• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

באוצר דורשים להגביל את שכר הרופאים העצמאיים בקופות

הרופאים העצמאיים מהווים את רוב המועסקים בשלוש קופות החולים | במשרד הבריאות מתנגדים בתוקף למהלך לפיו האוצר גם יפקח על שכר הרופאים העצמאיים: "מדובר בטיוטה ולא בהחלטה"

רפואת משפחה. אילוסטרציה

הממונה על השכר והסכמי העבודה במשרד האוצר גיבש חד־צדדית כללי תגמול לרופאים העצמאיים המועסקים בקופות החולים ובמיוחד - הגבלה ופיקוח על שכרם. משרד הבריאות מתנגד בתוקף למהלך. המנכ"ל פרופ' חזי לוי אף הבהיר: "מדובר בטיוטה ולא בהחלטה". כך דיווח הבוקר (א') אדריאן פילוט ב"כלכליסט".

הרופאים העצמאיים מהווים את רוב המועסקים בשלוש הקופות – "מכבי" ו"מאוחדת" – 80% כ"א; "לאומית" - 70% וב"כללית" – 25%. עד כה שכרם איננו מפוקח או מוגבל על ידי הממונה על השכר והם מועסקים כפרילנסרים.

לפי הדיווח, הוצאות ה"כללית" על שכר הרופאים העצמאיים -  1.1 מיליארד שקל (8% מכלל שכר הרופאים שלה), ב"מכבי" 2.5 מיליארד שקל (59.4%), ב"מאוחדת" - 1.1 מיליארד (48.7%) וב"לאומית" - 0.5 מיליארד שקל (39.8%). לפי נתוני אגף הכלכלן הראשי באוצר, השכר הממוצע השנתי של רופא עצמאי ב"מכבי" או ב"מאוחדת", עם ותק של שמונה שנים, עמד ב־2017 על כ־647 אלף שקל בשנה - כ־75% יותר משכר הרופאים הממוצע המדווח.

שכרם של הרופאים העצמאיים משולם מתקציב סל הבריאות, הם אינם זכאים לתנאים סוציאליים מהמעסיק (ימי מחלה, ימי חופשה, והטבות הכלולות בהסכמים קיבוציים), אינם מקבלים קהל במתקני הקופות ונושאים בעלויות הקליניקה שלהם אך המבוטח, שקובע תור לרופא דרך הקופה, אינו מבדיל בין רופא שכיר לעצמאי.

עוד דווח כי כבר ב־24 במארס שיגר סגן הממונה על השכר טיוטה לכללי תגמול חדשים לרופאים העצמאיים. הוא דורש שהשכר השעתי הממוצע של רופא משפחה וילדים יהיה 400 שקל ומקסימום 500 שקל. גינקולוגיות יוכלו להשתכר 500 שקל לשעה בתעריף ממוצע ועד 830 שקל לשעה בתעריף מקסימום כיום שכר שעתי של גניקולוגית עצמאית בקופת חולים - 1,000 שקל. הטיוטה החדשה מבקשת לבטל הסכמים ישנים בין הקופות החולים לרופאים העצמאיים. כמו כן דווח שבשבוע שעבר גייס מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' לוי למאבק נגד עניין זה את ד''ר ורד עזרא, מנהלת חטיבת הרפואה במשרד הבריאות וכן את ליאור ברק, המפקח על קופות החולים ובכירים נוספים.

מאחורי השכר הגבוה של הרופאים העצמאיים ניצבת בעיית המחסור ההולך וגובר ברופאים ובכמה תחומים ההמתנה לתור לרופא עלולה להגיע לכמה חודשים.

נושאים קשורים:  רופאים עצמאיים,  משרד הבריאות,  משרד האוצר,  קופות החולים,  פרופ' חזי לוי,  שכר רופאים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
20.05.2021, 22:24

סכנה ברורה ומיידית. הר״י לא מייצג רופאים עצמאים (ותכלס גם לא שכירים...). הארגון היחיד שמאחד רופאים עצמאיים זה ארצ״י. תנו לו כח!