חדשות

ראשי מערכת הבריאות נקראו להגביר את ביטחון הצוותים הערביים

הגזענות והאירועים הבטחוניים זלגו למערכת הבריאות: אנשי צוות ערבים לא יכלו לצאת לביתם בתום משמרת בעקבות מהומות אלימות בסביבת בית החולים | אחרים חשים חוסר ביטחון וחוששים להגיע למקום העבודה

מחאת אנשי צוות רפואי ערבים בטייבה בסופ"ש. צילום: מטה המחאה

ועדת המעקב של ערביי ישראל וארגון רופאים לזכויות אדם פנו אתמול (ב') בשני מכתבים למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי וכן לשר הבריאות יולי אדלשטיין ותבעו את התערבותם למניעת מקרים מצערים של גזענות ואלימות כלפי הצוותים הרפואיים הערבים העובדים במערכת הבריאות.

להיום מיועדת שביתה כללית בת יום אחד של החברה הערבית עקב אירועי האלימות והגזענות אבל עדיין לא ברור אם גם עובדי מערכת הבריאות יצטרפו אליה.

הבוקר נמסר כי למרות השביתה שהכריזה ועדת המעקב, בתי חולים לגליל בנהריה, העמק בעפולה ורמב"ם דיווחו כי מרבים עובדיהם הערבים הגיעו כרגיל לעבודתם ואין שם מחסור משמעותי בכוח אדם.

בפניה שהועברה למנכ"ל משרד הבריאות מוועדת המעקב נאמר, בין השאר: "לצערנו, האירועים הבטחוניים אותם אנו חווים בשבועיים האחרונים זלגו למערכת הבריאות והפכו את מרחב העבודה המוגן למקום לא בטוח. עובדים רבים חשים חוסר ביטחון במקום העבודה, זאת לאחר שעובדים אלה עבדו בסולידריות כתף אל כתף בתקופת התפרצות מגיפת הקורונה.

"בעקבות פגישה עם צוותים רפואיים מתחומים שונים - רפואה, סיעוד, רוקחות ועוד - וממקומות עבודה שונים, עלו עדויות לא מעטות על מקרים של גזענות בוטה, בסמוי או בגלוי, כלפי צוותים רפואיים ערבים. צוותים אלה חוששים היום להגיע למקום העבודה שלהם, חשים חוסר ביטחון במקום העבודה עצמו".

על פי המצוין, היו מקרים שצוותים לא יכלו לצאת הביתה לאחר סיום משמרת בעקבות מקרים של אלימות בסביבת בית החולים. במקרה אחר הוצת רכבו של אח בבית חולים. רוקח מאום אל פאחם הוכה על ידי המשטרה בדרכו לעבודה רק בגלל היותו ערבי. "לצערנו", נכתב, "הרשתות החברתיות גועשות בהתבטאויות גזעניות, כולל קבוצות וואטסאפ של עובדים בבתי החולים ושירותי הבריאות. עובדים רבים חשים מאוימים נוכח זימונם לחקירה על ידי מנהלים במערכת הבריאות בעקבות התבטאויות שהוגדרו אלימות".

ועדת המעקב של ערביי ישראל וארגון רופאים לזכויות אדם דורשים לכן את התערבותם של שר הבריאות ומנכ"ל משרדו כדי להחזיר את הביטחון לעובדים הערבים במערכת הבריאות, תוך הפעלת סמכויותיהם בנוגע לפעולות הבאות: גינוי כל צורה של אלימות נגד הצוותים הרפואיים בכל מוסדות הבריאות בארץ; הפעלת הנציבות נגד גזענות במשרד הבריאות, ויידוע כלל העובדים במערכת הבריאות על תפקידה של הנציבות ודרך הגשת קובלנה לנציבות; נציגים של הנציבות צריכים לפעול בכל ארגון ומוסד במערכת הבריאות לטיפול במקרים של גזענות ואלימות נגד עובדים ועובדות במערכת הבריאות.

עוד דורשים הכותבים ליידע את העובדים "בדבר זכויותיהם וחובותיהם במסגרת עבודתם במערכת הבריאות. עובדים צריכים להיות מסוגלים להתבטא בגבולות המקובלים, ככל אזרח מחוץ לשעות העבודה שלהם, והם לא צריכים להרגיש מאוימים באובדן מקום העבודה שלהם עקב כך.

