• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
COVID-19 בישראל

"נצטרך לחסן גם את הילדים אחרת לא נגיע לחסינות עדר"

פרופ' שי אשכנזי, מומחה ברפואת ילדים ובמחלות זיהומיות: "צפוי שילדים ומתבגרים יגיבו טוב לחיסון לפחות כמו המבוגרים ואפילו יותר"

ילד במגיפת הקורונה. אילוסטרציה

"אחרי שיסתיים מבצע החיסונים הנוכחי בישראל יהיה צורך לחסן גם ילדים - אחרת לא נגיע לחסינות עדר אמיתית", כך אמר הבוקר (ד') פרופ' שי אשכנזי, מומחה ברפואת ילדים ובמחלות זיהומיות ולשעבר יו"ר האיגוד הישראלי לרפואת ילדים.

פרופ' שי אשכנזי, לשעבר יו"ר איגוד רופאי הילדים. "רבים מהילדים שנדבקים בקורונה הם אסימפטומטיים, אבל הם מדביקים" (צילום: יח"צ)

בראיון לרוני לינדר מ"דה מרקר" אמר עוד פרופ' אשכנזי: "כיוון שלא נחסן ילדים בשלב הראשון ועדיין לא בטוח כמה צעירים יתחסנו אחרי שיאפשרו לחסן את כל קבוצות הגיל, אזי לא נגיע לחסינות עדר אמיתית מלאה. הילדים בישראל הם שליש מהאוכלוסיה - שיעור גבוה - ולכן גם אחרי מבצע החיסונים הנוכחי תהיה עדיין אפשרות של הדבקה בקרב הלא מחוסנים, אם כי הסיכון לכך יהיה נמוך יותר ותהיה הגנה סביבתית מסוימת".

הוא הוסיף: "אנחנו יודעים היום בוודאות שהחיסונים של 'מודרנה' מגנים בשיעור גבוה מאוד – 95% - כנגד נגיף הקורונה, אבל אנחנו לא יודעים אם החיסון מונע נשאות א־סימפטומטית ואפשרות של הדבקה. ודאי שמחוסנים מדביקים פחות, אבל המיוחד והמאתגר בקורונה זה שאנשים ללא כל תסמינים עדיין מדביקים".

ילדים אינם רשאים להתחסן בשלב זה מכיוון שהחיסון מאושר רק לבני 16 ויותר. רבים מהילדים שנדבקים בקורונה הם א־סימפטומטיים, אבל הם מדביקים, ציין עוד פרופ' אשכנזי. "המסקנה היא שגם אחרי שנחסן את מרבית הקשישים והמבוגרים, אנחנו לא יכולים להפסיק עם  השימוש במסיכות או לחבק ילדים בלי הגבלה, אבל ודאי שתהיה הקלה ויהיה ניתן לפתוח מקומות עבודה וענפים שונים".

על דבריו של פרופ' נחמן אש שנאמרו אתמול (ג') בראיון לרדיו 103FM ובו העריך שבתוך חודשיים אפשר יהיה לחסן גם בני 16-12, אמר פרופ' אשכנזי: "'פייזר' עורכת עכשיו ניסויים בילדים בגילאים אלה ובקרוב כנראה יפורסמו התוצאות. לגבי הילדים הקטנים יותר, תהיה שאלה אם זה בכלל אתי לתת להם במסגרת ניסוי תרכיב דמה, פלצבו, כשיש כבר חיסון יעיל ומוכח".

הוא העריך שיבוצעו מחקרי גישור בקרב ילדים קטנים יותר: "ייקחו קבוצת ילדים, ייתנו להם את החיסון ויבדקו את רמת הנוגדנים והתגובה החיסונית שלהם בהשוואה למבוגרים. צפוי שילדים ומתבגרים יגיבו טוב לחיסון לפחות כמו המבוגרים ואפילו יותר".

נושאים קשורים:  ילדים,  חיסון לקורונה,  פרופ' שי אשכנזי,  19-COVID,  חסינות עדר,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
13.01.2021, 15:05

על מי באה להגן חסינות העדר? על מי שלא מעוניין להתחסן?
למה שילד יקח חיסון כזה, גם אם הוא בטיחותי לחלוטין כולל לטווח ארוך, אם אין לו כמעט שום סיכון מהידבקות והוא לא מסכן אחרים שנטלו את החיסון?

אנונימי/ת
13.01.2021, 18:28

בדיוק

אנונימי/ת
14.01.2021, 02:49

יגן גם על מי שלא יכול להתחסן, לא הספיק להתחסן, חוסן אבל לא פיתח נוגדנים מסיבות שקשורות במע החיסון שלו או באצווה שקיבל וכו׳. לא חשוב?

