• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
צליאק

התצוגה הקלינית של ילדים עם צליאק

מחקר זה מצא כי כאבי בטן הינם המצג הקליני הנפוץ ביותר אצל ילדים עם מחלת הצליאק

17.01.2021, 11:35
מחלת הצליאק, אלרגיה לגלוטן (צילום: אילוסטרציה)

במהלך העשורים האחרונים חל שינוי בתצוגה הקלינית של מחלת צליאק (CD) לצורות לא קלאסיות, מרובות סימפטומים ואסימפטומטיות. במחקר זה העריכו את התצוגה הקלינית של מחלת הצליאק בקרב ילדים ובני נוער במרכז אירופה.

גסטרואנטרולוגים של ילדים בחמש מדינות דיווחו באופן רטרוספקטיבי על נתונים של מטופליהם שאובחנו עם מחלת הצליאק. המצג הקליני נבדק, וכן ההבדלים בקרב ילדים צעירים מאוד (<3 שנים) ובוגרים יותר.

נתונים על 653 ילדים ומתבגרים (חציון גיל 7 שנים חודשיים; 63.9% נשים) מקרואטיה, גרמניה, הונגריה, איטליה וסלובניה היו זמינים לניתוח. חמישית (134 ילדים) מכל הילדים היו ללא תסמינים כלל. אצל ילדים סימפטומטיים, התסמין המוביל הנפוץ ביותר היה כאבי בטן (33.3%), ואחריהם פיגור גדילה (13.7%) ושלשולים (13.3%). רוב הילדים הסימפטומטיים (47.6%; 247 ילדים) היו עם סימפטומים מרובים. כאבי בטן היה התסמין השכיח ביותר אצל ילדים עם סימפטומים מרובים (66.4%) וכן בילדים חד-תסמינים (29.7%). בהשוואת המצג הקליני של מחלת הצליאק בילדים צעירים מאוד (<3 שנים) עם ילדים גדולים יותר (≥3 שנים), נמצא כי תסמינים וסימנים של תת-ספיגה היו שכיחים יותר באופן משמעותי בקרב צעירים יותר (רמת מובהקות קטנה מ-0.001) ואילו כאבי בטן ומצג ללא תסמינים נוספים היו שכיחים יותר בקרב ילדים גדולים יותר ומתבגרים (שניהם עם רמת מובהקות קטנה מ-0.001).

אצל ילדים עם מחלת הצליאק, כאבי בטן הפכו לתסמין השכיח ביותר. עם זאת, אצל ילדים צעירים, סימפטומים של תת-ספיגה נראים עדיין בתדירות גבוהה מאוד. מצב זה מעלה שאלה לגבי המנגנון הבסיסי של השינוי שנצפה במצג הקליני לטובת מצג לא קלאסי ומחלה אסימפטומטית בגיל מסוים.

מקור: 

Riznic P. Et al. (2020) Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition: published online

נושאים קשורים:  צליאק,  כאבי בטן,  שלשולים,  מחקרים
תגובות