סמנים

שימוש בסמנים בדם לצורך אבחנה וסטייג'ינג של אנדומטריוזיס שחלתי

במחקר זה נמצאו הבדלים בערכי סמנים סרולוגים בין מטופלות הסובלות מאנדומטריוזיס שחלתי ונשים בריאות, ואף הודגמה יעילותם בתהליכי האבחנה והסטייג'ינג של המחלה

"מדגימת דם פשוטה נוכל ללמוד הרבה יותר על מצבו הבריאותי של האדם שחלה ולתת לו טיפול מקיף יותר בהתאם להתפתחות הזיהום בגופו". צילום: אילוסטרציה

ניתוחים לפרוסקופיים אמנם מצויים בשימוש נרחב לצורך אבחנה של אנדומטריוזיס שחלתי, אך אינם חפים מסיכונים.

במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Obstetrics & Gynecology, חוקרים בחנו את השימוש במדדים שונים בדם לצורך אבחנה וסטייג'ינג של אנדומטריוזיס שחלתי, במטרה לפתח שיטת אבחון בלתי פולשנית. במחקר הוכללו 190 מטופלות עם אנדומטריוזיס שחלתי, מתוכן 77 הוגדרו כשלב 1-2 של המחלה ו-113 הוגדרו כשלב 3-4. קבוצה של כ-103 משתתפות בריאות שימשה כקבוצת ביקורת. אינדקסים ביוכימיים בדם, סמני גידול ורמות ציטוקינים בשתי הקבוצות שימשו לצורך אבחנה וסטייג'ינג של המחלה.

החוקרים מצאו כי באמצעות האינדקסים הביוכימיים אלקליין פוספטאז (ALP), חלבון כולל (TP) וסוכר (Glu), ניתן היה להבדיל בין משתתפות בריאות לבין מטופלות. רמות ALP ו-Glu אף הצליחו להצביע על הסטייג'ינג של המחלה. סמני הגידול אלפא-פטופרוטאין (AFP), אנטיגן קרצינואמבריוני 125 (CA 125) ו-199 (CA 199) וחלבון אפידידימיס אנושי 4 (HE4) סייעו באבחנה של אנדומטריוזיס. CA 125, HE4 ופרגמנט של ציטוקרטין 19 (CYFRA21-1) תרמו להבחנה בין שלבי המחלה. הציטוקינים גורם גדילה ווסקולרי אנדותליאלי (VEGF), גורם נמק גידול אלפא (TNF- α), אינטרלאוקין 6 (IL-6), רצפטור טירוזין קינאז 1 מסיס (sflt-1) וחלבון מונוציטי כימואטרקטנטי (MCP-1) נמצאו שימושיים לאבחנה של אנדומטריוזיס. VEGF, TNF- α, IL-6 ו-sflt-1 תרמו להבחנה בין שלבי המחלה.

החוקרים סיכמו כי הסמנים הסרולוגים שנמצאו במטופלות עם אנדומטריוזיס שחלתי היו שונים מאלה הנמצאו בנשים בריאות. לשינויים שהודגמו ישנו ערך דיפרנציאלי בתהליכי האבחנה והסטייג'ינג של המחלה. תוצאות מחקר זה, לדברי החוקרים, מספקות שיטה חדשנית לאבחנה של אנדומטריוזיס.

מקור: 

Tang T, Lai H, Huang X, Gu L, Shi H. J Obstet Gynaecol Res. 2021;10.1111/jog.14654. doi:10.1111/jog.14654

נושאים קשורים:  סמנים,  בדיקת דם,  אנדומטריוזיס שחלתי,  אבחנה,  מחקרים
תגובות