COVID-19 בישראל

יותר מ-41% מכלל החולים בקורונה בישראל הם מהמגזר הערבי

שיעור מאומתי הקורונה בחברה הערבית פי 2.5 יותר מזה שבאוכלוסיה הכללית | הח"כים הערבים תולים את האשמה בהיקף בדיקות נמוך, בחוסר הסברה ייעודית למניעת הידבקות ובחוסר תקציב

14 מתוך 20 היישובים שהובילו בשיעורי האשפוז היו ערביים. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

העלייה החדה בתחלואה במגזר הערבי הגיעה היום (ב') לדיון בוועדת הקורונה בכנסת שבה הוצגו נתוני התחלואה בחברה הערבית. יו"ר הוועדה, יפעת שאשא-ביטון, קראה למנהיגי הציבור הערבי לעודד שמירה על ההנחיות, וביקשה ממשרד הבריאות לרכז מאמץ בהגדלת היקף הבדיקות, לחזק את שיתוף הפעולה עם ראשי הרשויות הערביות, תוך הסברה ייעודית ומותאמת למגזר למניעת הידבקות ולהתחסנות.

יוזם הדיון, ח"כ אנטנאס שחאדה (הרשימה המשותפת) הצביע על זינוק בשיעור הנדבקים בקרב החברה הערבית: ״הנתונים המגיעים מהחברה הערבית מטרידים ומדאיגים: כ-1,000 נדבקים החדשים ביום, אך הממשלה ממשיכה בטיפול אחד - סגר, למרות שצעד זה כבר הוכח ככישלון, מול הוצאת החולים למלוניות".

לדבריו, לפי נתוני פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן, מספר המאומתים ל-10,000 נפש בשבוע האחרון בקרב הערבים (16.8) היה פי ארבעה יותר מהחברה החרדית (4.2) ופי חמישה מהחברה הכללית (3.5).

עוד צוין כי הנדבקים הערבים אחראים ל-49% מהמאומתים החדשים בשבוע האחרון - פי 2.5 מחלקם היחסי באוכלוסיה. החברה החרדית אחראית רק על 6% מהנבדקים - פחות מחלקה באוכלוסיה. שחאדה קרא להעניק סמכויות ותקציבים לרשויות המקומיות להיאבק בהתפשטות המגיפה, כמו גם הענקת פיצויים ראויים לבעלי עסקים.

פרופ' בשאראת בשארה, יו"ר החברה לקידום בריאות האוכלוסיה הערבית, שנכח בדיון ציין כי מדיניות הממשלה - כמו הפעלת הפיקוח העירוני למניעת חתונות - לא מתאימה למגזר הערבי, ואילו פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי הציבור, קרא לתכנן כבר עתה את מבצע החיסונים במגזר, מבחינה הסברתית ותפעולית.

איימן סייף, ראש מטה החברה הערבית במשרד הבריאות, השיב כי הסיבות לעלייה הן מגוונות כהדבקה בתוך הבית, השתתפות בחתונות והלוויות, טיסות למדינות אדומות כטורקיה, כניסה לרשות הפלסטינית ובעיקר אי הקפדה של חלק מהאוכלוסיה על הנחיות משרד הבריאות - בידוד, עטיית מסיכה והתקהלויות. לדבריו, 63,087 בדיקות נערכו בשבוע האחרון במגזר הערבי, שהן כ-14% מכלל הבדיקות, מול 26,554 בדיקות בלבד במגזר לפני כחודשיים. מספר המאומתים הממוצע עומד כיום על 3.5% ל-10,000 איש במגזר הכללי ו-9.1% במגזר הערבי.

הממוצע השבועי של חולים חדשים עומד על 1,707, ו-697 (41%) מהם מהמגזר הערבי.

סייף הביע צער על כי לא ניתן להגדיל עוד יותר את היקף הבדיקות. הוא ציין כי מוענק סיוע לרשויות בחקירות, בין היתר באמצעות חוקרים ומתשאלים מטעם הרשות. כמו כן מוענק סיוע לרשויות באמצעות תכנית "בני חיל" הכוללת תקציב עבור סלי מזון, פיקוח ואכיפה רשותי, הסברה ורכזים. עוד ציין כי נכון להיום ניתן מענה ליותר מ-80 רשויות ערביות בהיקף של 22 מיליון שקל. "רק עם גילוי מנהיגות ושיתוף פעולה ניתן להצליח. אני נאבק מדי יום להגדיל את היקף הבדיקות", אמר.

ח"כ סאלח סונדוס (הרשימה המשותפת) הדגישה כי "הנגיף איננו מבחין בין האוכלוסיות אך הטיפול הממלכתי דווקא מבחין ביניהם. משרד הבריאות מאשים את הקורבן. המדיניות הכושלת מוכיחה את עצמה ויש לבחון חלופות לטיפול טוב יותר".

ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) ציין את מיעוט החולים במגזר בסגר הראשון בגלל האמון שניתן להנחיות הממשלה ואילו עתה, לדבריו, "הציבור לא מאמין לממשלה בגלל היחס המפלה למגזר. 30 מיליון שקל פיצוי שהובטחו לנצרת טרם הגיעו, למרות שאילת וטבריה כבר קיבלו".

ח"כ אימאן חט'יב יאסין הוסיפה כי "אין אחריות בלי שותפות, ולא ניתן לבקש ממשפחות עניות המתגוררות בדירת חדר וחצי להיות בבידוד. ח"כ ג'אבר עסאקלה האשים כי משרד הבריאות לא משקיע די בפרסום ובאזהרת האוכלוסיה מפני הנגיף, וקרא להקצות תקציב מיוחד וגדול להרחבת היקף הבדיקות, ואילו ח"כ סעיד אלחרומי ציין את ההכרח לערוך בדיקות לשבים מטורקיה ומדובאי, כמו גם להקים מטה בכל עיר ואת חובת ראשי הרשויות הערביות להתגייס למשימה.

נושאים קשורים:  פרופ' בשארה בשאראת,  מגזר ערבי,  קורונה,  תחלואת קורונה,  ועדת הקורונה,  19-COVID,  הרשימה המשותפת,  איימן סייף,  חדשות
תגובות