"כיוון שחלק מהעובדים אינם מרגישים ביטחון להגיע לעבודה ואף הותקפו על ידי המשטרה וכוחות הביטחון, חשוב לפעול בתיאום עם המשטרה כדי לאפשר לעובדים להגיע למקום העבודה שלהם עם הצגת תג עובד במערכת הבריאות. לא ייתכן שהמשטרה תתנכל לעובדי מערכת הבריאות בדרכם לעבודה ללא סיבה, חוץ מהיותם ערבים".

עוד נדרש פתרון להגעה סדירה של עובדים למערכת הבריאות - הפעלת מערך של הסעות ביישובים הערבים אשר יעבירו את העובדים בבטחה למקום העבודה שלהם – "הסעות אלו פועלות כבר בחלק מבתי חולים וארגוני בריאות וחשוב שהן יפעלו באופן סדיר בתיאום עם גורמי הביטחון במערכת הבריאות".

כמו כן, "הקמת מערך הסברה בציבור לגבי תפקידם של העובדים במערכת הבריאות ושהמערכת הזו משרתת את כולם ללא הבדל גזע, דת או מין וכי העובדים במערכת הם מגוונים וכוללים בני כל העמים וקבוצות האוכלוסיה במדינה".

לסיכום מציינים הכותבים כי "מערכת הבריאות בישראל דוגלת בשוויון, פעלה ופועלת תוך מתן שירותי בריאות אוניברסליים לכולם ללא הבדל גזע, דת או מין ובתור שכזו חובה על המערכת לפעול להגנה על כלל העובדים בה ובתוכם העובדים הערבים".

העתק מהפנייה הועבר גם למנהלי כל בתי החולים ושירותי הבריאות וכן לאגף למנהל תכנון אסטרטגי וכלכלי, תחום שוויון בבריאות, במשרד הבריאות.

במכתב פנייה של ארגון הרופאים לזכויות אדם לפרופ' לוי, לשר הבריאות וכן ליו"ר הר"י פרופ' ציון חגי ולמנהלי כל קופות החולים, עליו חתמו נשיא עמותת רל"א פרופ' רפי ולדן וחברי הוועד המנהל, נאמר בין השאר:

"לרופאים לזכויות אדם (רל"א) הגיעו בימים האחרונים דיווחים על עובדי מערכת הבריאות הסובלים מהתנכלות בשל התבטאויות ברשת החברתית כנגד פגיעה באזרחים וילדים בפרט, בזמן הלחימה בעזה. למשל, רופאת משפחה, שמטופליה התלוננו עליה למעסיקה שלה, קופת חולים כללית ואף פרסמו אמירות נגדה במדיה החברתית, הרופאה, שפרטיה פורסמו גם בקרב תושבי אזור מגוריה, חוששת כעת להגיע למקום עבודתה. חששותיה לא קיבלו מענה ראוי ממעסיקיה.

"לרל"א נודע על מספר לא מבוטל של רופאות ורופאים, אחיות ואחים, החוששים להתבטא מחשש שיאבדו את מקום עבודתם או שימנע מהם קידום בהמשך. הם חשים את עיניהם הבוחנות של המעסיקים ושל הקולגות בכל מוצא פיהם, גם בשגרה אך בימים אלה במיוחד. גם בנוגע למימוש זכותם האזרחית להשתתף בהפגנות, למשל נגד גירוש המשפחות הפלסטיניות מביתן בשייח ג'ראח או נגד תקיפה צבאית ואלימות, שמא יתויגו ויסומנו. חשש נוסף שעולה שוב ושוב הוא הפחד מלהגיע פיזית למקומות העבודה, בבתי חולים ובמרפאות "באזורים יהודיים" יש עובדים בעלי חזות דתית ברורה.

"כמי שעומדים בראש מערכת הבריאות ומעסיקיהם הישירים של רבים מעובדי מערכת הבריאות הפלסטינים אזרחי ישראל, אנו סבורים כי זהו תפקידכם להעביר מסר כי זכותם של עובדים ועובדות אלו להתבטא ללא חשש לשלומם ולמקום עבודתם, להכיר ולהגן על זכותם להביע מחאתם כפרטים וכקהילה, זאת כמובן תוך שרטוט קו ברור כי לא תתקבלנה אמירות המהללות הרג או אלימות.

