מחקרים COVID-19

מחקר ישראלי קובע: מחלת הקורונה אינה פוגעת במערכת השמיעה

ממצאי מחקר מאוניברסיטת תל אביב והמרכז הרפואי לגליל סותרים את הדיווחים על ירידה בשמיעה בקרב חולים ומחלימים של COVID-19: לא נמצאה כל עדות לפגיעה ולירידה בשמיעה

מחלת הקורונה והפרעות שמיעה. צילום: אילוסטרציה

מאז פרוץ הקורונה היו לא מעט דיווחים בספרות המקצועית על כך שנגיף הקורונה עלול לגרום לירידה בשמיעה בקרב חולים ומחלימים. אלא שמחקר חדש – הגם שנעשה בהיקף מצומצם, שנערך על ידי אוניברסיטת תל אביב בשיתוף המרכז הרפואי לגליל בנהריה סותר את הדיווחים הללו וקובע כי בבדיקה של איכות השמיעה בקרב חולי קורונה לא נמצאה כל עדות לפגיעה במערכת השמיעה.

את המחקר ערכו פרופ' קרן אברהם מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב יחד עם ד"ר עמיאל דרור וד"ר אייל סלע מהמרכז הרפואי לגליל והפקולטה לרפואה באוניברסיטת בר אילן. תוצאות המחקר התפרסמו  בשבוע שעבר ב-Otology & Neurotology.

פרופ' קרן אברהם, הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. "צצו חילוקי דעות בין הרופאים בשטח בשאלת חוש השמיעה"

פרופ' אברהם: "מאז פרוץ המגיפה היה ברור שלמחלה יש תופעות ארוכות טווח, כמו אובדן חוש הטעם. לצד זאת צצו חילוקי דעות בין הרופאים בשטח בשאלת חוש השמיעה. כמה מהם דיווחו גם במאמרים בעיתונות המקצועית כי הבחינו בירידה בשמיעה בקרב חולים ומחלימים של COVID-19. השאלה היתה האם הסימפטומים שדווחו נגרמו מהמחלה עצמה, האם המחלה מובילה לפגיעה גם במערכת השמיעה או שמא מדובר בליקוי שמיעה זמני הנובע מנוזלים שהצטברו באוזן התיכונה ותחושת אטימות באוזניים כפי שקורה לעתים קרובות בהצטננות".

ד"ר עמיאל דרור וד"ר אייל סלע, המרכז הרפואי לגליל והפקולטה לרפואה באונ' בר אילן. "לא הסתפקנו בדיווחי הנבדקים, אלא השתמשנו ברישומים חשמליים מגזע המוח כדי לבחון את מסלול גלי הקול באוזן"

לאור חשיבות הנושא החל המחקר כבר במהלך הגל הראשון בישראל, כשמספר החולים והמחלימים עדיין היה נמוך באופן יחסי. המחקר נערך בקרב שמונה נדבקי קורונה א-סימפטומטיים ושמונה מתנדבים שהיוו קבוצת ביקורת ללא כל רקע של ירידה בשמיעה, וסיפק לראשונה מדדים כמותיים לאיכות השמיעה לאחר חשיפה לנגיף.

ד"ר דרור: "בדקנו במהלך המחקר האם הקורונה עלולה לגרום לנזק עצבי או תחושתי קבוע ולא מצאנו עדויות לנזק שכזה. כדי לחקור את התופעה בצורה כמותית ואובייקטיבית, לא הסתפקנו בדיווחי הנבדקים, אלא השתמשנו ברישומים חשמליים מגזע המוח כדי לבחון את כל המסלול של גלי הקול באוזן – מהרגע שבו גירוי אקוסטי נכנס לתעלת השמע, פוגע בעור התוף, מרעיד את עצמות השמע ומתקדם לתוך השבלול ועד לקליטת הגלים החשמליים במוח. בנוסף בדקנו את פעילות תאי השערה החיצוניים המגבירים ומכוונים את הקול ולא מצאנו כל הבדל בין נדבקי הקורונה לקבוצת הביקורת".

"אמנם", ציינה פרופ' אברהם, "מדובר במחקר שכלל בשלב הראשון רק שמונה מחלימים א-סימפטומטיים, אבל מחקר מדעי אובייקטיבי מצריך זמן רב. התחלנו לגייס את המתנדבים עוד באפריל, בשיא הגל הראשון בישראל. יש כל כך הרבה ספקולציות לגבי הנגיף הזה והנזק שהוא מחולל, ואנחנו הראנו שלפחות במערכת השמע, כרגע, לא נצפה נזק".

בימים אלה עורכים פרופ' אברהם וד"ר דרור מחקר המשך, מקיף הרבה יותר, הכולל מאות מטופלים, לרבות מחלימים שהונשמו, במטרה להרחיב את הממצאים לשאלות נוספות. "חשוב מאוד לבסס את הידע על הנגיף ממחקרים אובייקטיביים ולהימנע ממסקנות חפוזות", הדגיש עוד ד"ר דרור. "במדיה החברתית הלבישו על הקורונה מחלות רבות ותסמינים מסוגים שונים, כאשר במקרים רבים מידע זה איננו מבוסס ומוביל למתח מיותר ולעומס על מערכת הבריאות".

נושאים קשורים:  שמיעה,  ירידה בשמיעה,  נגיף הקורונה,  חדשות,  מחקר,  אוניברסיטת תל אביב,  פרופ' קרן אברהם,  ד"ר עמיאל דרור,  ד"ר אייל סלע,  19-COVID
תגובות

https://www.medscape.com/viewarticle/939134
כבר נתקלתי בחולה שפתח טנטון וליקוי בEHF תוך תחלואת קורונה

אנונימי/ת
14.03.2021, 21:02

אני חולק על המחקר הזה אני הוא אחד מנפגעי קורונה שנפגעה לי השמיעה באוזון אחרי החלמה שהוצרכתי לשים מכשיר שמיעה ויש עוד הרבה שמדווחים פה בארץ ובחוץ לארץ אני בחור צעיר שזה פגע באיכות החיים שלי ממש אף פעם לא סבלתי מהאוזניים בהתחלה אף רופא לא הכיר בי בזה כולם גיחחו עכשיו שיש הרבה דיווחים מה יאמרו שזה לא מהקורונה?