה וד"ר יאיר גליק מהמרכז הרפואי לניאדו בנתניה, דיווחו בתחילת החודש למהדורה המקוונת של כתב העת The American Journal of Emergency Medicine על מקרה נדיר שבו צריכת קנאביס הובילה לשיעול דמי.

הדיווח נשא את הכותרת Hemoptysis in a cannabis user ובו ממליצים מחברי המאמר לרופאים בחדרי מיון ומלר"ד להיות ערים לתופעה נדירה זאת נוכח העלייה בשימוש בקנאביס הן כסם אסור והן לצרכים רפואיים.

בתיאור המקרה הם ציינו כי צעיר כבן 20 הגיע למיון באחד מבתי החולים בישראל עם שיעול חריף מלווה בפליטת דם. למטופל לא היו בעיות בריאותיות. הנתונים הקליניים הצביעו על כך שמצבו הבריאותי יחסית טוב ואילו בדיקת השתן העידה כי צרך קנאביס אך לא חומרים דומים אחרים.

בדיקות נוספות שעבר, שכללו צילום רנטגן של בית החזה ובדיקת קורונה, הציגו תוצאות שליליות. עם זאת, זוהה המופטיזיס קל. מצבו של המטופל השתפר ספונטנית בתוך ימים ספורים. ההמופטיזיס נבלם והדמיה חוזרת של בית החזה שנערכה לו הציגה מצב נורמלי של הריאות. בעקבות זאת המטופל שוחרר לביתו עם הנחיה שבכל החמרה במצב עליו, לחזור לבית החולים.

ההיסטוריה הרפואית שלו וההדמיה שבוצעה במהלך הטיפול שקיבל הבהירו כי זה היה דימום ריאתי, אלבאולרי, מפוזר והתופעה נקשרה לצריכת קנאביס.

למרות ממצאי ההדמיה המדאיגים, ההמופטיזיס לא היה חמור, לא התפתחה אנמיה או היפוקסמיה.

דימום אלבאולרי מפוזר בריאות הוא לעתים קרובות אבחנה חמורה שעלולה לסכן חיים ומשקפת בעיה שנגרמת בדרך כלל בקרב חולים עם דלקת בכלי הדם הקטנים (וסקוליטיס), מחלות לב משמעותיות או זיהומים קשים, כולל בקרב חולי קורונה. רעילות לקנאביס היא גורם נדיר ביותר לדימום שכזה. קשר זה דווח במעט מאוד חולים.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  קנאביס,  חדר מיון,  חדשות,  פרופ' עמיחי שטנר,  ד"ר יאיר גליק
תגובות