"על כולנו להתכנס כתנאי הכרחי בערכי הבסיס של האתיקה הרפואית: הימנעות מנזק ועשיית טוב. ואולם, עלינו להכיר בכך שמערכת הבריאות והעובדים והעובדות בה אינם מנותקים מהחברה בישראל ומפערי הכוח בין הרוב למיעוט, בין יהודים לפלסטינים בישראל. אם מערכת הבריאות רוצה להיות מודל לשותפות אמת, עלינו להתייצב יחד לא רק בטיפול בנפגעים, לא רק בקריאה להפסקת האלימות הקיצונית והשנאה, אלא גם בעיצוב מחדש של החברה המשותפת. זאת עלינו לעשות תוך שאנו דוחים את אותם מבנים המאפשרים ומחזקים את האפליה, ומסמנים את הדרך לשוויון אמיתי.

"אנו מצפים כי דברים אלו יילקחו בכובד ראש הראוי להם. איננו מתעלמים מחוזקותיה הרבות של קהילת הבריאות בישראל. אנו גם מאמינים כי במערכת הבריאות קיים פוטנציאל ייחודי לשותפות, אך לומר ששותפות זו היא עובדה קיימת היא יותר משאת נפש ממציאות. בשגרה, ולא כל שכן בחירום, מערכת הבריאות מהווה זירת חיכוך בין רפואה כשליחות לבין רפואה ככלי משטור – עלינו לדחות את זה האחרון, על מנת שהשליחות האנושית במלא עומקה הערכי תוכל להתגשם. הדרך לשם ארוכה וראוי שנצעד בה באומץ, אך קודם כל עלינו להכיר במקום בו היא מצויה כיום".

נושאים קשורים:  מערכת הבריאות,  יחסי יהודים-ערבים,  גזענות,  חדשות,  צוותי רפואה
תגובות
אנונימי/ת
19.05.2021, 19:50

אמרת ״ועדת המעקב של ערביי ישראל וארגון רופאים לזכויות אדם״, אמרת הכל. שקרים, עיוותים, חוסר פרופורציה ובעיקר הבאשת שמנו בעולם מתוך מטרה להביא לפתרון שתי מדינות בשטח הקטנטן שבין הירדן לים ואז הפיכת מה שנותר ממדינת ישראל למדינת כל אזרחיה, שתהפוך מהר למדינה ערבית במרחב המדמם של המזרח התיכון. נותר לנו לבחור בין דיקטטורה לאומנית ערבית לדיקטטורה איסלאמית.

אנונימי/ת
19.05.2021, 21:46

האם יש התייחסות להפעלת לחץ ואיומים על עובדים ערבים מצד שכניהם הערבים שלא להגיע למקומות עבודתם?

אנונימי/ת
20.05.2021, 12:19

מה זה השטויות האלו? בהדסה עובדים אחים יהודים שמגיעים מאזור עוטף ירושלים ומסתכנים בזריקת אבנים כל יום (גם בשגרה), חלקם מגיעים מאזורים שסופגים רקטות ואף אחד לא חשב בדעתו לשלוח להם אפילו רכב הסעות ממוגן! או לוותר להם להגיע לעבודה. אין אף מילה על סניטר חדר ניתוח שפוטר בגלל שפירסם תמונת צלב קרס, האם עבודה עם אדם כזה לא כרוכה בסיכון?!? נמאס כבר.

אנונימי/ת
20.05.2021, 22:30

בושה לפרסם את ההבלים השקרנים שלהם, ולהתעלם מהאלימות המזעזעת חסימות הכבישים והפוגרומים שנעשו באוכלוסיה היהודית, על ידי "תנחשו מי" כולל באנשי רפואה.

אנונימי/ת
21.05.2021, 16:06

תמיד הופכים כל דבר מהרגליים לראש! גזענים בעצמם, לא היהודים התחילו כל הברדאק הזה. שישלמו מחיר, מגיע להם!