אנונימי/ת
14.01.2021, 09:13

אין דבר כזה לא הספיק להתחסן. חיסון ילדים , אם יקרה, ממילא יתחיל לאחר השלמת חיסון של כל מי שרוצה בכך.

אנונימי/ת
15.01.2021, 09:37

חיסון עדר מגן על מדוכאי חיסון, מסורבי חיסון (mcas ודומיו) ואותם 5 אחוז מהאוכלוסיה שהתחסנו אך לא מוגנים, גם כש100 אחוז יתחסנו.

אנונימי/ת
14.01.2021, 07:20

בתור אחד שדווקא התחסן אני חושב שרצוי להמתין , ולא מעט, לפני שנחסן ילדים.
בכל זאת מדובר בטכנולוגיה חדשה, ואחד ממקדמי הביטחון שלנו שמתחילים לחסן אוכלוסיות שמצד אחד המחלה יותר מסכנת אותם, ומצד שני יש פחות סיכון לתופעות לוואי לטווח הרחוק.
אז אם התחלואה תרד לרף שמאפשר חזרה לשגרה ללא חיסון של ילדים מגיל 16 מטה, עדיף, לפחות בשלב הראשון להסתפק בזה

15.01.2021, 22:21

מסכימה לגמרי, long term safety, שכל כך חשוב בילדים אינו ידוע. השפעות על גדילה, התפתחות קוגנטיבית ומינית איננה ידועה עד כה.

אנונימי/ת
14.01.2021, 16:48

מציעה לפרופ שלא להציע הצעות שלא נבדקו, החיסונים לא נבדקו על גילים צעירים שכאלו ובטח שלא נהפוך את ילדינו לשפני נסיונות!

אנונימי/ת
14.01.2021, 19:47

הוא התכוון לאחר שהניסוי על קבוצת הצעירים יסתיים. אני חושב שגם לאחר מכן צריך עוד לחכות

אנונימי/ת
15.01.2021, 09:37

מסכים לחלוטין. באישור חירום של ה FDA נכתב בפירוש שקבוצת הגיל הזו לא נבדקה. כנל לגבי נשים הרות. יש סיבה לכך - לא קל לקבל אישור רגולטורי לבצע ניסוי בקבוצות הנל. על מנת לשתף ילדים במחקר יד להחתים את ההורים על inform consent ולהסביר את כל המשמעויות שני חוות למחקר. במחקר רגיל יש להציג רציונל חזק מאוד למה לסכן אוכלוסיות של ילדים ונשים בהריון. ועדת הלסינקי לא תאשר ניסויים שלב ראשון בילדים ולא בנשים הרות (וכן, זה ניסוי שלב ראשון! שלא ינסו לתאר זאת אחרת ולנמק שזה מחקר שלב III. זה ניסוי שניתן למשתתפים בריאים ומטרתו לבדוק גם בטיחות).

ובישראל - משרד הבריאות קובע שצריך לחסן ילדים??? אני חושב שיש להפעיל כאן שיקול דעת רציני ומבקש לשקול היטב את המשמעות של ההחלטות הנל.
שבועת הרופא.

Primum non nocere

אנונימי/ת
16.01.2021, 06:52

אכן כך

אנונימי/ת
16.01.2021, 20:57

נא להרגע, איפה ראית שמשרד הבריאות קובע שצריך לחסן ילדים? זו בסך הכול דיעה של רופא בודד בראיון לתקשורת.

16.01.2021, 07:01

תולש את (מעט) שערותי: מי ישב בועדת הלסינקי שאישרה ניסוי בטיפול חדשני בילדים בריאים למניעת מחלת COVID-19 שאיננה פוגעת בהם אלא לעיתים נדירות ביותר. ניסוי שלא יבחן את התועלת הבריאותית נטו אלא רק 'תוצאות מעבדה'. ואיך פרופ' אשכזי מעז להציע שבהמשך יחסנו ילדים צעירים יותר בלי לבצע ניסוי-השוואה-לפלצבו-סליין. מזכיר שעד היום אין אפילו הוכחה לתועלת-נטו (הפחתת אשפוזים או תמותה כוללת) לחיסון מבוגרים. בושה - זה אנדרסטייטמנט.

20.01.2021, 16:53

ד״ר ניר צבר היקר,
אתה מבין הבודדים כאן המעז לציין את שמו ואף לבטא ביקורת.
כל יתר המגיבים הם אנונימיים ורבים מהם מצדדים בהתנהלות המדינה.
לכן, גם אני תולדת את שערותי...